Manglende data i Kirkebog

Startet af Uffe Nilsson, 17 Jul 2012 - 11:22

Forrige emne - Næste emne

Uffe Nilsson

Hej
Jeg søger en ældre forsker-ugle, der kan hjælper med forståelsen af kirkebøger.
Jeg har for nyligt fundet en ane i kirkebogen (1917) for Sønder Vissing Sogn opslag 24. nr.9. Det er den første kirkebog hvor anen burde være opført og så er han der ikke...

Problemet:
Personen jeg søgte står ikke opført i kirkebogen, kun fødselstidspunktet og forældrene, alt andet er udeladt.

Årsag?:
1. Hvad kan være årsagen til denne udladelse?
Ved flytninger, står dåben som regel både i kirkebogen hvor de boede og i kirkebogen de tilflytter?
Kan årsagen være manglende ajourføring mellem præstens bog og degnens bog?

2. Hvordan kommer man videre i sådanne tilfælde, hvor barnet for dåben ikke er opført i kirkebogen og uden faddere osv.?

Mvh.
Uffe Nilsson
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Lene Astrup

Hej Uffe

Forældrene kan tilhøre en anden trosretning eller en frimenighed/valgmenighed, og dåben kan da være anført der. Om det er tilfældet her har jeg ingen ide om.

Med venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Mette Lund

Hej Uffe

Dette kunne måske være din familie: http://www.doessing.eu/dansk/p206e8243.html.

Det passer i hvert fald med forældrenes navne og alder.

Mvh.
Mette

Karen Graabæk Møller

Hej Uffe

De aner jeg har fundet, som ikke tilhører folkekirken, har stadig været indført i den almindelige kirkebog, med henvisning til hvor dåben er foregået.

De gange jeg har set denne type indførsel, har det (som jeg husker det) været, når barnet døbes i en anden kirke - så der der dog tiest en henvisning - eller at forældrene er flyttet inden dåben.

Hvis familien er den Mette har fundet, ser det ud til at de flytter tit. Men måske kan du forsøge med nabosogne og så bevæge dig udaf derfra. Eller forsøge at finde dem i en folketælling, hvor du måske kan finde fødesogn på nogle af de andre børn og se om han skulle stå der? Eller finde hans konfirmation.

Een ting er sikkert - han bør stå et eller andet sted.  ???

Hilsen
Karen G. Møller

Peter Kristiansen

Oftest ser man at barnets navn er noteret - f.eks. "Hans Hansen (kaldet)", men der er ingen dåb, fordi forældrene ikke tilhører Folkekirken. I mange tilfælde vil der i den sidste rubrik være anført af hvem og hvornår barnets navn er meddelt.

Men jeg har lignende tilfælde i nordøstlige Himmerland, hvor der kun er indført fødselsdato og forældrenes navne - så barnets navn mangler altså. Her ved jeg, at forældrene er baptister. Det veksler dog fra præst til præst - i den samlede søskendeflok på 8, som alle er født i det samme sogn - mangler der navn på to - mens de resterende 6 er anført som i det første eksempel.

M.v.h. Peter Kristiansen

Mette Lund

Hej igen

Hvis familien er dén, jeg fandt link til, ser det ikke ud til, at forældrene er af en anden trosretning. Jeg tog et check på Metha Mira f. 1913, og hun er døbt i kirken.

Jeg tror mere på Karens forslag om, at barnet er døbt et andet sted, fordi familien flytter så meget rundt.

Mvh.
Mette

Hanne Bjørn

Noget tyder på, at Uffe selv har givet oplysninger til omtalte hjemmeside.
Denne familie har flyttet meget. I FT 1921 i Erritsøe, står der de ankommer fra Ørum sogn, men de har nok været i et sogn mere siden Sdr.Vissing.
Jeg har været udsat for at en persons navn ikke var kommet i degnens bog, selvom hun var døbt samme sted. Degnen og præstens kontrol af kirkebogen var foregået mellem hendes fødsel og dåb, Da de næste gang konfererer, har de nok startet ved den dato, hvor de sidst sluttede, og har derfor ikke opdaget fejlen. Landsarkivet må ikke rette, men bogen skal tilbage til præsten for at blive rettet, fik vi af vide.
hilsen
Hanne Bjørn

Uffe Nilsson

Hej alle og mange tak for jeres deltagelse.
I har ret i at min familie har rejst rigtig meget, vi nærmer os 50 steder i hele landet, så det har ikke været helt nemt, at finde dem alle.

De er alle tilmeldt folkekirken på fødselstidspunktet og burde således have stået der, enten fødested eller dåbssted. Poul som det handler om er den sidste der ikke er helt nem at finde.

Hanne Bjørn er inde på det rigtige. Vi har givet oplysninger til Doessing hjemmesiden, i den tro vi var i familie med hverandre, men det er vi ikke. De forsker i Døssingnavnet gennerelt og derved optræder min familie også på Doessing hjemmesiden.

Til Karen G. Møller er det ikke så lige til med min familie, blot at kigge i nabosognet, fordi rejseriet dækker hele Danmark og de springer fra det jyske til det sjællandske over fyn på kryds og tværs. Det har været sjovt at følge dem, men ikke nemt.

Jeg tror Hanne Bjørn er inde på det helt rigtige "Degnen og præstens kontrol af kirkebogen var foregået mellem hendes fødsel og dåb, Da de næste gang konfererer, har de nok startet ved den dato, hvor de sidst sluttede, og har derfor ikke opdaget fejlen." det virker som en logistisk god forklaring og ikke mindst han bør stå et eller andet sted.:-/

Vi må nok erkende at skulle forbi Rigsarkivet eller Landsarkiverne for at finde præstens kirkebog, hvis den er indleveret.

Mange tak for alle jeres bidrag.
Venligst Uffe


Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

Hanne Bjørn

Jeg tror præstens bog stadig ligger hos præsten. Så prøv at finde sognets hjemmeside og skriv til præsten og hør om oplysningen også mangler i hovedministerialbogen.
Det skulle den jo helst ikke, hvis han på et tidspunkt skulle bruge en ny dåbsattest.
hilsen
Hanne Bjørn

Uffe Nilsson

Tak til Hanne Bjørn - det var da en yderst fornuftig tanke, så det vil jeg da prøve. Dengang (1917) var det dog to sogne, idet handlingen beskrives som Præsten for Sønder Vissing/Voer Ladegård, så der skal vel være to hovedministerialbøger når præsten fungerer to steder. Det sandsynlige er dog nok Sønder Vissing, idet hans broder døbes der næsten 4 år gammel 4-12-1918 og iflg. fortællingen kunne sige sit eget navn til præsten. De to brødre skulle være døbt samtidig og Knud, den ældste står jo også opført i bogen, mens Pouls navn, dåb, mm. mangler. Vi må prøve begge sogne, hvis de har hjemmesider.
Hilsen Uffe
Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS

John Nielsen

Hej Uffe

Hvis du har styr på hvor de befinder sig i 1931, så kunne konfirmationen måske give et spor.

Hilsen John Nielsen

Uffe Nilsson

Hej alle deltagere

Så lykkedes det at finde oplysningerne om Pouls dåb i hovedministerialbogen, som præsten havde i Østbirk for Søndervissing sogn. Han var hjemmedøbt på Løndal, så må vi se om vi kan finde konfirmationen.

Endnu engang tak til alle.

Uffe Nilsson

Mvh. Uffe Nilsson
Medlem af DIS