Peder Byskov, Nygaard, Lemvig

Startet af Tove Byskov-Ottosen, 29 Jul 2012 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Tove Byskov-Ottosen

Min oldefar, Peder Byskov, overtog Nygaard i Lemvig. Er der mon nogen her, der ved hvor denne gård ligger eller har ligget?

Hanne Fachmann

Her er måske på
http://www.lemvigmuseum.dk/VOlemvigshistorie.pdf
du må selv læse det igennem.
Om der er noget du kan bruge.

Marianne Roel Borch

Hej Tove, jeg vil anbefale dig at søge I Hundskjær under Nørre Nissum han skulle være der. Prøv også Kronjyderne.dk
Med Venlig Hilsen Marianne Roel Borch

Hanne Fachmann

Du fandt denne henvisning ikke?
D8c. Erindringer af Peder Byskov Abildtrup, Barndommens Lemvig. 1920erne (Avisartilek i
Lemvig Folkeblad 2 .maj 1987).

Den kommer frem når man søger på hans navn i pdf dokumentet.
Du kan nok rette henvendelse til museet og få en kopi af artiklen.

Kristensen

Jeg forsøger lige at vedhæfte en fil, som viser Nygårds beliggenhed

[vedhæfting slettet af admin]
jhk

Kristensen

Adressen er i dag Nygårdvej 15, 7620 Lemvig. Jorden er solgt fra, så kun bygningsparcellen er tilbage.

jhk

Henrik Jensen

#6
Hej Tove.

Nygaard i Lemvig (ikke Nr. Nissum) er beliggende på adressen Lemvigvej 7 og findes stadig.

De bedste hilsner
Henrik.

Kristensen

Jeg tror det er Nygård, Nr. Nissum, for der findes Peder Byskov som vist i folketælling 1870:



Ringkøbing, Skodborg, Nørre Nissum, Nørre Nissum, En gård, 11, FT-1870, C0773


Peder Jensen Byskov 66  Enke Husfader Agerdyrker Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt

Jens Christian Jensen 27  Ugift Tjenestetyende Avlskarl Resen Sogn, Ringkjøbing Amt

Mariane Olesen Futtrup 27  Ugift Tjenestetyende 2. Pige Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt

Ane Poulsen 44  Ugift Tjenestetyende 1. Pige Odby Sogn, Thisted Amt

Niels Bjerregaard Neergaard 16  Ugift  Tjenestedreng Humlum Sogn, Ringkjøbing Amt
jhk

Vibeke Weilby Bach

#8
Hej

Der er en Peder Byskou både i Nr. Nissum og Lemvig på Nygard

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Skodborg, Lemvig Købstad, Lemvig Købstad, Lemvig Mark, Nygaard, 1, FT-1880, B8023
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen Byskou 44  Gift husfader, Landmand  Nørre Nissum Sogn, Ringkøbing Amt
Anemarie Byskou, Født Madsen 32  Gift husmoder  Tørring Sogn, Ringkøbing Amt
Peder Byskou 4  Ugift deres Barn  Lemvig
Karoline Elise Marie Byskou 2  Ugift deres Barn  Lemvig
Marie Katrine Jensen 23  Ugift Tjenestepige  Tørring Sogn, Ringkøbing Amt
Anemarie Houlind 19  Ugift Tjenestepige  Dybe Sogn, Ringkøbing Amt
Christian Andersen 22  Ugift Tjenestekarl  Vandborg Sogn, Ringkøbing Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Hilsen Vibeke

Kristensen

Nu har vi da fundet noget spændende til Tove:

Hun har faktisk 2 oldefædre ved det navn på Lemvig- kanten... ;D
jhk

Tove Byskov-Ottosen

Tusind tak for alle svarene.
Ja, det er ikke helt nemt at finde rede i. Jeg er også selv stødt ind i flere gårde med navnet Nygaard og ligeledes navnet Peder Byskov.
Min Peder Byskov, min farmors far, er født i 1835 på Sdr Byskov i Nr. Nissum. Han er død i 1920 på Nygaard i Lemvig i følge AO. Han blev gift med Ane Marie Madsen. De fik en søn, Peder, og en masse døtre, bl.a. min farmor, Mathilde Laurine.
Min oldefar arvede ikke Sdr. Byskov, men der blev købt en gård til ham i Lemvig, har jeg hørt. I min fars fotoalbum har jeg fundet et billede af hvad der ligner et almindeligt hus i byen, hvor han har tilføjet "min mors barndomshjem". Det undrer mig en del.

Henrik Jensen

Hej Tove.

Du kan prøve at læse s. 147 og 158-60 i "Hardsyssels årbog", 1968 og "Slægten Thorsen fra Kjærgaard i Fabjerg, s. 65 IV C.

Sønnen P. Byskov har skrevet en levnedsbeskrivelse/bog om faderens handel og handelslivet i sidste halvdel af 1800-tallet.
Hvad titlen er, ved jeg desværre ikke.

Mvh.
Henrik.

Tove Byskov-Ottosen

Hej Henrik
Tak for dit svar. Det har været en god hjælp. Jeg kan i årbogen læse en masse interessant om min oldefars liv, og jeg kan se, at han i 1902 overlod gården til sin søn, og selv flyttede til Søndergade 25. Min farmor har været 15 år da, og det forklarer det billede af et hus i byen i min fars fotoalbum.

Kristensen

Nygård i Lemvig ligger som vist på medsendte kort

[vedhæfting slettet af admin]
jhk