Poske roearbejdere

Startet af Rita Tvangsø, 02 Jul 2012 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Rita Tvangsø

Jeg er i gang med at kortlægge mine polske rødder, eller mere nøjagtig jeg forsøger. Jeg er startet med at finde ud  hvad familien ved, og hvad jeg kan finde i ddd.b-folketællinger og kirkebøger-
Der er flere udfordringer som jeg ikke har løst
A. de Katolsk kirkebøger, findes de i databaser, ?.For mig ser det ud som om der sker et skift efter krigen, for inden  er det muligt at finde de katolske  personers dåb m.m.

B, Min Morfar Ambrosius Paszkiewicz f. 8)-12. 1879 i Witkownowi ( muligvis delt i to ord) -fik dansk statsborgerskab efter 1933 kan jeg læse mig til- er der nogen der ved om dåbsattester måske forefindes i et arkiv? da den er gået tabt sammen med vielsesattesten- de var viet i Polen 13. februar 1911.

Min mormors dåbsattest har jeg lige fået fra et familiemedlem.- og forsøger nu , dels at tyde den, dels at søgepå de navne  der er på den for forældre.
Paulina Paszkiewicz f. Jochum-20. marts 1889 i Rozdzalow Polen.-  hun fået kopi af fra Polen i 1933,af attesten. sikkert samtidig med statsborgerskabet.

og da mine farforældre også er polakker, ja så er der opgave foran mig ;O)
Farforældre Wociek Wojciechowski  f. 23-4.1889
Farmor Kazimiera F. 18.-11 1889(dato uklar) f. Winniska

af Petrunella  og Larenty Winniski ( Sten på Bursø Kirkegår.Lolland )
Håber det er ok, med mange spørgsmål.
Hilsen Rita Tvangsø.

Inger Buchard

Polen er jo flyttet noget rundt på landkortet siden 1945, men måske kan eet af linkene på DIS-WIKI
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Polen
hjælpe dig frem til de rigtige kirkebøger
Hvis du vil være sikker på det nationale tilhørsforhold i dag, kan du konsultere f.eks. Shtetl Seeker; den søger fonetisk og leverer de navne, stedet har haft på forskellige sprog:
http://www.jewishgen.org/communities/LocTown.asp

F.eks. Østgalizien er i dag ukrainsk, og dele af Hviderusland hørte til Polen mellem 1. og 2. verdenskrig.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Polen er jo flyttet noget rundt på landkortet siden 1945,

Jeg mente: siden 1700-tallet >:(

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Rita Tvangsø

Tusind tak..deter spændende.;O)

Keld Sørensen

Hej Rita,
Prøv at google på Witków Nowy (Witkownowi!).
Det kan måske hjælpe dig med at finde den nøjagtige beliggenhed både tidligere og i dag.
Mvh.
Keld Sørensen.

Rita Tvangsø



Hej Keld .- Tak for hjælpen - jeg arbejder videre - ;O) hilsen Rita

Hans Poulsen



Hej Rita

Prøv at have museerne på Lolland(-Falster) i tankerne. Der er utvivlsomt megen viden at hente om roearbejderne dér, men det gælder lige om at finde det rette søgeord. Ellers har du jo lov at ringe.

http://www.aabne-samlinger.dk/lollandfalster/

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Rita Tvangsø

Hej Hans- ja het klart- jeg har tjekket dem, og fået meget historie,dels fra museerne  og dels fra familiemedlemmer, men eksakte detaljer omkring min farfar Wociek Wojcieshowski  har jeg ikke kunnet finde. bl. a. er der en familiemute, der taler om at han er kommet hertil som flygtning og blev udvist men er kommet tilbage-et familiemedlem taler om at han ikke ville i den russiske krigstjeneste, et andet om at han var forelsket i min farmor, som han havde mødt og ville tilbage til hende - dog vides ikke hvor de mødtes første gang.

Han skulle også være blevet fængslet under mistanke for at samle polakkerne i dk, - kan dog ikke finde noget der bekræfter det.

Familiemedlemmerne har jo rejst frem og tilbage i sæssonen for roer- ofte fra tidlig forår til december intil 1. verdenskrig hvor flere valgte at blive i Dk.  Derfor figurerer de heller ikke i alle folketællingerne- det er dog muligt at stykke noget sammen via arbejdstilladelserne og opholdstiladelserne sådan som jeg ser det.

En anden mute går på at et familiemedlem ( måske en bror til wojciechowski)   skulle have været i  knivkamp og enten såret eller myrdet en anden person. Vedkommende skulle så være flygtet fra landet.
Dette er heller ikke verificeret.-

Spændende familie ;)
Hilsen Rita

Inger Buchard

familiemyte, der taler om at han er kommet hertil som flygtning og blev udvist men er kommet tilbage-et familiemedlem taler om at han ikke ville i den russiske krigstjeneste,

Du får et par strøtanker:

Der var russiske (heriblandt også polske) krigsfanger rundt omkring i Tyskland, bl.a. i Sønderjylland under 1. verdenskrig. Jeg kender et kartotek over russiske krigsfanger i Ensted sogn. navn, oprindelse og hvor de arbejdede i Ensted sogn, Jeg kan også se i KB for f.eks. Sommersted sogn under WWI, at der var en krigsfangelejr på Revsøgård under 1. verdenskrig. Og en grandonkel bevogtede russiske krigsfanger ved Husum.
Mange af disse krigsfanger ville ikke tilbage efter krigens afslutning, og nogle drog nordpå til Danmark. Her har jeg en erindring om, at Hald hovedgård var interneringslejr, men åbenbart ikke for russiske krigsfanger:
Krigsfangelejren ved Hald: I 1917 besluttede den danske regering efter opfordring fra det Internationale Røde Kors at bygge to lazaretlejre, hvor man kunne modtage og behandle syge og sårede krigsfanger fra de krigsførende nationer. Den ene lejr blev bygget på det gamle lejrområde i Hald, hvor man i forvejen havde brugelige vandboringer. Lazaretlejren i Hald modtog krigsfanger af tysk, østrigsk og ungarsk nationalitet. En tilsvarende lejr, som blev bygget i Nordsjælland - Horserødlejren - modtog krigsfanger af hovedsagelig russisk nationalitet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Folkekuranstalten_ved_Hald
Så: Hvis han hørte til denne gruppe, kan du måske finde ham i fremmedpolitiets samlinger. DAISY giver følgende hit:
1917 1920 Statens Krigsfangelejre, Horserødlejren vis arkivserier 
1917 1920 Statens Krigsfangelejre, Horserødlejren, Kommandanten vis arkivserier 
1917 1920 Statens Krigsfangelejre, Horserødlejren, Kommandanten i Horserødlejren vis arkivserier 
1917 1920 Statens Krigsfangelejre, Horserødlejren, Lejrinspektøren vis arkivserier 

Du skal være opmærksom på, at Polen godt nok var en kendt størrelse, især for polakkerne selv, men landet var delt mellem Preussen, Østrig og Rusland, så han kan jo godt have været tysk eller østrigsk statsborger - samt selvfølgelig russisk. Det afhænger af fødestedet. I den efterhåndet store database over tyske soldater i 1. verdenskrig, der faldt, blev såret, var savnet eller i fjendens krigsfangelejre (25 % af de ca. 8 mio hændelser er renskrevet), nævner een Wojcieshowski, nemlig Stanisl. Wociekowski fra Runowo, Kr. Schrimm som savnet. Det ville jo være et lykketræf, om de skulle være beslægtede, men een er der da, som er tysk soldat.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Der var også polske arbejdere på større gårde her på vestsjælland, mor tjente omkring 1914 på Bødstrupgaard ved mellemn Mullerup og Løve, Der arbejdede der flere fra Polen, bl a. en som kalte sig Peder Bosin. Han var vistnok fra det som dengang kadltes "Galisien", som var tysk.
Mor har fortalt at der var stor forskel på polakker fra de russiske dele af polen og dem fra den vestlige del. De russiske var grove typer, nærmest slaviske af udseende, medens dem fra Galisien, især pigerne var lette, nærmest kønne, ( efter mors opfattelse).
Mvh Egon

