Matrikelnumre vs husnumre i 1890´erne?

Startet af Vicki Skovdrup, 04 Aug 2012 - 23:20

Forrige emne - Næste emne

Vicki Skovdrup

Hej :)

Jeg er helt nybegynder indenfor det her felt, men har besluttet mig at grave lidt i min baggrund/familie (som de fleste nok herinde ;)  ).

Jeg har pt fundet frem til min oldefar´s forældre på begge sider og det er faktisk ret sjovt. På trods af, at jeg ikke kan læse halvdelen af hvad der står i diverse kirkebøger, når vi kommer så langt tilbage  :D

Anyway - jeg kom til at tænke på, at man kunne måske finde frem til nogle fødsels/vielses-datoer ved at kigge lidt i folketællingerne fra den pågældende periode (for præsterne har ikke skrevet ret meget dengang!).

I kirkebogen under min oldefar (på fars side) kan jeg så se, at da han blev døbt boede forældrene på adressen Vestergade 360 i Thisted købsstad. Men når jeg kigger på folketællinger, så bliver det listet under matrikelnumre....... What to do - jeg gik lidt i stå her, da jeg ikke havde flere datoer at gå ud fra på den side af familien  :'(

Så hvordan finder jeg ud af, hvilket matrikelnummer der hører til hvilket husnummer i den tid? Det er jo et par år siden............

Håber nogle kan guide mig i den rigtige retning :)

Gitte Johansen

#1
Hej Vicki

Nr 360 er Matrikelnummeret, kan jeg forestille mig. Så det er bare at gå i gang fra opslag 127.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

I 1901 skal du måske kigge under Dragsbækvejen fra opslag 65.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vicki Skovdrup

Hej gitte

Jeg fandt dem :D Under Dragsbækvej - hvordan kom du frem til det? Bare så jeg evt kan klare mig selv en anden gang  :P

Gitte Johansen

Hej Vicki

Jeg gik ind i 1901, fandt ud af, at i Vestergade var disse matrikelnumre væk, gik op i diverse, (opslag 15), fandt matrikelnumrene under Dragsbækvejen.

Det er desværre ikke altid, man kan gøre sådan.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com