peter marinius schou, fakse, præstø - født i København, hvornår ?

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 04 Jul 2012 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Her er et problem, jeg har tumlet med i meget lang tid.  Jeg synes, jeg har afprøvet alt - men det er jeg sikker på, jeg ikke har, trods alt.  Det drejer sig om følgende:

Ifl. DDD Præstø amt, Fakse herred og sogn, 1845, ser man familien Schou.  Peter Marinius (i FT 1834,  samme amt og herred, men Sønder Dalby sogn, opsl. 16, nr. 96 hedder han Massenius) men altså i 1845, er noteret, at han er født i København.  Det er håbløst at finde ham her, synes jeg.

Endvidere er der hans kone, Ane Margrete Hassing, der ifl. samme DDD 1845 er født i Fredericia.  Heller ikke hende har jeg kunnet finde.

Sønnen Frits, der er min relation til familien, flytter - så vidt jeg kan konstatere, fra Fakse mellem 1850 og 1860 til Jylland, nærmere bestemt Hvilsager i Sønderhald sogn, Randers amt, hvor han den 10.7.1860, opsl. 83, 4 i dette sogn, bliver gift med Edel Kirstine Lange.    Jeg har forsøgt at spore hvornår han rejser via af-og tilgangslister, men endnu uden resultat.

Det blev til 3 spørgsmål - men jeg vil være glad for enhver hjælp - evt. et råd om, hvordan jeg kan komme videre.  (Jeg har også prøvet Familysearch uden held.  Der må være noget, jeg ikke helt forstår ?
På forhånd tak - uanset hvor lidt eller meget, I kan hjælpe.

Dagny Salomonsen

Henrik Brandt

#1
Hej,

Jeg fandt deres vielse ved at søge på Anne Margrethe Hassing i FamilySearch.

Se Lyderslev, Stevns, Præstø, 1814-39, gift 6.12.1832, opslag 217:

Peder Marcenius Schow er 28 år og søn af hørkræmmer Schow i København.
Anne Margrethe Hassing er 29 år, datter af bager Hassing i Fredericia.

Anne Margrethe Hassing er født 11.10.1803, se Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 489. Datter af borger og bager Jens Peter Hassing og hustru Maren.

Her er forældrene i 1801:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Dannemarksgade 344, 333, FT-1801, C0096
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Jens Peter Hassing   35    Gift   Hosbonde   Bagger   
Maren Pedersdatter   38    Gift   Hans kone      
Laurs   9    Ugift   Deres søn      
Peder   7    Ugift   Do [deres søn]      
Mette Maria   2    Ugift   Deres datter      
Palle Nielsen   18    Ugift   Tienende   Læredræng   

Henrik Brandt

Jeg har fundet en hørkræmmer Schow i København, men om han er far til Peter Marcenius, jeg jeg ikke:

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 248, 847, FT-1801, A5022
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Ole Schow   44    Gift      Hørkræmmer   
Ane Tønder   31    Gift      g Ole Schow   
Oline [Schow]   4    Ugift      Fader Ole S.   
Herman [Schow]   1    Ugift      Fader Ole S.   
Christian Boserup   22    Ugift      Hørkræmmersv.   
Hans Lange   16    Ugift      Hørkræmm.Lærl.   
Lars Christensen   23    Ugift      Gaardkarl   
Sophie Wiborg   40    Ugift      Kokkepige

Der står en del om Ole Christensen Schow og hustruen Ane Sophie Tønder ca midt på denne side:

http://www.aneopslag.dk/alle/per00458.htm

Her nævnes kun børnene Oline og Herman, men der kunne godt være født en søn Peter senere. - Er der nogle fornavne i denne familie, som går igen blandt Peter Marcenius Schows børn? Normalt opkaldte man jo efter familien.

Henrik Brandt


Henrik Brandt

Jeg har lige fundet noget interessant på google:

CitatVital Records Index / Denmark Search Results
www.familysearch.org/.../customsearchresults.asp... - Oversæt denne side
Peter Marcenius FRITZSEN SCHOU - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 08 Jun 1805 Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark. 66. Carl Ludvig ...

