Kildeportalen. Indtastning af navn i folketælling

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 03 Jul 2012 - 23:07

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej.

Jeg er lige begyndt, at prøve at taste lidt ind på kildeportalen fra folketællingen fra 1930.

Her er jeg stødt på en lille udfordring.

Hvordan bør man skrive navnet??

I den originale FT for 1930 skrives efternavnet først og herefter fornavnene. Men hvis man indtaster navnet sådan, så får man ikke personen frem når der søges med fornavn og herefter efternavn.

De fleste søger jo nok efter Hans Hansen når de laver en søgning og ikke efter Hansen Hans.

Har set lidt på nogle af de indtastninger, som der er blevet lavet for andre sogne for FT 1930 og kan se, at det indtastet forskelligt. Nogle har indtastet, som det står med Efternavn-fornavn. Andre har tastet det som nok også de fleste søger med fornavn-efternavn.

Der burde måske være nogle ensartede regler.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lis B. Jensen

Jeg har valgt at taste kildetro i henhold til de bestemmelser der i sin tid er defineret af kildekomiteen.
og det vil forsætte med - indtil Kildekomiteen trffer en anden beslsutning.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Peter Bøjesen Jensen

Hej Lis

Ja, det var også det jeg egenlig ville gøre.

Problemet er så bare, at det bliver utroligt svært at søge, da man ikke får personen frem hvis man søger med Fornavn-Efternavn.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Poul Wachmann

Kære alle indtastere på Kildeportalen,

Kildeudvalget har også undersøgt navnesøgning på Kildeportalen. Indtastes navne med efternavnet først er det tvivlsomt om den pågældende indtastning kommer med i søgeresultaterne.

Vi vil derfor foreskrive, at navne i Kildeportalen altid skrives med fornavne først efterfulgt af efternavnet.

Dette gælder også, selvom navnene er skrevet i omvendt rækkefølge som i FT-1930.

Med venlig hilsen
Poul

PS. Hjælpetekster er på vej.

Peter Bøjesen Jensen

Hej Poul

Lige det jeg havde fundet ud af med hensyn til søgningen.

Tak for en klar udmelding.

Håber det bliver præciseret i vejledninger mm på kildeportalen, så alle gør det samme. Ellers bliver det jo noget være rod og meget svært at få nogle ordentlige søgeresultater.

Den allerbedste løsning ville jo nok have været, at man indtastede fornavne i et felt og efternavnet i et andet, og kunne adskille sin søgning ved at kunne søge både via fornavn og efternavn.

Men dette bliver nok for kompliceret og for umuligt i forhold til at få synkroniseret data med allerede indtastede folketællinger på DDD.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Helge Bay

Hej

Jeg ved ikke hvilke planer, man har for de indtastede data i Kildeportalen. Hvis de senere skal samkøres med DDA's database fra KIP-projektet, vil det nok være en god ide, at indtaste på samme måde som i KIP.

Her bliver personnavnene for årgangene til og med 1921 indtastet i rækkefølgen fornavn-efternavn, men for årgangene 1925 og 1930 bliver for- og efternavn indtastet adskilt i hver sin rubrik.

Mvh.

Helge

Morten Hovedskov Nielsen

Dette er nu rettet på KildePortalen, således at 1925 og 1930 indtastes med navnet i 2 felter <<efternavn>>, <<fornavn>>

Samtidig ligger FT 1930 nu næsten komplet på Portalen, klar til indtastning.  ;D
Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Peter Bøjesen Jensen

Hej Morten

Det lyder rigtigt godt.  :)
Søgemuligheden skulle jo gerne kunne virke optimalt, ellers er det lidt "spildt" arbejde at side og taste.
Håber ikke, at der er for mange, som allerede har tastet en del ind for 1930.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Peter

nej kun ca. 5.500 poster i FT1930 og 3.500 i FT1925, så de var hurtig opdelt maskinelt, nu skal jeg lige have gennemgået dem manuelt for at finde de poster, hvor det er gået galt. Men jeg regner ikke med at det er mere end et par hundrede.


Morten
Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Peter Bøjesen Jensen

Hej Morten

Det lyder rigtigt godt :)

Dejligt, med en hurtig reaktion.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk