Opklarende spørgsmål til kolonne 14 i FT-1921

Startet af Erik Gregersen, 21 Okt 2012 - 23:04

Forrige emne - Næste emne

Erik Gregersen

Ft-1921 for Herlufsholm, Sorø amt, elektronisk opslag 73

Jeg ville være taknemlig for hjælp til at forstå hvad følgende indskrivning betyder på dette blad i folketællingen:

I kolonne 14 ses navnet Christoffer Jensen indskrevet. Og under hans navn 3 gentagelsestegn. Hvorfor det?

I min forskning har jeg styr på ejerne (ægteparret) af denne ejendom og har også en Christoffer Jensen, som er en central person.

Bedste hilsner
Erik Gregersen

Inge Hedal

Hej
Overskriften på kolonne 14 er bla.: Navn og Virksomhed for ... den Person, man for Tiden hovedsagelig arbejder for.
Kristoffer Jensen (Husfader og Landbruger) er den person, som tjenestepigen og de tre tjenestekarle arbejder for. Sammenlign fx med opslag 68.
Mvh. Inge


Erik Gregersen

Hej Inge,

Tak for dit svar. Jeg er helt med på hvad der kan/skal stå i kolonne 14, sådan som det er angivet i kolonnens top. Og du har ret i, at sådan kan det ses anvendt på dit foreslåede opslag.

Imidlertid leder jeg efter en løsning for nævnte personer, idet jeg læser indskrivningen som to personer, nemlig Kristoffer og Christoffer. I den slægtsgren er navnet ofte forekommende og er stavet forskelligt (Christopher kan staves på 9 forskellige måder), så jeg er bekendt med vekslende præsters præferencer for navnets stavemåde på den egn.

Imidlertid er her tale om den samme Ft pennefører for både kolonne 3 og 14 og derfor mener jeg der må være tale om to forskellige mænd, som i øvrigt var jævnaldrende og fætre.

Mon der er yderligere forklaringer på fænomenet?

Bedste hilsner
Erik Gregersen

Anette Eriksen

Hej Erik,

Det giver bedst mening, at de fire tjenestefolk arbejder for ham, de bor hos. Men det virker selvfølgelig lidt mærkeligt, at folketælleren staver Kristoffer/Christoffer på to forskellige måder.

Jeg forstår dig sådan, at der er en fætter, Christoffer Jensen, som du mener de fire kunne arbejde for? Har du styr på ham?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Erik Gregersen

Hej Anette,

Tak for dit indspark og spørgsmålet om "hvorvidt jeg har styr på fætter Christoffer"?

For netop dette år kniber det og jeg kunne forestille mig at han bestyrede gården en tid under husbonds fravær (f.eks. militær genindkaldelse, længere rejser, sygdom etc.) som fandt sted i perioden under folketællingen.

Det der dog kan undre er, at han ikke er indført som boende på stedet, men det behøver han strengt taget ikke som bestyrer. Da der ikke findes "Tillægsliste for midlertidig fraværende" (fysisk fraværende!!) for denne del af sognet kan denne hypotese ikke verificeres.

Bedste hilsner
Erik