Hjælp til at finde en person/Tydning af tekst - Vordingborg ca 1852

Startet af A, 08 Aug 2012 - 10:05

Forrige emne - Næste emne

A

Hej..

Jeg er lige gået i stå da jeg ikke ved om jeg ikke kan finde personen fordi han slet ikke er der, eller om jeg bare ikke kan tyde teksten.

Personen jeg leder efter hedder Christen Olsen
og skulle være føde i Vordingborg Landsogn.
Han blev gift i 1889 hvor han alder var opgivet til 37, og ved folketælling i 1890 var alderen også 37, så jeg har derfor gået ud fra han er født i 1852.

Jeg har prøvet at kigge i kirkebogen fra den periode, men kan ikke finde ham, så det ville være super hvis der var en som kunne hjælpe mig, da jeg ikke er sikker på jeg kan tyde alt teksten og derfor ikke er sikker på jeg har fået det hele med.

Hilsen Allan

Peter Hjort

#1
Hej
Du må komme med lidt flere oplysninger. Jeg kan ikke finde ham i FT1890 Vordingsborg landsogn.
Hvem blev han gift med.?
Hvilke kirkebøger har du kigget i ?


Hilsen

Peter Hjort

A

#2
Han Blev gift med Anna Mariane Jacobsen

Det er et screenshot af FT-1890 ved søgning på Anna Augusta Olsen, som er hans datter



[vedhæfting slettet af admin]

Peter Hjort

Hej
Christen Olsen er født 23. juni 1851. se KB Vordingborg 1846-1851 opslag 35. Faderen hedder Ole Hansen og moderen Ane Marie Pedersdatter


Hilsen


Peter Hjort

A


Inge Hedal

Hej
Det kunne være ham her i FT-1860:
Præstø, Baarse, Vordingborg Landsogn, Nyraad Skoledistrikt, Nyraad Landsby, Et Hus, 210 - F1, FT-1860, D5982
Ole Hansen   46    Gift   Indsidder. Aftægtsmand      Vordingborg Sogn
Ane Lisbeth Pedersen   43    Gift   Hans Kone      Vordingborg Sogn
Christen Olsen   9    Ugift   Deres Barn      Vordingborg Sogn
Maren Olsen   1    Ugift   Deres Barn      Vordingborg Sogn

Der er født en Christen Olsen i Græsbjerg i Vordingborg sogn den 23. juni 1853, se AO Præstø amt, Vordingborg 1846-1851, opslag 35, nr. 24. Hans far er gmd. Ole Hansen, men moderen hedder Ane Marie Pedersdatter, 32 år.
Denne Christen Olsen er konfirmeret i samme sogn i 1866, AO 1859-1866, opslag 115 nederst. Hans far er indsidder i Nyraad, forhen gmd. Han er vaccineret af Strøm den 9. juni 1852. Ved vielsen står der desværre ikke noget om vaccination.

Her er han i FT-1880 med sin kone og hendes børn af første ægteskab. Hendes første mand hed Ole Madsen:
Præstø, Baarse, Kalvehave, Vestenbæk By, Kallehave sogn, Hus, 39, FT-1890, C3084
Christen Olsen   37    Gift   Husfader   Huusmd   Vordingborg Lands
Anna Mariane Jacobsen   47    Gift   Husmoder      Øster Egesborg S.
Christine Olsen   13    Ugift   Barn      Vordingborg Lands
Frederik Olsen   10    Ugift   Barn      Vordingborg Lands
Anna Augusta Olsen   7    Ugift   Barn      Vordingborg Lands
Hans Peter Olsen   4    Ugift   Barn      Vordingborg Lands
Johan Leider Olsen   1    Ugift   Barn      Vordingborg Lands

Mvh. Inge

Peter Hjort

Hej Inge
Du skriver at Christen er født i 1853. I opslag 35 i nævnte kirkebog læser jeg årstallet 1851.


Hilsen

Peter Hjort

Inge Hedal

Hej Peter
Undskyld - det var en tanketorsk. Det er 1851.
Mvh. Inge

A

Citat fra: Peter Hjort Dato 08 Aug 2012 - 10:39
Hej
Christen Olsen er født 23. juni 1851. se KB Vordingborg 1846-1851 opslag 35. Faderen hedder Ole Hansen og moderen Ane Marie Pedersdatter


Hilsen


Peter Hjort

tak for hjælpen alle sammen, Noget der dog undre mig, er at han hedder Olsen til efternavn, men ingen af hans forældre hedder Olsen til efternavn, og vil derfor høre om det er normalt at han bare sådan skifter efternavn.

Hilsen Allan

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Allan.

Fødslen skete i den periode, hvor man gik fra den gamle, til den nye navnelov. Tidligere havde barnet fået efternavn (patronym) efter faderens fornavn, altså Ole Hansens børn kom til at hedde Olsen/Olsdatter.
Efter denne tid, fik de efternavn efter faderens efternavn, altså Ole Hansens børn ville komem til at hedde Hansen (både piger og drenge).
Men der var en lang overgangsperiode, hvor begge navngivningsformer blev benyttet. Skellet var, at hvis det første barn var navngivet efter den gamle navnelov, ville hele børneflokken blive opkaldt på samme måde. Men hvis det første barn var navngivet efter den nye navnelov, gjaldt det for hele børneflokken.

I Wikipedia kan man bl.a. læse: Den 30. maj 1828 kom en dåbsforordning, der kan ses som den første navnelov for Kongeriget Danmark. Ligesom i hertugdømmerne medførte loven krav om fast slægtsnavn for alle indbyggere. Som fremtidigt slægtsnavn skulle man bruge det patronym eller tilnavn, som var almindeligt brugt i slægten på det tidspunkt. Hvis man ville bruge et patronym, skulle det være med endelsen -sen.

Loven af 1828 var særdeles upopulær, og mange havde meget svært ved at forstå hensigten med den. Det førte til stor forvirring i de følgende år. Mange forsøgte at omgå loven, f.eks. ved brug af dobbelte patronymer. Poul Pedersens søn blev døbt med navnet Peder Poulsen Pedersen. Den 4. marts 1857 kom en præcisering af loven, og det var først herefter, at den rigtig slog igennem.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk