Jeg søger hjælp til selvhjælp

Startet af Brigitte Skov, 08 Jul 2012 - 11:31

Forrige emne - Næste emne

Brigitte Skov

Jeg søger en som vil bruge en dag - gerne i løbet af efteråret - til at hjælpe mig på vej i min slægtsforskning. Jeg er begyndt for 1½ år siden, gået lidt i stå undervejs.
Det jeg søger er en der kan hjælpe mig med at få struktur på mine "fund", og mange løse ender. Ofte har jeg måtte søge de samme steder igen og igen, da jeg ikke har fået systematiseret mig ordentligt. Du kan givet også hjælpe med at anvise kilder som kan grave flere aner frem.

Det gøres naturligvis ikke gratis - vi aftaler på forhånd, hvordan og hvor.
Venlig hilsen Brigitte


Anne Marie Holck

Det vil måske hjælpe lidt på de svar du får, hvis du skriver, hvor i landet du bor ;)

Brigitte Skov

Jeg bor i Hvidovre - altså Storkøbenhavn  :)

Brigitte Skov

Måske det kan hjælpe hvis jeg konkretiserer hvad jeg leder efter.
Familien i korte træk: Desværre er det hovedsageligt "Jensen", "Andersen", "Nielsen" og "Hansen" - arbejderklassen, hovedsageligt fra København fra Vesterbro, Østerbro og Enghave, fra Ringsted egnen, og fra Ørslev.
Det tidligste jeg har kunnet finde er omkring 1850 - og der begynder det at blive vanskeligt at tyde kirkebøgerne.
En oldefar som kommer fra Nordtyskland (Ellerbæk?), og en morfra fra Sverige (Ø.Hoby) - Dem kan jeg ikke finde.
Og suk!... En farmor som jeg ikke kan finde efter 1930. En mormors bror som var Spaniensfrivillig og med i modstandskampen. Hvilke steder kan søges udover Frihedsmuseets database?


En der har lyst til at rive en dag ud af kalenderen?

Venlig hilsen
Brigitte


Svend Aage Hansen

Hej Birgitte!

Lad os starte med morfar fra Östra Hoby, havde han et navn?
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Brigitte Skov

Ja tak!
Det var min mormors far: Anders Nielsen (Nielsson opr.) f. 2.6.1879

Mette Lund

Hej Brigitte

Som DIS-medlem har du adgang til forumgruppen Opslag Internationalt, hvor du bl.a. kan få hjælp med opslag i svenske kilder.

Lise Eskildsens tråd ligger som én af de øverste. Klik på den sidste side (p.t. 21). Gå til det sidste indlæg på siden og skriv dit indlæg som et svar til dette. Så ser Lise din forespørgsel.

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Svend Aage Hansen

Hej Birgitte!

Hvis du vil skabe orden i alt det materiale som du samler så bø du skaffe et slægtsprogram, hvor du kan skrive personerne ind efterhånden som du finder dem. Naturligvis kan du skrive alting ind i et regneblad men der må du jo selv holde orden på familierelationerne.
Hvis du f.eks. begynder med Anders, så skal du skrive hans forældre ind med den information som du har, efterhånden som du finder mere så kan du lægge det til.
Problemet med Anders er jo at han var et såkaldt uægte barn. Lige nu har vi ingen information om hvem som var hans far, det kræver et noget dybere arbejde at finde ham.
Hans mor har vi jo fået fra fødselsbogen, så hendes familie kan vi så finde i det som hedder husförhörsbogen, det var den tids folkeregister i Sverige.

Nu skal du skrive Ingrids forældre ind i dit system, og så kan du skrive alle hendes søskende ind også selvom du ikke har planer på at samle på deres livshistorie.

Derefter kan du fortsætte med Ingrids farforældre og morforældre efterhånden som du finder dem, jeg har samlet lidt til dig.


I fødselsbogen fra Östra Hoby CI:5 (1861-1881) på bild 184 (ArkivDigital)
1879
f. 6/2, d. 12/2  Anders.
Moder, Pigan Ingrid Persdotter, Hoby Nr. 39.
(Der er ingen oplysning om hvem som var far til Anders)

Vi har moderens familie her (som den så ud på den tid)
I husförhörsbogen fra Östra HobyAI:16 (1876-1881) side 239. + lidt andre kilder.
Hoseby Nr. 39. Kyrkotomt.
Husman Per Månsson f. 25/11 1821 i Bolshög, Kristianstads län.
Hustru Boel Andersdotter f. 33/8 1823 i Östra Hoby, Kristianstads län. Gift 20/9 1845.
Son   Ola f. 25/2 1862 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Nils f. 17/1 1865 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Magnus f. 17/4 1867 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Håkan f. 23/7 1848 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Ola f. 15/4 1854 i Östra Hoby, Kristianstads län. död 11/2 1856.
Dotter   Hanna 17/9 1845 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Ingrid f. 2/7 1851 i Östra Hoby, Kristianstads län.
-''-   Johanna f. 31/7 1859 i Östra Hoby, Kristianstads län. död 27/10 1869.
-''-   Johanna f. 11/11 1856 i Östra Hoby, Kristianstads län. död 15/1 1859.

Jeg kan se at Boels forældre var:
Husman Anders Håkansson f. 27/12 1790 i Östra Hoby. död 11/10 1867.
Hustru Ingar Tufvesdotter f. 30/10 1810 i Bolshög, Kristianstads län. död 13/9 1850 i Östra Hoby.


Emibas emigrationsakt: Hörup M 1896 001
Post 405486
Nilsson, Anders
Dräng (ogift man)
f. 6/2 1879 i Östra Hoby, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 22/1 1896
från Hörup 1, Hörup, Malmöhus län (Skåne)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 2


I den vedheftede fil kan du se hvordan det kan se ud.

[vedhæfting slettet af admin]
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Brigitte Skov

Hej Mette

Tak til dig for din vejledning - der er vist uanede muligheder herinde - blot kræver det man sætter sig lidt ind i det :D

Og

Hej Svend Aage. Tusind tak for din indsats - Jeg er meget glad for alt det du har kunnet trylle frem fra mine svenske aner. Det er helt fantastisk!

Jeg bøvler med at få overblikket over alle mine notater, men jeg vil forsøge med din model - også tusind tak for din hjælp til det :D

Venlig hilsen
Brigitte