Peter Reinhardt

Startet af Carina Kjerrström, 06 Aug 2012 - 19:54

Forrige emne - Næste emne

Carina Kjerrström

Jag söker en person vid namn PETER REINHARDT. Han är troligtvis född i Köpenhamn 1787 eller 1788 den 22 februari. Han är troligtvis föd utom äktenskapet. Peter flyttade till Sverige, Sankt Ibb.s församling på Hven.
I kyrkböckerna i Sverige står det att är född 1791 men detta är fel. han ljög om sin ålder för att få gifta sig med en 15 årig flicka.
På det bifogade skämklippet kan man se att det står Köpenhamn som sedan äe överstrukit. Peter bodde på Hven åtminstone från och med år 1813.

Någon som kan hjälpa mig att se när/var Peter var född, samt hans föräldrar.



[vedhæfting slettet af admin]

Eva Morfiadakis


Hej!

Har du tittat på inflyttningsattesterna för Skt Ibb HII:1 eller 2? De är inscannade på SVAR.

Hur vet du att han ljög om sin ålder? Jag har sett unga flickor på 1700-talet som gift sig med något äldre män? Hur vet du att han var född utom äktenskap antagligen?

Har du sökt på familysearch.org. De har registrerat en del från Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Carina Kjerrström

Eva,
Tack för ditt svar. Jag vet inte om han ljög om sin ålder men jag har sett uppgifter på att han är född 1787, 1788 samt på hans gravsten år 1791. Jag vet inte om han är född utom äkteskapet men försöker hitta en födelsenotis i någon kyrkobok. Det var därför jag vände mig till detta forumet.
Jag har inte hittat någon födelsenotis i svenska kykböcker.
Tror att Reinhardt blev uppfostrad på Uranieborgs Kungsgård på Ven.

Eva Morfiadakis

Hej!

Det syns att det stått Köpenhamn som sen ändrats till Hven. Sök honom i inflyttningslängder och attester. Har du sökt honom i födelseboken för de aktuella åren? Han kan ju ha tagit efternamnet efter sin far om han är född utom äktenskap. Då finns det kanske något i domboken för Rönnebergs härad, om han nu ärfödd på Ven.

Eva M
Eva M