Identification af soldateruniform

Startet af Helle Rossini Hansen, 30 Jul 2012 - 02:17

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Jeg har et emne kørende under AneEfterlysning / Hjælp til Peter Johannes Johansens død, see link

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=37479.new

Jeg er i besiddelse af dette billede, som kunne være Peter Johannes Johansen.

Ifølge hans lægdrulle står der:

EK2Bno2008.
som skulle være garder til fods, og så nr. 2008.

Er der nogen der kan bekræfte som dette kunne en garder uniform?

Mvh
Helle

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jakob Ramlau

I Øjeblikket er der ikke Adgang til www.chakoten.dk . Men naar den er tilgængelig kan  du der, under "Uniformer" finde A.N.Hvidts´s Gennemgang af den Danske Hærs Uniformer. Han har jo den "smalt dobbeltradede" Vaabenfrakke, der vistnok afløstes af den bredt dobbeltradede omkring 1880(?). Men det vigtigste kræver et skarpt Øje, Originalfotografi og maaske en Lup. Paa Kasketten er der et Nummer med Messsingtal under Nationalkokarden. Det synes mig tocifret, maaske 22. Ved Hærloven af 1842 gik man bort fra Regimentsbetegnelsen og gik over til Batailloner med et Nummer.
Med det Nummer kan du saa udforske Tilhørsforholdet.
Iøvrigt var denne Uniform i Princippet fælles for Infanterister, Artillerister og Ingeniører. Forskellen var i Kasketmærket.

Peter Hjort

Hej Helle

Prøv denne link

http://www.philip-kofoed.dk/wanted/soldiers/index.asp

Læg især mærke til foto nr. 217
Det er en menig af fodfolket fra 22. bataljon


Venlig hilsen


Peter Hjort

Peter Hjort

Hej igen
i 1875 havde 22. bataljon garnison på Kronborg i Helsingør. Det passer også med foto nr 217 hvor det er en fotograf i Helsingør.
Så er det store spørgsmål jo bare om dit foto er Peter Johannes.
Hvis det er Peter Johannes, så var han tilsyneladende ikke i livgarden.
Der er jo også den mulighed at han mødte i livgarden men senere overgik til 22. bataljon.
Det ville nok være bedst at smutte til Rigsarkivet og lede efter hans stambog/stamkort.


Venlig hilsen


Peter Hjort

Jakob Ramlau

Jeg er paa ingen Maade sikker paa min Læsning af Bataillons-Nummer -- men det er et vigtigt Punkt.
Men hvem laa saa garnisoneret i Næstved ? Et Opslag paa www.wadschier.dk og videre i "Databaser" finder et Overblik over Garnisonsbyer. Og her er et Problem: i den relevante Periode var der kun Kavallerister i Næstved. Naah?
Billedet af ham er interessant, da det viser en Soldat, ikke i Udgangsuniform, men nærmest i Kampuniform: Tornyster paa Ryggen, med Skulderbæreremmene upraktisk under Skulderstropperne, og Kappe/Tæppe baaret i Hesteskoform om Tornystret. Her er ingen Pressefolder i Bukserne og Støvlerne straaler heller ikke. Fagkyndige kan kommentere paa Riffelen -- det er Datidens ret grove Kaliber og spinkle Laas -- hverken Ladning eller Udgangshastighed var imponerende.
Der er Indikationer af at Livgarden paa et senere Tidspunkt opbygges med Personale fra 33. Bataillon -- saa Læsningen af dette Kasketnummer forbliver crucielt.   

Peter Hjort

Der er meget der tyder på at geværet er typen m-1867, som blev benyttet fra 1868. Det er en 11,44mm (cal. 45). Så det giver ikke noget fingerpeg om hvor personen gjorde tjeneste.
mht Næstved, var det kun dragonerne der hørte hjemme der, og de tilhørte hverken 22. eller 33. bataljon.
Mit bud er stadig at fotoet er en "fodtusse" fra 22. bataljon i Helsingør

mvh

Peter Hjort

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej.

Jeg har et billede af to fodtusser fra 22. Bataljon i Helsingør 1896. Kan det være en rettesnor?


[vedhæfting slettet af admin]
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Peter Hjort

Billederne ligner hinanden. Ingen pressefolder og det samme gulvtæppe.


Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej alle sammen,
Tak for Jeres indslag, med den indsats er jeg sikker på at dette mysterium bliver løst. Jeg har fået svar fra Onkel i Italien, han skriver følgende:

Asta har skrevet med blyant: Hans Peter. (under billedet)
Fotograf: Charles Abrahamsen, Dinesens Atelier, Fredericia. (bag på billedet)

Jeg tyder 22 eller 32, men har e-mailet Onkel igen for at have ham kigge på original billedet med en lup. Med hensyn til navnet Hans Peter, så er det ikke med sikkerhed at det er rigtigt. Asta er min fars faster (1908-1968) hun forsøgte i sin tid at identificere billederne i albummet, og det har vist sig ikke at være helt rigtigt, det hun har skrevet. Men kan "Hans" være en forkortelse af Johannes?.

Jeg har spurgt et medlem fra DIS om hun kan fortælle mig, hvilken periode billedet er taget for denne fotograf, måske kan det også hjælpe.

Hav en fortsat god dag

Mvh
Helle



Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"


Helle Rossini Hansen

Hej Peter,

Jeg skulle lige til at sætte det link ind, da jeg så dit indslag. Det er ikke hver gang man er heldig at finde sådanne informationer omkring fotografer.

Så det vil altså sige, at billedet er taget 1879-1881, hvis jeg læser det ret. Peter Johannes døde i 1879, så det kan i princippet godt være ham. Passer det så med uniformen???

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Hjort

hej
Uniformerne var stort set uændrede i hele perioden.

hilsen

Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej,

Ja så jeg må afvente med tydningen af "hatten" for at vi kan komme videre. Men hvis Peter var stationeret i Næstved, hvorfor er billedet så taget i Fredericia.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Hjort

Jeg er mere og mere sikker på at dit foto ikke er Peter Johannes.
1. Slesviske fodregiment blev 1. november 1880 dannet af bl.a. 22. bataljon i Helsingør. Det kunne derfor tænkes at de derefter kortvarig har været i Fredericia, hvor billedet så er taget.
2. Hans lægdsrulle viser jo tydeligt at han var garder til fods.
3. Livgarden havde bataljonsnumre 1 og 2. Det står der ikke i huen.
4. Der er stor usikkerhed omkring Næstved.
5. Hverken livgarden eller 22 (32.) bataljon havde tilknytning til Næstved.
6. Asta skriver navnet Hans Peter under billedet.

Jeg lagde ført nu mærke til at du bor i Californien, så mit forslag til en tur på Rigsarkivet var lidt dumt.
Kunne du evt via forum "Hjælp til opslag på arkiver m.v." forsøge at få andre til lede efter hans stambog.


Hilsen


Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej Peter

Jeg tror desværre du har ret. Spørgsmålet er bare hvem er Hans Peter så, jeg har 618 personer i mit stamtræ på fars side, og der er kun en person der hedder Hans Peter, og han er født i 1803 og døde i 1804. Et efternavn ville have været til gavn.

Nu må vi se hvad onkel siger til nummeret på "hatten", og så må jeg i stambøgerne for Peter. Jeg kommer til Danmark i September så han må komme på min liste af opslag. Som sagt har jeg ikke prøvet at gøre opslag i stambøgerne før, så jeg håber at jeg er i besiddelse af alle de informationer jeg skal bruge.

Jeg vil oplyse Jer så snart jeg har nummeret.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Har fået svar på nummeret fra onkel. Han siger der med sikkerhed står 22. Så er konklusionen så at det er 22 bataljon.

Jeg fandt denne information på denne webside:
http://www.fredericiashistorie.dk/html/fredericia/artikler/regimenter.html

dog forstår jeg ikke rigtig hvad det mener.

INFANTERIBATAILLONER
Nr:   Oprettet som:                             Oprettet:       Navn under treårskrigen/Kæmpede ved
22   1. Bataillon let Infanteri i Holsten   1/1 1790       22. Linie Infanteri-Bataillon


Det passer med at billedet er taget i Fredericia, dog er det efter 3-årskrigen mellem 1879-1881. Der findes vel ikke lister, man kan kigge i for denne periode.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Hjort

Hej
Ja så kom vi jo ikke meget videre.
Det står jo fast at 22. bataljon var stationeret på Kronborg i årene omkring 1879.
Hvorfor er fotoet så taget af et firma i Fredericia. Nu var fotografen tilsyneladen ikke hel "fin i kanten", så det kunne tænkes at han tog noget materiale med, da han flyttede fra Fredericia til Helsingør i 1881.
Jeg har ikke kunne finde en liste over bataljonernes stationeringer i 1879. De oplysninger jeg har givet er stykket sammen fra forskellige kilder.
Så det bliver nok en tur på Rigsarkivet til september. Jeg foreslår du kigger på www.sa.dk.
Der er en udførlig forklaring om stambøger og stamlister.

Din sag har fanget mig, så jeg hvis jeg finder ud af noget, får du besked.


Venlig hilsen


Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej Peter,

Tak for det, det vil jeg blive rigtig glad for, jeg har dog et par spørgsmål omkring opslaget i stambøgerne.

Vil jeg have nok informationer? Kan jeg finde personen på billedet med de informationer jeg har? 22. Bataljon 1879-1880 og hans navn Hans Peter.

Og hvad med Peter Johannes Johansen  Egentlig Krigstjeneste = Garder til fods nr. 2008, 1878-1879 der stod jo ikke meget mere i Lægdrullen.

Ifølge dit link skal jeg jo vide både Tjenesteperioden og Navnet på den militære enhed.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Peter Hjort

Hej Helle
Nu har jeg ikke selv søgt i stambøger men jeg tror det bliver meget svært at finde Hans Peter med de få oplysninger. Du kender ikke hans fulde navn, fødselsdato og hjemsted.

Derimod skulle det være muligt at finde Peter Johannes da du har alle oplysninger.

Jeg glæder mig til at høre resultatet, og hvis jeg finder noget imellemtiden, får du et praj.


Venlig hilsen

Peter Hjort

Helle Rossini Hansen

Hej Peter,

Begge er kommet på listen, jeg skal nok holde dig opdateret.

Hav en rigtig god dag

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"