Referencer i slægtsforskningen til Arkivalier Onlines folketællinger kaput

Startet af John Nielsen, 03 Jul 2012 - 13:53

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

Der er sikkert ikke mange der endnu har opdaget at en stor del af AO's arkivalier har skiftet opslagsnummer og filnavn.
Det vil sige at tidligere gemte filers navne ikke kan bruges til at hente den nye udgave.
Det betyder også at referencer i slægtsforskningen til enten opslagsnummer eller filnavn ikke længere gælder.

Forskellen mellem ny og gammel er som regel under 5-10 stykker, så man kan bruge den gamle reference som startpunkt.
Foreløbigt gælder det FT1834, FT1840 og FT1845, men det vil brede sig til de andre folketællinger.
Det kommer sikkert også til at gælde de omskannede kirkebøger fra før 1891.

Hilsen John Nielsen

Helge Bay

Hej John

Jeg har også set meddelelsen på AO's hjemmeside.
Det bekræfter jo, at alt på internettet kun har en kort levetid. Det er ikke bare private internetsider, der ændre sig eller forsvinder, også offentlige sider, som her på Arkivalier Online ændrer sig.
Derfor skal man heller aldrig benytte AO-opslagsnumre som eneste reference til en kilde.

Det er ærgerligt for dem, som i deres slægtsforskning har brugt disse opslagsnumre som eneste reference.

Men værre er det, hvis indtastere i KIP-projektet har brugt dem i deres indtastninger, for så går det ud over alle fremtidige brugere. Det bliver svært at rette kildehenvisningerne i de indtastninger, som allerede er afleveret, så jeg håber, at ingen eller kun få indtastere har brugt dem.

Mvh.

Helge

John Nielsen

Hej Helge

Min viden er ikke kun fra AO's hjemmeside.
Jeg er igang med at rette folketællingsindekser, så jeg kan se hvor meget der er ændret.

Et af problemerne er at der ikke altid er et entydigt side/folio nummer i originalen at referere til.
Selv hvis der er, så er det af begrænset værdi hvis man skal genfinde siden online.

Kilde-Portalen får store problemer når de refererer til eksterne kilder online, som derefter flytter sig.

Hilsen John Nielsen

Morten Hovedskov Nielsen

Hej John

CitatKilde-Portalen får store problemer når de refererer til eksterne kilder online, som derefter flytter sig.

En af grundene til at der ikke er kommet så meget på KildePortalen endnu, vi venter pænt til de er færdige med at skifte billeder ud, så kan vi jo derefter hjælpe dem med at rette fejlene  :D

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

John Nielsen

Hej Morten

Så må vi jo håbe at de ikke ændrer dem igen senere.
De fleste andre der digitaliserer har en sammenhæng mellem sidenumre og filnumre af samme grund.

Hilsen John Nielsen

Morten Hovedskov Nielsen

Hej John

Ja og da Herrens og SA's veje er uransagelige så sker det jo nok, forhåbentlig først når vi har fået indtastet alt  ;)

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Morten Hovedskov Nielsen

Lige en opdatering

Lige nu er i hvert fald FT 1845 fuldstændig ubrugelig på AO

f.eks. så indeholder Odense / Baag / Bågø sogn i stedet for 17 opslag, nu kun 11 og de er fra Tanderup sogn.

Så det er gået ganske galt for dem.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

John Nielsen

Hej Morten

Ja, en stor del af Odense er noget rod og det meste af Viborg amt mangler.
Det er nævnt her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,3141.msg205842.html#new
Indekserne kan ses her: http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/Diverse.htm

Hilsen John Nielsen

Lauge Jensen

Hej Morten

Citat fra: Morten Hovedskov Nielsen Dato 03 Jul 2012 - 18:53
En af grundene til at der ikke er kommet så meget på KildePortalen endnu, vi venter pænt til de er færdige med at skifte billeder ud, så kan vi jo derefter hjælpe dem med at rette fejlene  :D

Hvorefter mange opslagsnumrene jo sikkert igen bliver ændret.

Hilsen

Lauge

Morten Hovedskov Nielsen

hej Lauge

Citat
Hvorefter mange opslagsnumrene jo sikkert igen bliver ændret.

Ja helt sikkert, og der er også mange andre ting der kan ske.  :)
Nogen af har jeg sikkert ikke en gang fantasi til at forestille mig.

Men KildePortalen har til forskel fra AO et system til rapportering af fejl, såvel på enheder som enkelt opslag, så der er en chance for at vi fanger dem. Jeg ved at AO også er ved at udvikle noget lignende, så i en ideel verden samkører vi selvfølgelig de 2 systemer så fejl bliver rettet lettere og dermed hurtigere.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Karen Graabæk Møller

Hej på tråden!

Jeg har selv været omkring det med ubrugelige opslagsnumre, idet de nyere kirkebøger jo bliver lagt ud til og med 1960 - og der nødvendigvis så må være foliesider ind imellem, der senere skal tildeles et opslagsnummer.

Og så er det jeg tænker på alle de flittige frivillige "cpr-tjekkere". Måske kunne man forestille sig at "man" (de flittige frivillige) simpelthen gik hver kirkebog igennem for manglende sider, dobbeltsider etc, FØR man lagde dem ind på Kildeportalen. Så ville der i hvert fald være taget hensyn til disse fejl, så man ikke fik fejl med i Kildeportalen.

Men det er måske dette der menes, når Morten taler om at hjælpe AO om at rette fejl?

Hilsen
Karen G. Møller

PS. skal indrømme at jeg ikke hører til de flittige frivillige, det har jeg ikke kunne overskue. Men jeg glæder mig til at skulle indskrive alle mine slægtninge i Kildeportalen!