Dette er fra "det gamle" FamilySearch, og jeg kan ikke finde det på det nye. Det er nok ikke blevet overført endnu. Men i hvert fald bør man kunne finde en Peter Marcenius født eller døbt 8.6.1805 i København, måske søn af en Fritz Schou - så er der noget at gå efter  :)

Henrik Brandt

Så er han fundet  :)

København Vor Frue, 1805-1813, opslag 9
Fritz Schou, hørkræmmer og hustru Anne Marie Sørensen får en søn Peter Marcenius, født 8.6.1805.
Forældrene er også gift i Vor Frue (det var derfor jeg kikkede i Frue kirkebog efter Peter):

"Denmark, Marriages, 1635-1916"

groom's name:   Fridtz Schou
groom's birth date:   
groom's birthplace:   
groom's age:   
bride's name:   Anne Marie Sorensen
bride's birth date:   
bride's birthplace:   
bride's age:   
marriage date:   09 Nov 1804
marriage place:   Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

dagny elisabeth salomonsen

hej igen Henrik.
Jeg har nu været inde på Nygårds sedler.  Der fik man da lidt af en historie - det er da den samme bager, der er tale om i 1801 og 1812 ?   Det ser ud til, at han prøvet - mod betaling - at dække over et tyveri ?  14 dage på vand og brød !!  Det blev ganske vist lavet om til, at han måtte betale de 200 rigsdaler, han havde fået af tyven,  til fattighuset.  Hvis jeg har misforstået noget her, må du gerne sige det.  Men det er da en af den slags oplysninger, der giver farve på personerne - ikke blot navne og datoer, men "rigtige" mennesker.   Igen rigtig mange tak.
(jeg har tidl. fundet Frits Bryde Schou på Nygårds sedler - men såvidt jeg kan vurdere, er det ikke alle familier, der optræder her ?)

Dagny

dagny elisabeth salomonsen

hej Henrik.
Det går meget hurtigt.  Din sidste oplysning om Fritz Schou og Ane Marie Sørensen er altså Peter Marcenius (Fritzen)Schow's forældre - og ikke Ole Schow ?  Det er da også forvirrende, at de begge hedder Schow og er hørkræmmere.  Men navnet Fritz stemmer jo meget godt med Peters søn Fritz.  (I øvrigt var der en Fritz i alle efterfølgende led - den sidste fra 1910 i Hvilsager, Marie Magdalene sogn, Sønderhald herred.

Det vil sige, at jeg skal glemme alt om Ole Schow og Ane Tønder ?  Du behøver ikke svare - hvis jeg ikke hører mere, så har jeg forstået det rigtigt.  Men tak fordi du gik videre med søgningen - det havde jeg aldrig selv fundet frem til.

Dagny

Henrik Brandt

Hej Dagny,

Jo, du kan vist godt glemme Ole Schow. Peter Marcenius har jo et meget specielt navn, og han giver sin egen søn navnet Fritz, så det er med stor sikkerthed den rigtige Peter, som jeg har fundet i Vor Frue kirkebog. - Historien med bager Hassing og tyveriet har jeg forstået på samme måde som du. Det er rigtigt, at det er dejligt med historier, som gør anerne til "rigtige mennesker".

Henrik Brandt

#9
Hej igen Dagny,

Jeg har opdaget, at jeg "kender" hørkræmmer Fritz Schou i forvejen. Man siger jo, at vi alle er i familie på den ene eller den anden måde  :)

Anne Linnet, en søster til en af mine aner, var gift med Mads Schou (født ca 1740), som bl.a. var kromand i Karise og ejer af Ravnemøllen ved Præstø.

Anne Linnet døde som barnløs enke i 1821. Jeg fandt skiftet efter hende og håbede at finde min slægt som hendes arvinger. Men nej, sådan skulle det ikke være. Ifølge et testamente skulle Mads Schous arvinger arve.

Anne Linnets arvinger var hendes mands børn (af 1. ægteskab) og børnebørn:
1. en stedsøn vinhandler Fritz Schou
2. en stedsøn studiosus Lorentz Schou
3. en stedsøn prokurator Søren Schou, bortrejst, måske død
4. en stedsøn hørkræmmer Fritz Schou, død. Han havde to børn: En søn Peder Masenius født 8. juni 1805 og en datter Karen Ludvig født 18. april 1808!

Kilde: AO, Andre Arkivalier, Skiftearkivalier, Vordingborg Nordre Birk, skiftebehandlingsprotokol 1809-31,  opslag 213.

Her kan du læse lidt mere om Mads Schou og Anne Linnet: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=reinge2002&id=I6319

Her er en artikel om Karise Kro, der omtales Mads Schou og hans første ægteskab. Hans børn er nok født i Karise: http://www.zingo.dk/karise/karise_kro.html


dagny elisabeth salomonsen

hej henrik.

Sikken en meddelelse !   Jeg ser først dit indlæg her til formiddag, og jeg skynder mig med at takke dig rigtig mange gange.  Det er den slags oplysninger der bekræfter, hvor spændende det kan være at korrespondere om aner via Dis-Danmark.  Jeg vil nu give mig rigtig god tid til at læse det hele, og så vender jeg tilbage.   Det bliver spændende - jeg er så lidt kendt med lokaliteterne på Sjælland - selvom jeg boede i 11 år i Glostrup.

Familien Schow er kommet ind i min familie, da Frits (Peter Massenius's søn rejser til Djursland, bliver skovrider på et af de større godser og så gifter sig med en datter af mureren i den lille by Brunmose.  Jeg har talt med en af Fritz's nulevende efterkommere, Erik Valdemar, og han mener, at de bare har truffet hinanden på en af Fritz's mange ture rundt i den meget store Fjeld Skov, hvor Brunmose ligger.  Men mere ved vi ikke.    Det er bare spændende at få flere nye oplysninger.

Indtil videre - jeg vender tilbage, når jeg har læst om Karise kro.

Dagny


dagny elisabeth salomonsen

hej henrik.
Jeg mente, at jeg havde sendt et svar til dig i går - men på en eller anden måde, er det ikke sket ??

Jeg kan bare sige nu, at jeg har læst beskrivelsen om Karise Kro - og det er spændende læsning, uanset hvem der berettes om. 
Der står bla. her at Mads bliver gift med Mette Frederique Sørensdatter, og at de sammen  får 3 børn: Adam, Frantz og Søren.   Endvidere står der, at Mads afstod fæstet af kroen  i 1799.

I anetavlen står, at han i 1797 var forpagter på Conradsborg.  Hvordan mon det hænger sammen ?  Du nævner børnene Lorentz, Søren og Fritz.   Ved du mere om dette - for det er kun navnet Søren, der stemmer overens ?

Så vidt jeg kan se, har jeg med dette her fået tilføjet oplysninger om yderligere 3 led i familien Schou, som jeg ikke kendte før - det er virkelig et ryk !!

Gad i øvrigt vide, hvordan navnet "Bryde" kom ind i familien - det ses første gang med Peter Macenius's søn Fritz Bryde Schow - og de efterfølende familier frem til i dag hedder alle Bryde Schow.

Til sidst:  I Familysearch fandt jeg frem til, at Mads og Mette Frederikke var gift den 26.6.1770 - men trods en - synes jeg selv - meget grundig søgning i kirkebøgerne, er det endnu ikke lykkedes mig at finde de præcise, bekræftende data.

Foreløbig rigtig mange tak for alt materiale - også henviseninger til flere spændende kilder.  (Jeg må tilstå, at jeg forsøgte at læse den skifteprotokol, du nævner -  men jeg forstod intet af den)

Dagny Salomonsen

Henrik Brandt

#12
Hej Dagny,

Jeg har fundet vielsen, den fandt sted 26.10.1770. Se Karise 1746-1814, opslag 54, højre side. Jeg fandt et af børnene i samme bog, opslag 72, højre side: 12.12.1777 fremstillet Schouvs søn Lorentz. Det er nok ham, som står som "Frantz" i artiklen om Karise kro, det må være en læsefejl.

Opslag 76, højre side: 17.5.1779 fremstilles den hjemmedøbte søn Fritz, det må være hørkræmmeren.

Læg mærke til, at i denne kirkebog bruges kirkeåret, som begynder 1. søndag i advent, så f. eks. en dåb i december 1777 står under overskriften 1778.

At Mads Schou blev forpagter på Conradsborg i Vetterslev Sogn ved jeg bl.a. fra hans enkes død. Se Skibinge, Bårse, Præstø, 1814-31, opslag 281. Ane Linde Schow, forpagterenke fra Conradsborg. Han må være flyttet derover senest 1797, selv om han først afstår Karise Kro i 1799, jeg har nemlig fundet dette:

Vetterslev-Høm, Ringsted, Sorø, 1739-1807, opslag 91
1797: 30.12. blev forpagter Schovs søn Adam begravet, gl. 22 år
1798: 23.2. blev forpagter Schovs datter Birthe Cathrine begravet

Sønnen Adam kender vi fra folketællingen 1787:

Præstø, Fakse, Karise, Cariise Bye, , , FT-1787, C4347

Mads Schou   47    Gift   Hosbonde   Huusmand, holde Kroe   
Mette Friderique Schou   35    Gift   Madmoder      
Adam Schou   10    Ugift   Børn      
Frantz Schou   9    Ugift   Børn      
Fritz?? Rantzau Schou   8    Ugift   Børn      
Christen Hansen   24    Ugift   Tjenestefolk      
Christian Hansen   20    Ugift   Tjenestefolk      
Hans Knudsen   18    Ugift   Tjenestefolk      
Mette Erichsdatter   24    Ugift   Tjenestefolk      
Ingeborg Andersdatter   20    Ugift   Tjenestefolk

Jeg synes også, at den skifteprotokol er temmelig drøj at læse  :P Jeg skimmede skiftet igennem for nogle år siden på Landsarkivet - det var før der var skifter på AO - og noterede lidt af indholdet.

mvh Henrik



Henrik Brandt

Vi må lige have afsluttet historien om Mads Schou  :) Jeg har fundet omtale af hans død her:

http://www.rosekamp.dk/V_Richter_All/S_text.htm

Det er oplysninger fra dødsannoncer. Fhv. forpagter af Conradsborg Mads Schou dør 8.4.1804, 62 år, sønnen Søren indrykker annoncen (det er ham, som bliver prokurator og omtales i skiftet efter Mads Schous 2. kone). Se også Ringsted kirkebog 1741-1805, opslag 295.

Mads Schou dør i Ringsted, fordi han har købt Sct. Jørgens Gård der:

Sorø, Ringsted, Ringsted Landsogn, St. Jørgens Gaard i Ringsted, 1 familie, 113, FT-1801, c0735
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Mads Schov   61    Gift   Hosbonde   Selvejer   
Christiane Hansen   49    Skilt   Huusholderske      
Ole Larsen   23    Ugift   Tieneste Karl      
Hans Jensen   21    Ugift   Tieneste Dreng      
Christian Pedersen   18    Ugift   Tieneste Dreng      
Søren Jensen   58    Ugift   Rygter      
Niels Pedersen   56    Ugift   Tienster      
Barbara Jensdatter   25    Ugift   Tieneste Pige      
Kirsten Mortensdatter   14    Ugift   Tieneste Pige

Han er gift, men hvor er konen? Hun er i Skibinge ved Præstø. Måske har ægteskabet fungeret bedst på den måde  :)

Præstø, Baarse, Skibinge, Raunemölle, møllen, 1.fam., FT-1801, B2144
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Anne Linnet, gift Schou   70    Gift   madmoder   driver møllen og har nu ældre lærling   
Else Linnet Ørbek   63    Enke(mand)   hendes søster   hosværende, hjælper søsteren   
Claus Jespersen   36    Ugift   tienestefolk   møllersvend   
Rasmus Larsen   24    Ugift   tienestefolk      
Ane Jens Datter   28    Ugift   tienestefolk

Ravnemøllen havde Anne Linnet arvet efter sin første mand, Johan Diderich Sigismundt.

Mads Schou og Anne Linnet blev gift 12.03.1788, se Skibinge 1727-92, opslag 105.


Henrik Brandt

Hørkræmmer Fritz som lærling:

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 232, 793, FT-1801, A5022

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Waagensen Gielstrup   60   Gift      Hørkræmmer   
Ane Marie Andersen   44   Gift      g P.W.Gielstrup   
Christen Gielstrup   16   Ugift      v Hørkræm.Handl   
Hans Christian [Gielstrup]   15   Ugift      Paa Købm.Kontor   
Jens Ancker [Gielstrup]   12   Ugift         
Niels Peter [Gielstrup]   9   Ugift         
Carl Friderich Stæhr   32   Ugift      Hørkræmmersv.   
Fritz Rantzow Skou   22   Ugift      Hørkræmm.Lærl.   
Mette Christophersdatter   32   Ugift      Kokkepige   
Chesten Nielsdatter   24   Ugift      Stuepige

Mærkeligt hvor mellemnavnet Rantzow kommer fra. Måske er han opkaldt efter en Fritz Rantzow/Rantzau.

dagny elisabeth salomonsen

hej henrik.
Det er virkelig en spændende familie, der her er dukket op. 

Først vedr. Mads.    Han kan vist med rette kaldes en "driftig" mand:  bager - kroejer - mølleejer (via sin kone) - forpagter af et baroni og senere ejer af Sct. Jørgensgård.     Jeg har læst om Conradsborg på nettet, og det samme gælder Sct. Jørgens Gård, der tilsyneladende var Fattiggården i Ringsted.  - Kan man forestille sig større kontraster end Conradsborg og Sct. Jørgensgaard m.h. til de, der beboede stedet ?  Jeg synes, det er tankevækkende, at Mads slutter af her.  Humanisme - idealisme - social forståelse - (det er i hvert fald det, jeg forbinder med denne stilling.)

Det er ganske rigtig lidt besynderligt, at han og konen (det må være Anne Linneth), lever hver for sig.  Hun driver møllen i Karise - han er i Ringsted !   Det er i 1801 - men som du skriver, flytter han til Conradsborg i 1797 allerede ca. 2 år, før han afstår kroen.  Allerede her lever de tilsyneladende adskilte, for hun er åbenbart blevet på kroen ?

Med hensyn til børnene, så har du fundet ud af, at det var sønnen Adam og dattere Birthe Cathrine der er omtalt som døde i aneoplysningerne.  Tilbage er så ved Annes død sønnerne Frantz (Lorentz), Søren og Frits Rantzow.
Der er også noget med navnene:   Nu er navnet MASSENIUS lettere at forstå.  Han er opkaldt efter sin farfar.   Med hensyn til navnet RANTZOW ??  Var det ikke adeligt ?    - og så er der det senere BRYDE ?
I øvrigt:  tak for hjælpen med at finde vielsesdatoen.  Også oplysningen om kirkeåret - det var et godt råd.

Der er meget, jeg skal læse endnu om familien - men indtil videre - tak for hjælpen og for alle oplysninger.

Dagny

Henrik Brandt

Du har ret i, at Mads Schou har været driftig. Jeg tror ikke han har haft noget at gøre med de fattige i Ringsted. Ifølge dette: http://historienshus.ringsted.dk/udstilling/Fattighus201.htm
fungerede gården som anstalt for fattige og syge frem til 1632, hvorefter der blev afsat 4 pladser på Vartov i København til Ringsteds fattige. Så Mads har nok drevet alm. landbrug i Ringsted.

dagny elisabeth salomonsen

hej henrik
Du har naturligvis ret m.h.t. Sct. Jørgensgaard.  Jeg læste ikke indledningen i beskrivelsen tlstrækkelig omhyggeligt, da jeg læste den første gang.  Nu kan jeg god se, at det alene var frem til 1632.   Du mener derfor, at Mads boede der alene - evt. m. tjenestefolk ? 

NB:  Jeg læste om Anne Linnet, at hun ved sin død i 1821 omtales som "forpagterenke fra Conradsborg, sidst opholdt sig hos Schrader på Lundegaard".    Hun henviser således til Mads's tid på Conradsborg og ikke Sct. Jørgensgaard ?   Hun var vel aldrig selv på Conradsborg - altså bosat ?
Hvad mener du ?   Undskyld mine mange spørgsmål, men jeg synes, der er utroligt mange ting at undersøge i denne familie.

Dagny

Henrik Brandt

Hej Dagny,

Du behøver ikke undskylde, jeg synes det er en spændende familie. Den er svær at slippe igen.

Jeg ved ikke, hvor Anne Linnet boede, efter hun giftede sig med Mads Schou i 1788. Hun kan godt have været med i Karise og på Conradsborg, men jeg kender ikke hendes opholdssted før 1801.

Hun har været godt kvalificeret som kone på en stor gård. Hun var nemlig fhv. husholderske på Bregentved hos overhofmarskal Adam Gottlob Moltke - landets mægtigste mand under Frederik 5. (han byggede bl.a. et palæ på Amalienborg, nu dronningens repræsentationspalæ). Det var også Moltke, som ejede Karise Kro, så der en forbindelse der.

Det var en god iagttagelse, at det mærkelige navn Massenius må komme af Mads. Hørkræmmeren og hans kone har måske ikke syntes, at "bondenavnet" Mads var fint nok i København  :)

Med hensyn til dette:

CitatAnne Linnets arvinger var hendes mands børn (af 1. ægteskab) og børnebørn:
1. en stedsøn vinhandler Fritz Schou
2. en stedsøn studiosus Lorentz Schou
3. en stedsøn prokurator Søren Schou, bortrejst, måske død
4. en stedsøn hørkræmmer Fritz Schou, død. Han havde to børn: En søn Peder Masenius født 8. juni 1805 og en datter Karen Ludvig født 18. april 1808!

så må der være en fejl i dette skifte, vinhandler Schou har nok ikke heddet Fritz ligesom sin bror. Men vinhandler Christian Schou er fadder til Peder Macenius Schou i 1805 (så vidt jeg husker, jeg noterede det ikke).

mvh Henrik

dagny elisabeth salomonsen

hej henrik.
Jeg måtte lige se, om der var mere, inden jeg lukker ned for i dag - for du har ret, det er svært at slippe denne familie.  Og med de oplysninger, du giver mig, bliver det jo ikke lettere.

Anne Linnet er en spændende kvinde ser det ud til - hun er nærmest overkvalificeret som "husholderske" for Mads - men hvem ved, hvad der har ført de to sammen ?

Det med vinhandler Fritz Schou - det bemærkede jeg, men tænkte ikke nærmere over det - der er så mange nye navne at forholde sig til - og der er jo lidt forvirring med navnene - her er studiosus LORENTZ igen !

Lad mig bare sige det sådan, at det er MEGET længe siden, (om nogensinde) jeg er kommet ind på en familie med så mange spændende detaljer.  For det meste leder man bare efter navne og datoer på fødsel, vielse og dødsfald.  Det spændende her er, at man får en hel masse mere - beretninger om historien bag personerne - hvor de levede og virkede.  Det er det spændende.

Nu bliver det slut for i dag i hvert fald.   (Men jeg er modtagelig for alle oplysninger)

Dagny