Oplysninger om Lydich Jensen Lydiksen og hvor blev Han af.

Startet af Børge Marcussen, 12 Jul 2012 - 13:32

Forrige emne - Næste emne

Børge Marcussen


Hej jeg har en Lydich Jensen Lydiksen født Vodder 1874, Konf,i Daler 1890,Landmand i Birkelev Vodder sogn til 1907-? en Søn Konf,i Holsted 1921-1927,Opsl,93 nr,10.
Derefter har jeg ikke noget er der nogle som kan hjælpe med noget Hvor Han er Flyttet hen og evt,Død.   
m,v,h, Børge.

Mari-Ann Herløv

#1
Hej Børge...

I første omgang vil jeg giver dig et lille råd, som du kan brug næste gang du skriver..
Det gør det nemmere /hurtigere at hjælpe dig, hvis du skriver hvilke amter det drejer sig om...Så skal man ikke bruge tid på at finde ud af, hvor i Danmark vi befinder os...

Nå, men så lang så godt...

Du skriver Landmand i Birkelev, Vodder sogn til 1907-? (dette ligger i Tønder Amt)..

I 1922 er familien flyttet til Holsted, som ligger i Ribe Amt. Ved sønnen Jeppe´s konfirmation står fadderen (Lydik /Lydich), som arbejdsmand, bosiddende i Stenderup. (Hvornår de flyttede dertil ved jeg ikke)...

Men mon ikke der findes flere informationer i folketællingen 1925?
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mari-Ann Herløv

Hej Børge..

Så er jeg tilbage igen.. med en rettelse og et par tilføjelser:

Citat fra: Mari-Ann Herløv Dato 14 Jul 2012 - 15:12
I 1922 er familien flyttet til Holsted, som ligger i Ribe Amt. Ved sønnen Jeppe´s konfirmation står faderen (Lydik /Lydich), som arbejdsmand, bosiddende i Stenderup. (Hvornår de flyttede dertil ved jeg ikke)...

De bor ikke i Holsted Sogn, men i nabo sognet Føvling, det er der byen Stenderup ligger. Men det er rigtig nok, at Jeppe blev konfirmeret i Holsted Sogn...

Jeg har fundet familien i FT-1921, Ribe, Malt, Føvling - opslag 60.

Efter Jeppe har de fået 3 børn mere der alle er født i Føvling Sogn og de findes i samme kirkebog,
Ribe, Malt, Føvling, 1909-1926:

Marie Katrine Bøhme 24/11-1910 (opslag 30, nr. 13)
Lilly 30/10-1912 (opslag 34, nr. 12)
Willy 27/7-1915 (opslag 13, nr. 4)

(Ved disse tre børns fødsel/dåb, står der ude i bemærkninger at faderen ikke har indfødsret???

Det vil sige at Lydik Jensen Lydiksen og familie har bopæl i Føvling sogn allerede i 1910, måske før..
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Mari-Ann Herløv

Alle gode gange tre....

Så har jeg fundet nyt !!

Familien findes i FT-1911, Ribe, Malt, Føvling - opslag 126, fam. 5
I kolonerne 9 og 10 står der, at familien har taget bopæl i sognet 1908 og kommer fra Slesvig (Hørte Vodder sogn under Slesvig på den tid ??)

I denne tælling er der flere ældre børn:
(Mette) Bothilde 7/2-1900 - født i Vodder, Tønder opslag 60, 2
Peter
Jensine
Helga
Disse 3 har jeg ikke slået op, den fornøjelse skal du ha´... Men de skal højst tænkeligt også findes i Vodder..

Familien findes i FT-1916, Ribe, Malt, Føvling - opslag 162, fam. 7
og findes i FT-1925, Ribe, Malt, Føvling - opslag 155, øverst

Sidste gang jeg finder noget på Lydik Jensen Lydiksen er FT-1930, Ribe, Malt, Føvling - opslag 132, fam. 4

Har ikke fundet ham død i sognet (KB går op til 1944), men de kan jo være flyttet fra sognet efter 1930..

Håber at alle disse oplysninge udfylder lidt huller i din historie om Lydik Jensen Lydiksen..



Ps.: hvis du ikke selv har fundet hans vielse så findes den her: Tønder, Hviding, Vodder, 1866-1909 - opslag 132, nr 1 i 1899 (gift lige inde bruden nedkommer med første barn)
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Børge Marcussen



    Hej Mari Ann Herløv,

Jeg siger mange tak Det var dejlig med nogle oplysninger jeg havde 4 Børn, men inden jeg blev     
færdig med F,T, i Føvling så havde Jeg 4 Mere og et Plejebarn fra en Niece til Lydich, Hans Døds
dato fandt jeg jeg under Gravsteder Føvling (Stenderup) det er dejlig med hjælp.

  m,v,h,Børge.

Mari-Ann Herløv

Hej Børge

Dødsdatoen er d. 26-06-1933, så det undre mig at Lydich Jensen Lydiksen ikke optræder i kirkebog, som død??

Som du selv skriver, er han begravet på Stenderup kirkegård, som ligger i Føvling sogn..
Og findes her: http://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/kg_result.php

Meget mystisk !!!
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Børge Marcussen


Hej Mari Ann Herløv.

Angående Føvling,  Stenderup, er det 1 Kirkesogn og 2 Kirker, Det er mig en gåde at finde rundt i Kirkebogen for Føvling, jeg savner 1 for Stenderup.Er der nogle som har en løsning.

v,h,Børge.

Mari-Ann Herløv

Hej Børge..

Måske skulle du prøve at kontakte sognetpræsten eller degnen for Stenderup, det kan være de kan hjælpe dig..

Eller må du "nøjes" med billedet af gravstenen...
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ingelise Modis

Hej.
Lydik Lydiksen döde paa Ribe sygehus i 1932!, som man ogsaa ser hvis man kigger rigtig paa billedet af gravstenen.
AO Ribe, Sankt Katharine 1917-1940 opsl,125
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Mari-Ann Herløv

Hej Ingelise..

Ja, sørme så.. Der står 1932..
Man skal altså ikke tage for gode vare, at de på siden før billedet skriver 1933..

Hvordan kom du på, at kigge efter ham i Ribe??
Burde han ikke også være skrevet ind i bogen for Stenderup, når det er der han er begravet??

Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Ingelise Modis

Hej.
Jeg kiggede först paa gravstenen for at se om datoen passede, saa kiggede jeg paa Danmarkskortet for at se hvor det närmeste sygehus laa,for jeg har för st at de kun bliver skrevet i kirkebogen der hvor de dör.
Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Sofie Petersen

Hej-
Vodder sogn hørte til Tyskland 1864-1920 (Tønder Amt).
Det er interessant, at Lydik Jensen Lydiksen ikke har fået eller snarere søgt statsborgerskab efter genforeningen.
Hvis han havde alderen til det, kunne han være blevet indkaldt som tysk soldat i 2. verdenskrig- det kender jeg et eksempel på.
Jeg tror, at min mands slægt grænser ind til den Lydik, der stammer fra Daler, men jeg har ikke haft tid til at undersøgt andre grene end hans oldemor, Ingeborg Lydicksdatter, f. Gærup, Daler Sogn, Tdr. Amt 20. juli 1817. Hendes far hed Lydick Jensen. Siger det dig noget?

Venlig hilsen, Sofie Petersen
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Børge Marcussen


Hej Alle tak.

Til Sofie Petersen jeg har meget af Lydiksen i Daler, Ingerborg og 3 Søstrer kom til Brøns, Jeg har I
Ingerborg gift , Martin Petersen og 4 Børn .

   v,h, Børge.

Sofie Petersen

Kære Børge!
Jamen det var da fint, hvis du har oplysninger jeg ikke har endnu. Som sagt har jeg ikke forsket så meget i den familie.
Har du hørt, at Martin Petersen omkom ved at blive dræbt af lynet d. 3. aug. 1861? Ja, det står jo i kirkebogen.
Efter hvad familietraditionen fortæller, blev Ingeborg bedøvet af samme lyn og slæbt ned til en nærliggende mergelgrav af en skomagersvend, der hældte vand i hovedet på hende med sin træsko.
Gården brændte ned ved samme lejlighed, og når det er tordenvejr, tænker jeg da på hvor parret mon har stået da lynet slog ned- og at der nu er kønne hollandske fliser på vinduesvæggen i den store stue- gad vide om det er genbrug? Der er lige akkurat så mange, at det også er blevet til en række på væggen der støder op til. 
Venlig hilsen- bare en lille krølle på hvad du ellers arbejder med! Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk