Hjælp til at finde historie om et mejeri i Thisted

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 08 Jul 2012 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej

Jeg søger oplysninger omkring et mejeri i Thisted.

Min oldemors bror, Johannes Wesley Rix, havde et mejeri i eller omkring Thisted. Et muligt navn er "Rix's Mejeri". Jeg ved at han flyttede fra Thisted til Randers i 1934 fordi han købte et andet mejeri dernede og han sikkert solgte sit eget mejeri samme år. Det er dog muligt at det er mejeriet "Pasteur" (det senere Polar is) der er tale om, men jeg synes ikke at kunne finde noget på nettet om Pasteurs "forhistorie" fra før 1933, selvom det blev startet ca. 1915.

Lidt sjovt er det at mine forfædre på min fars side har leveret mælk dertil og at det er på min mors side at de har drevet mejeriet :) Lidt dobbelt historie vil der komme ud af det :)

Håber i vil hjælpe mig. På forhånd tak :)


Hans Poulsen



Hej Simon

Min tiltro til danske folkebiblioteker og museer er på det nærmeste uden grænser, og jeg sidestiller dem med den danske folkeskole, uden hvilken de fleste af os ville have været dårligt stillet.

Prøv at kontakte Lokalhistorisk Arkiv for Thisted kommune. Hvis staben dér ikke kan svare på dit spørgsmål, vil de helt sikkert henvise dig til en anden kilde. Brug Google til at finde adresser og telefonnumre.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Simon Rix Holländer Jensen

Hej Hans!

Jeg sendte tidligere en mail dertil og da jeg om et par uger skal til Thisted for at besøge noget familie havde jeg tænkt mig at tage et smut der forbi. Desværre står der på deres hjemmeside "Normalt er arkivet lukket i juli måned". Så jeg skal nok ikke regne med svar før til august... Jeg ville derfor prøve at spørge herinde for måske at der var nogen der vidste noget, så jeg har noget mere at spørge med på Thisted Lokalhistorisk Arkiv :)

Poul G. Michelsen

Hej Simon,

Jeg vil foreslå, at du låner "Dansk Mejeristat" på biblioteket.
Værket er udgivet først i 1930'erne, så der er helt sikkert nogle oplysninger, du kan bruge.

Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Søren Asger Laursen

Hej
i Dansk Mejeristat på side 446 stå der om Rix's mejeri
hilsen Søren
Søren Asger Laursen
Email anniasger@mail.dk

Simon Rix Holländer Jensen

Tak for det Søren og Poul :) Bogen er hermed bestilt! :)