Fagre nye verden

Startet af Hannah Aabech, 31 Jul 2012 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Hannah Aabech


Vi er i en tidsalder, hvor "den gode gamle metode" at få børn på, er kraftigt udfordret af den nyeste teknologi indenfor fertilitet.

I den forbindelse har jeg spekuleret lidt på, hvad fremtidens slægtsforskere skal gøre?

Bliver det nødvendigt at ændre vedtagne dogmer/regler om "forældre", i forbindelse med at flere børn bliver til på baggrund af f. eks. anonym sæddonation - eller børn født af rugemødre?
Eller andre alternative måder, hvorpå det i dag er muligt at få børn eller indrette sig som familie!

Jeg vil gerne her pointere, at jeg finder det fint, at vi har muligheder for at hjælpe barnløse par/enlige til at få børn - så det er ikke den diskusion, jeg vil ud i !

Jeg kaster spørgsmålet ud i dette forum, fordi forudsætningerne for den hidtil gængse slægtsforskning  i fremtiden bliver udfordret med den nye teknologi!

Venlig hilsen
Hannah Aabech

Jesper Skov

Man vælger vel selv, hvordan man vil foretage sin slægtsforskning.

Anonyme fædre er der jo rigeligt af igennem historien, og hvad angår rugemødre, må man gå ud fra, at den adopterende moder er barnets biologiske moder - altså ingen egentlig ændring her.

Og hvis vi kigger på genetisk kontra juridisk slægtsforskning, så er det jo netop den juridiske, som har domineret igennem tiden, selv om alle higer efter at kende deres kødelige slægt.

Slægtsforskning i fremtiden kan også ændre sig radikalt, hvis alle menneskers genomer kortlægges og offentliggøres. Så bliver DNA primærkilden til slægtsforskning og kirkebøgerne bliver et supplement.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hanne Fachmann

Det samme har jeg tænkt på.
Men det gælder jo Pater est Pater.
Eller den indskrevne fader er faderen.
Er det 10% der nu er fremstillet ved hjælp af behandlinger?
Tallet for gamle dage kender vi af gode grunde ikke.

Er det vigtigt? I gamle dage var det vigtigt for adlen.


Hans Poulsen



Hej Hanne

Du er selv inde på pater-est-reglen, og jeg er sikker på, at den vil være god latin selv i fremtiden - måske vil den blive tolket en anelse anderledes end hidindtil.

For ikke længe siden læste jeg en artikkel om, at om. ca. 20 - 30 år kan selv mænd blive gravide. Det vil jeg alvorligt overveje til den tid, og jeg er såmænd allerede begyndt at købe pampers, sut, flaske etc.

Venlig hilsen
Hans
75 år

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fachmann

Hej Hans.
Syntes du skal tænke over det, med småfolk i din alder, tænk også på natteroderiet.

Ulla Neill

Forskellen er vel bare, at nu VED vi, at lille Peters far ikke er den "rigtige"/biologiske far, så derfor kan han jo ikke have fået sin store interesse for at slå på grydelåg fra ham. ;)

Når jeg kigger på gamle slægter, kan jeg jo sagtens tænke, at den og den egenskab har jeg fået fra en bestemt del af slægten, og så bliver jeg snydt så vandet driver, fordi en eller anden tip-oldemor havde en hemmelig affære, som folk snakkede om, men faderen lod som om, han ikke vidste noget, og derfor påtog han sig det fulde faderskab, og jeg aner i virkeligheden ikke med sikkerhed, hvem der er mine forfædre (i hvert fald ikke så nær de 100%), som jeg måske bilder mig ind, når bare jeg har set det i en gammel kirkebog.

mvh Ulla Neill

Hans Poulsen



Hej Ulla

"..men faderen lod som om, han ikke vidste noget..".

Det kan være i overenstemmelse med sandheden, men livet er tit mere snørklet end som så.

Måske var ægtemanden ikke længere i stand til at avle børn, som det så smukt hedder i juridisk terminologi, og måske var ægtefællerne enige om ikke at fortælle den kendsgerning til nogen, så de opfandt det, du citerer: "..men faderen lod som om, han ikke vidste noget.." - og pater-est-reglen gjorde ham til barnets far.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulla Neill

Ja, det er også det, jeg mener. Det var blot et eksempel.

Det kan jo også være, at det ville være så stor en skam for ægtemanden at indrømme, at konen havde haft en affære med følger, at han slet ikke anså det som en mulighed at protestere.

Selv nu om dage mener jeg, at hvis man som far vil have faderskabet afprøvet, skal man gøre det, inden barnet fylder 3 år, for ellers ER han faderen og "hænger" på ansvaret og alt, hvad dermed følger.

mvh Ulla Neill

Hans Poulsen



Hej Ulla

"Selv nu om dage mener jeg, at hvis man som far vil have faderskabet afprøvet, skal man gøre det, inden barnet fylder 3 år, for ellers ER han faderen og "hænger" på ansvaret og alt, hvad dermed følger".


Den tre-års-regel kender jeg ikke. Véd du, i hvilken lov jeg kan læse nærmere om reglen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jesper Skov

Børneloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1109 indeholder nuværende regler for faderskab.

Tre-års-reglen gælder kun ved uenighed - ellers er der ingen tidsgrænse.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hans Poulsen



Tak, Ulla og Jesper, nu har jeg læst teksten - og er glad og tilfreds.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulla Neill

#11
Tak for hjælpen, Jesper!

Jeg kunne nemlig overhovedet ikke huske, hvor jeg havde informationen fra.
Jeg håber ikke, jeg er kommet til at gøre alt for mange mænd nervøse!  ;)

mvh Ulla Neill