Mangler Frederiksberg i Oeders?

Startet af Alice Oppenheim, 11 Jul 2012 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Alice Oppenheim

Hej!

Jeg arbejder pt med nogle familier på Frederiksberg. Bl.a familien Løsekrudt og familien Lytke. De optræder i Frederiksberg Kb fra midten af 1700-tallet og mindst 50 år frem.

Jørgen Løsekrudt er Væver og burde have fod under eget bord — alligevel kan jeg ikke spotte ham i Oeders Efterretninger fra 1771. Faktisk kan jeg slet ikke finde folk på Frederiksberg...? Er det bare mig, eller er der kendte mangler i Oeders?  

MVH
Alice Oppenheim

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,39700.0.html


John Nielsen

#1
Hej Alice

På 1771 kortet er Frederiksberg, Hvidovre og Værløse mærket med gråt, dvs eksisterer ikke.
Der mangler også lidt i Staden København.
Se her: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/kobe1771.gif

Hilsen John Nielsen

Alice Oppenheim

Tak for linket til kortet, John. Det kendte jeg ikke.

Det forklarer jo, hvorfor jeg intet finder, selvom jeg virkelig vrider databasen :)

Hans Poulsen



Hej Alice

En helt tilfældigt valgt ft. 1787 for blot at vise, at der står *Frederiksberg sogn*

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, Sokkelund, Frederiksberg, , , 77, FT-1787, B5762
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Gusbak 55  Gift Husfader Væver 
Anne Jensdatter 58  Gift Husmoder   
Anne Frederikke Gusbak 20  Ugift Datter   
Marthe Kirstine Gusbak 16   Datter   
 

Sognemæssigt har Frederiksberg og Hvidovre tidligere vistnok udgjort ét sogn.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Hej Hans!

Jeg har prøvet at læse op på sogneforholdene omkring Frederiksberg. Du ved, jeg (også) bor her. Lidt lokalkendskab er aldrig dårligt :)

Takket være Hollænderne har der været kirke siden midten af 1600-tallet på Frederiksberg. I 1600-tallets senere del stod Kapellanen fra Vor Frelsers Kirke for gudstjenesten, fra 1695 den Hollandske Præst ved Holmens Kirke — og efter 1703: Sognepræsten i Brønshøj.

I 1732 besluttede kongen, at Frederiksberg skulle have en ny kirke. Sikkert fordi den sku´  hamle op med hans fine slot oppe på bakken. Brønshøjpræsten nåede lige at indvie den inden sin død i 1735.
Herefter bestemte Kongen (Chr 6.), at Frederiksberg skulle have sin egen præst. Man begrundede det med trafikken og stadsportens stadige åbning på søn- og helligdage. Kongen, der var pietist, bemærkede i samme skrivelse, at en fastansat præst ville være "til stor Beqvemmelighed for Beboerne helst ved Natte- og andre Tider, naar Stadens Porte ere tillukkede, og de behøve enten i Sygdom eller Døds-Angest at trøstes af Guds hellige Ord, men de kan ey faa Bud til nogen af Præsterne i Staden.

Rent praktisk faldt det vel også i tråd med forordningen om tvungen kirkegang, som han indførte i 1735?

Kongen udnævnte i december 1736 studenten Johannes Kinast til den første med fast embede ved kirken.

Hvis det kan blive mellem os, så har jeg aldrig været inde i Kirken. Det må jeg råde bod på i nær fremtid :)

Hans Poulsen

#5
Tak for en tiltrængt repetition, Alice, om de kirkelige forhold i vores skønne by.

"Hvis det kan blive mellem os, så har jeg aldrig været inde i Kirken. Det må jeg råde bod på i nær fremtid".

I din bodsgang er der et alternativ:

- Du tager til Frederiksberg Runddel og ser den smukke kirke indefra. Du bliver ikke skuffet. Naturligvis slutter du af med stegte ål i Hansens Gamle Familiehave

eller

- Du cykler til den idylliske lille ø Nyord, der ligger lige nord for Møn, som nu om stunder er landfast ved en dæmning, og ser den smukke kirke inde- og udefra. Det smager da lidt af Frederiksberg Kirke. På Nyord slutter du af med stegte ål i Lolles Gaard. Så har du allerede det ene ben inde i Himlen.

http://www.moenantikvariat.dk/lokalhist/nyord/nyordkirke.html

http://lolles-gaard.dk/menukort-4.html

Valget er nu dit og husk, hvad der står i Bogen: Herrens veje er uransalige.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Uuuuhhh... Hans! Stegte ål i Hansens Gamle Familiehave lyder godt!

Faktisk bryster de sig lidt af at være den ældste have på Frb: "...Hovedhuset i haven fra ca. 1623 beboedes af ansatte fra slottet. I 1850 fik kongelig materielkusk M. Hansen af Kong Frederik d. 7, således kongelig bevilling, og som skrevet stod "til almuens glæde" at sælge kaffe og thevand samt mælk og fløde over halvdøren, og derved var Danmarks ældste familiehave skabt..."


— En tur til Nyord kan såmænd også komme på tale. Billederne fra linket taler for sig selv ... jeg må ned i gården og pumpe min cykel. Vi ses!   

Asger Berg

Kære Alice og ikke mindst Hans,

Man kan komme langt i det her Forum - fra Frederiksberg til Nyord. Ål right! I Hans' andet indlæg var det spørgsmålet om ordet "Moderator" hørte blandt de "ny ord"... Hvis det er for vandet, så er det sommerregnens skyld.

Venlig hilsen
Asger


Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Alice Oppenheim

Vandet og vandet...? Den var Ål right med mig  ;D

Hans Poulsen



Hej Asger

Alices og min tankeudveksling var alt andet end vandet - prøv at nærlæse teksten: Den handler om kirker indefra og kirker udefra, om (næsten) at kommei Himlen, og om, hvad der står i Bogen.

Samme Bog omtaler i rigt mål mad og vin - dér indskrænkede Alice og jeg os til alene at tale om en portion afmagrende ål med stuvede kartofler, og ikke med ét ord nævnte vi det store antal Linie Aquavit, der kyles ind for at få ålene til at svømme.

Som du ser: Gode kristelige emner, som i den grad er genealogisk stof.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag