Hans Olsen rejste tilbage til Danmark

Startet af Kirsten Maindal, 06 Jul 2012 - 16:48

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Maindal

Hej Alle

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg prøver, men er der nogen der kan hjælpe mig med at finde Hans Olsen som udvandrede i 1883 til Wisconsin men tog tilbage til Danmark i tidsrummet 1890-1903. Han må være at finde på skibslisterne.
Hans Olsen er født 21 August 1840 i Sønderup, Boeslunde.
Jeg vil gerne vide hvornår han er vendt tilbage til Danmark og om hans 2 Sønner Ole Peder Olsen født 1869 i Sønderup og Martin Olsen født 1871 også i Sønderup var med ham hjem til Danmark.
På Forhånd Tak
Hilsen Kirsten

Kirsten Maindal

Lige en rettelse: Efter gemmengang af Kirkebøger igen findes der ingen søn der hedder Ole Peder Olsen. Men Hans Olsen Har som ældeste søn Martin Olsen født 11 December 1871.

Flemming A. Aasklint

>Efter gemmengang af Kirkebøger igen findes der ingen søn der hedder Ole Peder Olsen

  Han er født i Fårdrup Sogn, Sorø Amt
  1864-1892
  Opslag 6

---
Samtlige personer i husstanden

soroe, Slagelse, Boeslunde, Boeslunde Sogn, Sønderup By, Et Hus, 1,

FT-1880, C7361

Hans Olsen         39    Gift   Husfader, Jordbruger      Her i Sognet
Kirstine Olsen født Mortensen   36    Gift   hans Hustru      Her i Sognet
Ole Peder Olsen         10    Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Martin Olsen         9    Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Anne Kirstine Olsen      6    Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Marie Olsen         4    Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Jensine Olsen         1    Ugift   deres Børn      Her i Sognet
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Kirsten Maindal

Tak for det, jeg var ved at opgive ham helt for den Ole Peder Olsen som jeg havde fundet var nemlig ikke den rigtige viste det sig. Jeg undrer mig bare lidt over om Hans Olsen så er Faderen?






Er der stadig ingen der kan hjælpe med opslag i skibslister over dem der tog hjem til Danmark Igen?

Anne Mortensen

Er der stadig ingen der kan hjælpe med opslag i skibslister over dem der tog hjem til Danmark Igen

Findes disse skibslister og hvor ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kirsten Maindal

Jeg ved ikke om de findes men det  ville da være mærkeligt hvis der ikke gjorde. Man blev vel ikke kun noteret når man rejste ud, man blev vel også noteret når man rejste ind igen? Jeg tror næsten at Hans Olsen er kommet tilbage i 1903 for jeg har været alle folketællinger igemmen og jeg kan ikke finde ham før, men i Amerika findes han ikke efter 1890.

Kirsten Maindal

Der findes jo et udvandrer arkiv og mener at kunne huske at have hørt om et indvandrer arkiv? Man må jo formode at han var blevet Amerikansk statsborger?

Gitte Johansen

#7
Slettet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis


Jag vet inte om det finns "passenger lists" över folk som reste från USA till Europa.

Jag tittade på findmypast.co.uk. Den betalsiten har bara listor över passagerare som åkte till USA från England. Det var ju vanligt att folk åkte först till England (eller Tyskland) för att sen fortsätta med ett annat fartyg till USA, dvs de åkte indirekt, motsatt från USA.
Inom Europa var det ganska fritt att röra sig före 1917, t o m utan pass. I Sverige tror jag utlänningar som kom med fartyg direkt från USA registrerades av polisen, åtminstone efter 1917. Kanske var det också så i Danmark att polisen registrerade utlänningar?
Jag har sett i vissa danska FT att det stått att personen närmast har kommit till sognet från Amerika. Har du sett i FT vad där står?

Eva M
Eva M

Kirsten Maindal

Jeg har kigget folketællinger, men der står bare hvornår han ankom til sognet. Og hvor kom han så fra? Fra et andet sogn eller fra Amerika? Jeg har kigget i alle Folketællingerne fra alle sogne i nærheden men uden held.