Niels Nielsen Brandt/Maren Gregersdatter, Djursland 1735

Startet af Eli Lothardt Dahl, 02 Aug 2012 - 22:19

Forrige emne - Næste emne

Eli Lothardt Dahl

Niels Nielsen Brandt, degn i Aalsø og Hoed gifter sig med Maren Gregersdatter den 25. maj 1735 i Glesborg, Djurs Nørre, Randers. Opslag 196.

Hvem er denne Maren Gregersdatter?

Jeg har et forslag:
Maren Gregersdatter, døbt 19. juli 1696 i Skorup, Gjern, Skanderborg, datter af Gregers Nielsen, degn i Skorup og Maren Christensdatter. Opslag 24? Datoen fra FS. Maren har en storesøster Karen, som bliver gift i Skorup, men flytter til Rygaard strand, Nørager, Sønderhald, Randers. Maren er fadeburspige på Mejlgaard ved brylluppet.
Maren dør 1750 i Aalsø (54 år gammel) og efterlader sig tre børn, Poul, Mette og Niels (skifte fra Randers amts gejstlige skifter)
Niels Nielsen Brandt dør i Aalsø i 1758
Der findes også et skifte vedrørende Karen Henriksdatter Sejling, som omtaler hele Niels Nielsens Brandts familie, men ingen af skifterne siger noget om, hvor Maren kommer fra.
Findes der et skifte vedrørende Gregers Nielsen, degn i Skorup, som dør 1732?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Ole Dorch

#1
En indikation på at du nok er på rette spor?

Denne Niels Gregersen ses her via sit skifte at have fundet på nogle "interessante" navne til 2 af sine sønner:

1476 Niels Gregersen, købmand i Århus. 14.4.1749, fol.595.
E: Anne Jensdatter Splid.
LV: Christian Hørning.
B: Ingeborg.
FM: Anders Lauridsen.
Første ægteskab med Inger Nielsdatter Haarup, [skifte 7.9.1745 lbnr.1330].
B: Niels Nielsen Brandt 23,
Gregers Nielsen Skaarup 22,

Jørgen Nielsen Skaarup 20, student,
Oluf Nielsen 17.
FM: Baltser Haarup.

I henhold til Nygaards sedler er Niels Gregersen måske søn af  degn Gregers Nielsen:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=117493&sort=e

Han ses at trolove sig og siden vies med præsten i Skorups datter ( Skorup 1684-1799 opsl. 206 og 228). Begge steder tituleres han af Århus, men også "Scorup".

Nygaard har endivdere her en fortegnelse over degnens børn, hvoraf det fremgår at Gregers Nielsen faktisk fik 2 sønner Niels, en født i 1688 og en født i 1699:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=278130&sort=f

Maren står der også:-)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Eli Lothardt Dahl

Hej Ole

tak for dit svar.

Niels Gregersen er bror til Karen og Mette, og jeg vidste også at han var gift to gange, men jeg havde ikke hans børn. Karen er min ane, og normalt skriver jeg kun søskende og deres ægtefæller ind.

Ved skiftet efter Ingeborg Nielsdatter Haarup nævnes sønnen også som Niels Nielsen Brandt, men hvorfor hedder han det?

Jeg vil lede efter forbindelsen mellem Ingeborg og Brandt familien, som er en kæmpestor præstefamilie m.m. med forbindelse til store dele af Jylland, Norge og Holsten.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Eli Lothardt Dahl

Hej

så har jeg styr på det :D

Niels Gregersen gifter sig med Ingeborg Nielsdatter Haarup, som er datter af Niels Rasmussen Haarup og Karen Nielsdatter Brandt.

Karen Nielsdatter Brandt er søster til Niels Nielsen Brandt, præst i Marie Magdalene.

Niels Nielsen Brandt er far til degnen i Aalsø Niels Nielsen Brandt.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa