gevorbne soldat Peder Larsens søn Niels

Startet af Egon Hansen, 05 Dec 2010 - 22:57

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

 :o
Herfølge 1793 -1814, AO 47. Gevorbne soldat Peder Larsens søn Niels, døbt Festo Sanctum Sanitorum 1799.
Var det ham som var antagen til opfostring hos en husmand i Svansbjerg i 1801?
Han bliver gift i 1823 med gdm Jens Pedersen i Aashøje 'datter Inger og overtaget svigerforældrenes gård.
Faderen, Peder Larsen er ikke i Herfølge sogn i 1801, han er heller ikke død der mellem 1799 og 1801.
Inden Niels Pedersen bliver slettet af lægdsrullen på grund af legemsfejl i 1822 står han indskrevet som søn af Peder Larsen, født i Aashøje 1799.
Hvor er Peder Larsen i 1801? hvad hed drengens moder? Hvordan kommer jeg videre ? Hvor er det indført at Niels Pedersen er givet til opfostring, og er det den rigtige Niels?
Mvh.  Egon Hansen
NB I må gerne skrive til min mailbox: egonhansen2112@Gmail.com

Ole Dorch

Har du set nærmere på denne familie?:

praestoe, Bjæverskov, Herfølge, Vedskjølle, Gaardmænd, 7, FT-1787, B4008
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ole Jensen 35  Gift Husbonde Bonde og gaardbeboer 
Ingeborg Olsdatter 36  Gift Madmoder   
Ole Nielsen 17  Ugift Barn af hendes første ægteskab   
Jens Nielsen 6  - Barn af hendes første ægteskab   
Karen Nielsdatter 6  - Barn af hendes første ægteskab   
Jens Olsen 2  - Barn af sidste ægteskab   
Peder Larsen 26  Gift Mand Nationalsoldat og indsidder 
Lisbeth Hansdatter 27  Gift Hans kone   
Anders Pedersen 3  - Deres barn   
Marie Pedersdatter 1  - Deres barn



mvh
Ole Fabricius Dorch

Egon Hansen

Denne familie dur desværre ikke. Deres søn Niels er 7 år ved folketællingen 1801. medens den Niels jeg søger er født 31 oktober og døbt Allehelgensdag 1799, Det har åbenbart skulle gå stærkt.Mon Peder Larsen, og den kvinde som er mor til barnet, kun har opholdt sig i Herfølge sogn få dage i forbindelse med fødslen, og har efterladt barnet da Peders afdeling er draget videre ?
Desværre findes Peder Larsen ikke i RA s lister over geworbne soldater i 1799.
Er der ingen som ved hvor jeg skal søge hvordan eller hvorfor lille Niels bliver givet til opfostring hos det ældre husmandspar i Svanstrup?
Mvh  Egon Hansen

Bjørn Marcher

Hej Egon,


Jeg har flere uddybende spørgsmål end svar, men det kan måske lede dig videre:

Du henviser til en Niels der er 7 år ved FT1801. Det sket, sjældent, at man i en børneflok havde flere med samme navn - også selvom den første ikke var død som lille! 

Har du faddernes navne ved dåben i 1799 - det er ofte familie og hvis du sporer dem tilbage, kan du måske finde forældrene.... der kunne være en morbror eller moster blandt fadderne.

Når kun faderens navn er nævnt, er forældrene gift (med hinanden). Du kan derfor søge Peder Larsens vielse - og hvis der er flere mulige, prøve at udelukke de øvrige så du til sidst kun har et par tilbage.

Konfirmation kan nogle gange give oplysninger om begge forældre, omend det er ført meget forskelligt.

I lægdsrullerne kan du principielt følge personen tilbage, år for år, med henvisning også til andre sogne, hvis de er flyttet. Det har jeg selv haft held til i flere tilfælde. Dermed burde du kunne følge ham til det tidspunkt hvor han kom i pleje.

Mit gæt ville være at moderen er død før 1801, og faderen derfor har opgivet sønnen, eller midlertidigt sat ham i pleje, f.eks. hos noget familie. Har du set om moderen er død i barselsseng? Hun kan være død før sønnen bliver døbt.

Venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Egon Hansen

Hej.
As 1: Den familie som forrige indsender havde fundet i 1787, bor også i sognet i 1801, og har en søn som også hedder Niels. Han er 7år i 1801! Da det ikke er denne familie jeg er intereseret i har jeg ikke undersøgt hvem de bruger som faddere,ej heller på hvilken AO hans dåb er indført!
Begge drenge kan findes i DDD.DDA Herfølge 1801 hvis du slår op under Niels Pedersen, mellem 0 og 9 år!
"Min " Niels er født i Aashøje 31 okt og døbt Alle Helgensdag.Jeg mener at Alle Helgensdag er 1 nov. eller i hvert tilfælde den første søndag efter.Det giver meget lille margin til at moderen skulle være død inden barnets dåb-
Jeg har naturligvis alle faddere, det er de største bønder i Aashøje. Gudmor er Peder Henriksens 16 årige datter Bodil. AO 47 i Herfølge kirkebog 1793 - 1814-
Herfølge kirkebog mangler konfirmationer fra 1811 til 1815-

Folketælling 1845, Herfølge sogn, Aashøje opgiver Niels Pedersen, 46 år gl, født i sognet.
Niels søn af Peder Larsen,født i Herfølge, står i lægdsrullen til han bliver kasseret, fordi han er "noget kalvebenet" i 1822.Året efter bliver han gift med Peder Jensens datter Inger, og overtager senere sin svigerfars gård.
Desværre ligger lægdsrullerne idag på LAK's selvbetjeningsmagasin.Hylderne der er op til 4 meter høje, og da jeg efterhånder er 80 år og har fået to kunstige hofter er den stigegymnastik ikke lige noget for mig.
Sen fattiglovgivning hvor præsten og hans medhjælpere forestod fattigvæsnet, og kunne udskrive bidrag til dækning af omkostningerne gælder først fra 1803, og selv om enkelte præster også før den tid kunne tvinge deres vilje igennem( se "Forsørget og Forfulgt") stod præsten forholdsvis alene, og kunne kun regne med tavlepenge og frivillige bidrag.
Der derfor langt fra sikkert at der er bevaret noget om hvorfor eller hvordan husmanden i Svanstrup har påtaget sig opfostringen af lille Niels, men familien har tidligere påtaget sig lignende opgaver så måske--- men hvor finder jeg noget om det?
Mvh. Egon Hansen