Navigatørskolen i Grenå, nogen der ved noget om den?

Startet af Hanne Fisker, 11 Jul 2012 - 21:54

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godaften

Min afdøde morfar Jens Hansen Jensen født i Sødring 1892 havde Eksamen fra Navigatørskolen i Grenå - dette ved jeg fra et gammelt avisudklip fra Randers Amtsavis sommeren 1978/79, der var ikke påført nogen dato, men udregnet fra hans alder i artiklen hvor han er 86 år må det være deromkring.

Jeg ville gerne vide noget mere omkring dette, men da jeg googlede på Navigatørskolen i Grenå kom der intet som helst frem.

Jeg ville også gerne have fundet den nøjagtige dato på artiklen da der om aftenen samme dag var en radioudsendelse med ham, men Danmarks Radios Arkiv skal have den dato for at finde udsendelsen så jeg evt. kan få en kopi.

Har vedhæftet en kopi af artiklen.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

[vedhæfting slettet af admin]

Hans Poulsen



Hej Hanne

Her er en bid tekst fra en nekrolog, hvor Grenaa Skipperskole omtales:

"I 1934 tog han skippereksamen på Grenaa Skipperskole, og i 1941 købte han sin egen galease og sejlede blandt andet kartofler fra Samsø til Kalundborg og Århus. Således oplevede han også, at Oliemøllen i Århus blev sprængt i luften i 1942 på nærmeste hold på skibet i havnen".

Taget fra dette link:

http://stiften.dk/doedsfald/josef-lerski

Mon det kan være den skole, du søger?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Fisker

Hej Hans Poulsen

Det er det måske, jeg vil næsten tro det. Min morfar var jo et godt stykke oppe i årene og det kan være at han ikke har kunnet huske navnet på skolen eller at det måske har lydt bedre med Navigatørskole end Skipperskole.

Tak for dit indlæg, nu vil jeg prøve at google på skipperskole og se om der dukker andet op.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Niels Ole Dahl

Hej

I bogen Grenå By,s Historie udgivet 1945 af Carl Svenstrup, bind A II, side 412 - 413 står der følgende :

" I 1905 oprettede Navigationslærer Emil Andersen en Fiskeskipperskole. Den overtoges i 1907 af Grenaa Fiskeiforening, men stadig med Emil Andersen som Leder. I Aarenes løb er den vokset frem til at være en af Landets mest søgte Skipperskoler og har hvert Aar Holdet fuldt nesat. "


Du kan evt. forspørge om mere på egnsarkivet

http://www.grenaaegnsarkiv.dk/
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Hanne Fisker

Hej Niels Ole Dahl

Tusind tak for oplysningen og for linket til Grenå egnsarkiv, dem vil jeg fluks skrive til.

Hav en forsat god dag.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker