Kurt Thomsen´s forældre

Startet af Maja Christina Lægsgaard Martiny, 08 Okt 2010 - 20:18

Forrige emne - Næste emne
Hej
Jeg hedder Maja og kommer fra Fredericia. Jeg leder efter Sigrid Jørgen (sen?) Thomsen (farmor) og Niels Jørgen (sen?) Thomsen (farfar). Min far lever endnu, men vil desværre ikke give mig mere end deres navne :( Min far hedder Kurt Thomsen, er født d. 03-09-1944 i Hejnsvig. Jeg har prøvet DK-gravstene, snakket med lokal arkivet i hejnsvig, kirken i hejnsvig og har intet fundet. Hvis der er nogle der kan hjælpe mig videre, ville jeg blive meget glad.

Med venlig hilsen Maja Christina Lægsgaard Martiny   

Peter Kristiansen

Hejnsvig kirkebog er desværre kun tilgængelig på nettet frem til og med 1920. De nyere kirkebøger kan ses på Landsarkivet i Viborg.
Her vil det ved din fars fødsel fremgå deres navne og deres adresse, og måske hvor og hvornår de er viet.

Kirkebøger kan ses på nettet på www.arkivalieronline.dk - det kræver registrering, men er gratis.
M.v.h. Peter Kristiansen

Tak for det. Så det vil sige at jeg kan finde dem på Landsarkivet i Viborg, selvom min far lever endnu. Ved du hvorfor man ikke kan se mere end til 1920 på arkivalieronline?

Niels Bursøe

Hej Maja

En mulighed er at søge i folketællinger, men det kræver, at vi får lidt flere ledetråde, så
ved du evt hvornår og hvor din farmor og farfar blev gift, og hvor de evt kom fra, og har din far evt søskende, havd hedder de, hvor gamle er de, og hvor er de født? Din farfar hed vel Niels Thomsen, så hvorfor står der Jørgen (sen) ved både Sigrid og Niels.

Med venlig hilsen
Niels

Nej jeg ved desværre ikke om han har søskende eller hvornår de blev gift. Min far forlod min mor da hun blev gravid med mig og ikke kunne få sig selv til at få en abort.
Jeg har prøvet at ringe til min far for at få nogle oplysninger og han kunne ikke "huske" andet om sine forældre end deres navne :-\ Navne gav han mig og jeg skriv bare ned.

Peter Kristiansen

Kirkebøger med fødsler er almindeligt tilgængelige 50 år efter at de er udskrevet. Dog er man ikke kommet så langt endnu med at lægge dem på nettet. Et andet problem er, at man for et lille år siden, opdagede at der var personnumre i ældre kirkebøger, og derfor blev alle kirkebøger yngre end 1925 fjernet. De er dog ved at blive lagt retur på Arkivalieronline.

I Viborg står den pågældende kirkebog enten til selvekspedition, afhængig af hvornår den blev skrevet ud - eller også kræver det en særlig tilladelse, der dog kan udstedes ganske hurtigt. Ring til Landsarkivet i Viborg og hør om mulighederne.
M.v.h. Peter Kristiansen

Mange tak for hjælpen, det prøver jeg :)

Peter Berényi

Har du måske pröve med Krak.dk, der findes en Niels Jørgensen Thomsen i Greve og du burde måske pröve med kun Thomsen hvis din far hedder "kun" Kurt Thomasen uden "Jörgensen" ellers findes der mange som hedder Thomasen Jörgensen! Held og lykke!
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Min farfar hed Niels Jørgen Thomsen. Dette har jeg fundet ud af ved at besøge viborg landsarkiv i lørdags. og min farfar er født i 1907 så jeg forventer at han desværre ikke lever mere :'(

Peter Kristiansen

Du skriver at din farfar er født i 1907. Ved du hvor? Der er foretaget folketællinger i 1906 og 1911. Du kan prøve at lede efter hans forældre, hvis du kender dem, i 1906 - og ellers efter hele familien i 1911. Så får du lidt flere oplysninger.
Folketællingerne er tilgængelige på www.arkivalieronline.dk
M.v.h. Peter Kristiansen