Ole Jeppesen i Klem

Startet af Stine Sønderby Larsen, 03 Dec 2010 - 11:50

Forrige emne - Næste emne

Stine Sønderby Larsen

Jeg ville blive utrolig glad, hvis der var nogen, der kunne hjælpe mig eller vidste noget om Ole Jeppesen (Klem) og hustru Anne Marie Christensdatter. Det er helt umuligt for mig at finde rundt i de tilhørende kirkebøger

Ole Jeppesen (Klem)
- født omkring 1766
- død 30. marts 1842, Sønder Nissum, Ulfborg, Ringkøbing, 76 år

Anne Marie Christensdatter
- født omkring 1770
- død 10. september 1838, Sønder Nissum, Ulfborg, Ringkøbing, 68 år


Ringkøbing, Ulfborg, Sønder Nissum, Klem, , 6, FT-1801, B9061

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Olle Jeppesen 38  Gift Mand Huusmand med jord og fisker 
Anne Marie Christensdatter 32  Gift Hans kone   
Jeppe Ollesen 8  Ugift Deres børn af sidste ægteskab   
Anne Johanne Ollesdatter 6  Ugift Deres børn af sidste ægteskab   
Christiane Ollesdatter 3  Ugift Deres børn af sidste ægteskab


Ringkøbing, Ulfborg, Sønder Nissum, Sdr.Nissum, Klæmbye, et Hus, 39, FT-1834, B5018

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Jensen 32  Gift  Husmand og Dagleier 
Christiane Olesdatter 37  Gift  hans Kone 
Jeppe Nielsen 13  Ugift  deres Barn 
Jens Dahl Nielsen 1  Ugift  deres Barn 
Anne Marie Nielsdatter 11  Ugift  deres Barn 
Kirsten Nielsdatter 6  Ugift  deres Barn 
Ole Jepsen 68  Gift  Aftægtsmand 
Anne Marie Christensdatter 64  Gift  hans Kone

Desuden har jeg fundet dette: http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=recordResults&placeId=1927025&alivePlaceLoc1=Denmark&givenName=Ole%20Jeppesen&surname=Klem&searchType=close
hvor de to første egentlig forvirrer mig lidt.

Hans Poulsen

#1
HejStine

"..- født omkring 1770..".

Måske indeholder denne ft. 1787 Anne Marie, og hvis det ellers er den rigtige Anne Marie, har du hermed navnene på hendes forældre.

Alderen på de fire *voksne* sætter tankerne i gang, når den 15-åriges forældre skal findes.

Efter sædvanlig opstilling skulle forældrene være 28-årige Jens og 32-årige Anne Marie, og måske har de i en uhyre ung alder fået et barn.

Omvendt kan det ikke udelukkes, at den 62-årige Anne fik et barn som ca. 47-årig, navnlig hvis hun havde født mange gange tidligere.

Er hun datter af *de unge*, burde patronymet være Jensdatter og ikke Christensdatter, og er hun datter af *de ældre*, er Christensdatter helt efter bogen. Jeg hælder nok mest til, at hendes forældre er Christen og Anne - altså de ældre. Vi er ved 1787 - men havde vi været hundrede år senere, var der for alvor grund til tvivl.

Prøv om du kan finde den 15-åriges fødsel og konfirmation i kirkebogen - og også gerne hendes søskende.

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Ulfborg, Sønder Nissum, Krogsgaard, , 29, FT-1787, C1719
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christen Andersen 58  Gift Mand Bonde og Gaardbeboer  
Anne Sørensdatter 62  Gift Hans Kone  
Jens Christensen 28  Gift Deres Søn National Soldat  
Anne Marie Jensdatter 32  Gift Hans Kone  
Anne Marie Christensdatter 15  Ugift Deres Datter  
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Stine Sønderby Larsen

Tak for nogle rigtige gode forslag. Mit problem er bare, at jeg ikke kan finde rundt i Sønder Nissums kirkebøger for dengang. Jeg prøver alligevel.

Hans Poulsen

#3
Hej Stine

Véd du, om Anne Marie overhovedet er født i Sdr. Nissum?

Hun kunne fx være født på Frederiksberg, i Frederikssund, i Fredericia eller i Frederikshavn.

Du kan natuirligvis have set det i andre dokumenter, eller du har fundet hende ved ft. 1845, hvor fødesognet er opgivet.

Måske er der en genvej i FamilySearch, hvor du søger efter en Anne Marie Christensdatters dåb omkring 1770-1774 i HELE Ringkøbing amt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Stine Sønderby Larsen

#4
Du har da helt ret. Hun kan jo være født hvor som helst.
Jeg søgte efter hende på FamilySearch, og den første, der dukker op, er en Anne Marie Christensdatter født i Sønder Nissum 30. september 1770. Faderen er Christen Krogsgaard. Jeg tror faktisk, det er hende, for jeg har også fundet en Anna Johanna med forældrene Ole Klem og Anna Maria Krogsgaard på FamilySearch.

Efter søgning på Christen Krogsgaard finder jeg Anne Marie Christensdatter født den 30. september 1770.

Tusind tak for din tid og hjælp

Hans Poulsen



Hej Stine

"..Efter søgning på Christen Krogsgaard finder jeg Anne Marie Christensdatter født den 30. september 1770..".

Jeg skal lige være sikker på, at vi ikke taler forbi hinanden.

Er det på FamilySearch, at du har fundet det, der er citeret lige ovenfor?

På FS har jeg prøvet at finde en Anne Marie Christensdatter, døbt i Sdr. Nissum i perioden 1768 - 1772, men forgæves.

Er det samme måde, du er gået frem på?

Hvordan bærer du dig ad, nå du "Efter søgning på Christen Krogsgaard finder jeg Anne Marie..".

Er det også på FS, og følger du op med et opslag i kirkebogen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Stine Sønderby Larsen

#6
Hej Hans

Der var jeg vist lidt for hurtig. Min søgning på Christen Krogsgaard er også på FamilySearch.
Jeg har lavet en fejl. Hun er ikke FØDT den 30. september 1770, men DØBT
Hvis jeg skriver Christen Krogsgaard, Sønder Nissum vil forslag nr. 7 være ham som far til Anne Marie Christensdatter døbt 30. september 1770
http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#p=recordResults&givenName=Christen&searchType=close&placeId=3392984&alivePlaceLoc1=Sonder%20Nissum%2C%20Ringkobing%2C%20Denmark&surname=Krogsgaard

Jeg har prøvet med kirkebogen, men det er godt nok svært for mig at finde rundt i. Jeg har dog ikke opgivet helt.
Jeg finder hverken omtalte Anne Marie Christensdatter/Anne Marie Krogsgaard eller Christen Krogsgaard i FT

Mange hilsner
Stine