Adoption, Kgl Bevilling, hvor søger man

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 15 Jul 2012 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Goddag. Vi har et problem, et barn født som bortadopteres iflg KB med Kgl Bevilling af 11. oktober 1893 af  Mejeribestyrer Hans Eriksen Skov og hustru Marie Kirstine Rasmussen.
Hvor søren finder vi noget om det?
Det er min hustrus farmors søster vi her gerne vil finde noget mere på.
Født Dorthea Nielsine Malling men ændrer navn til Sigrid Dorthea Nielsine Skov (iflg KB).
Har forsøgt Københavns Overpræsidiums OJ journaler uden held.
Håber nogen har gode råd, da vi er kørt fast - helt fast.

Mvh/Hans Jørgen


Jørgen Green

Hej Hans Jørgen

Adoptionssagens dokumenter befinder sig i Justitsministeriets 1. kontors arkiv, hvor du skal starte med at bestille journalregistret for det år, hvor adoptionen blev bevilget:

Arkivskaber: Justitsministeriet 1. kontor
Arkivserie: Journalregister
Periode: 1893.

I registret finder du adoptionssagens journalnummer, som du skal bruge for at kunne bestille adoptionssagens dokumenter:

Arkivskaber: Justitsministeriet 1. kontor
Arkivserie: Journalsag
Periode: 1893

Hvor du skal finde den kasse, som indeholder det sagsnummer, som du har fundet i journalregistret.

Journalregistret findes på Rigsarkivet; men adoptionssagens dokumenter ligger på fjernarkiv, så man er nødt til at tage på Rigsarkivet to gange eller bede en om at slå op i registret og herefter bestille sagen via Daisy.

Af adoptionssagen vil det fremgå, hvilken øvrighed (amt eller Københavns overpræsidium), som har indsendt sagen, men sagens dokumenter beholdes af justitsministeriet.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Hans Jørgen Hvidberg

Mange tak for hjælpen, tror vi kommer derind et par gange i ferien.
Daisy er umiddelbart et helvede at finde ud af, syntes jeg, så kan man derinde kan vi gøre det første gang.

Mvh
Hans Jørgen