Søgning i Tyskland

Startet af Anja Ranthe Thomas, 05 Dec 2010 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Anja Ranthe Thomas

Hej

Jeg er helt ny i det her slægtsforskning, og har allerede fundet meget om min familie. Men nu er jeg gået lidt i stå, for at komme videre skal jeg til tyskland men jeg har ingen anelse om hvor man leder i Tyskland.
Jeg har søgt efter om der fandtes nogle kirkebøger, men her hjælper Google mig ikke meget.

Er der nogle som har prøvet eller hørt noget om hvor man søger efter sin slægt i Tyskland? Hvis det kan hjælpe så er det jeg skal søge i Sydslesvig-Holstein og det gamle Øst-tyskland.

På forhånd tak for hjælpen :-)
Anja Ranthe Thomas

Inger Buchard

Kom med navne, steder og årstal, så det bliver lidt mere konkret. Forholdene er meget forskellige i de forskellige dele af Tyskland

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anja Ranthe Thomas

Min oldefar Arthur Thomas blev født d. 17.Aug 1897 i Wedel (Schleswig - Holstein). Hans far hed Adolf Thomas.
Ehm jeg går ud fra at det fungerer lidt efter de danske kirkebøger. fx hvis man finder Arthur i et fødselsregister så står der også hans forældre og hvor og hvornår de er født samt hans gudforældre og faddere?
Min oldefar Arthur Thomas flyttede senere til Skærbæk i Sønderjylland hvor han blev gift med Bothilde Petersen d. 18. November 1922 i Sognekirken i Skærbæk. Arthur døde i November 1989 i Skærbæk.

Det er alt hvad jeg har konkret om ham, udover det har jeg fundet alle Arthur og Bothildes børn.
Anja Ranthe Thomas

Anja Ranthe Thomas

Jeg ved at der i Wedel findes noget der hedder Taufregister. Det var nemlig her min farfars søster fandt hans fødselsattest som skulle bruges ved min oldefars begravelse i 1989.
Anja Ranthe Thomas

Inger Buchard

Der er et skæringsår omkring 1874: efter 1874 skal du søge oplysninger i de tyske folkeregistre - de ligger nu på de offentlige arkiver. Med navnet på Adolf Thomas Ehm og hans kone, må du kunne finde dette pars vielse, stadig i folkeregistrene.

Den søgning vil du kunne få udført på Stadtarchiv Wedel:
http://www.wedel.de/artikel.do?ok=30888&teaserId=559972&uk=31351&cid=6553270
Giv dem de data, du kender til, så bruger de ikke så meget tid.

Når du har oplysningerne om ægteparret, kan du gå bagud i kirkebøgerne for at finde deres fødsel.
Det sker på
Kirchenkreisarchiv Hamburg-West/Südholstein - Kirchenbuchamt
Bahnhofstr. 18-22
D-25421 Pinneberg
Guenter.Bergmeier@Kirchenkreis-hhsh.de

Husk, at alt dette er underlagt princippet om brugerbetaling

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anja Ranthe Thomas

Jeg snakkede lige med min Farfar, ifølge ham hedder hans bedsteforældre, altså Arthur Thomas's forældre Gustav Adolph Thomas og Ernestine Augusta Pritzen...

Men det du skriver, vil det sige at jeg kan sende dem en mail på det link du skrev med alle de informationer jeg har om Arthur Thomas og hans forældre og så finder de det jeg søger efter?
Anja Ranthe Thomas

Inger Buchard

det du skriver, vil det sige at jeg kan sende dem en mail på det link du skrev med alle de informationer jeg har om Arthur Thomas og hans forældre og så finder de det jeg søger efter?
Ja, hvis du betaler for det - sæt f.eks. et maksimum på 50 € og se, hvad der sker

Inger
Redaktør på DIS-Wiki