Keld Sørensen

Lige en historisk rettelse:
Galicien - den vestelige del i dag en del af det sydlige Polen - blev efter 1814 en del af dobbeltmonarkiet Østrig-Ungarn, hvilket også var tilfældet i 1914 og begyndelsen på Første Verdenskrig. Og selvfølgelig var hovedsproget tysk. I øvrigt blev den polske kultur, religion mm. respekteret i dette område, i modsætning til det øvrige »Polen«, hvor undertrykkelse fra Kejserriget Rusland hørte til dagens orden. Mange oprør blandt den polske befolkning vidner om dette. Også mod vest, som var en del af Preussen, blev den polske befolkning undertrykt, bl.a. blev det polske sprog flere steder forbudt.
Mvh.
Keld.

Rita Tvangsø

Hej Inge- ja jeg har ikke før været i de arkiver, det vil jeg prøve- jeg ved jo at Wojciechowski er som hansen i DK, så alså et meget almindeligt navn - jeg mangler en del oplysninger om farfars familie- har ikke forældrenavne elelr søskende navne-5 post(er) fundet
Efternavn:
Wojciechowski
Fornavn:
Wojciech
Erhverv:
Husejer
Fødelokalitet:
Dziegielewko
Fødeland:
Polen

Fødselsår:
1889
I DK fra:
1908
Bopæl, lokalitet:
Hunseby
Amt, region:
Maribo Amt
Lov af:
14 06 1951
Tillæg:
A
Løbenr:
41

Bemærkninger: Hustruen hedder Kazimira Wojciechowski, født Winnicke. Se(nr. 42-1951/14.06)
Dette er fra DDD.basen Furesø.
deres ældste barn- min faster Sofia er født i 1914.- i DK. og de er gift i januar 1913. har jeg kunent stykke sammen- gift i Maribo. Det er jo en interessant histrie at så mange mennesker flyttede til Dk og at en nogen af familien forblev i "Polen"- og ja jeg er hel med på at Polen ikke var Polen men jo et land som har været  indtaget fra alle sider. -
Jeg tænker at det ikke har været nemt for danskere at forstå de polske personer når der skulle skrives papirer hvilket også fremgår af arkiverne. så tit er der forskellige datoer - Efternavne på kvinder ender på a hvis manden hedder f.eks hedder Wojciechowski så hedder konen Wojciechowska.-
Ja Keld jeg ved fra min familie at de har haften stolthed med sig- de var polakker og det skulle der ikek herske tvivl om ;O)
Egon- ja mine morforældre kom til Sjælland og har arbejdet hele deres lange liv for Redz Thott.
faktisk kunne det være spændende med en gruppe her der arbejde med Polske efterkomemre- så vi kunne mødes og dele erfaringer og historier.- det vil jeg overveje.
Hilsen Rita

Egon Hansen

Hej Keld
Så blev jeg så klog! Jeg er forresten ikke sikker på efternavnet.Historien handler om en sølvske, med mord navn, som Peder havde "hugget", men måttre aflevere igen, han havde dog nået at ridse "P B" i den.!
Det har måske været andet end skeen han var intereseret i, men mor bandt sit hovedtørklæde med knude i nakken, for ikke at blive forvejslet med de polske piger, som bandt deres tørklæder under hagen!
Ak ja, dengang var der også forskel på de "rigtige" danskere og så fremmedarbejderne!
Mvh Egon

Peter Paluszewski

Hej Rita,

Lidt hurtige oplysninger, som hjalp mig selv igang med polske forfædre:

1) På http://ddd.dda.dk/ under indvandrede, indfødsretstildelinger (direkte link http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp ) kan du søge - jeg finder:

Efternavn:   Paszkiewicz   
Fornavn:   Ambrosius Antonius
Erhverv:   Arbejdsmand   
Fødelokalitet:   Witkownowy
Fødeland:   Polen
Fødselsår:   1879   
I DK fra:   1914
Bopæl, lokalitet:   Vejlø   
Amt, region:   Præstø Amt
Lov af:   29 04 1933   
Tillæg:   A
Løbenr:   404

(Jeg ser nu at du har fundet tilsvarende for en anden ane)

Vigtigt: Med de oplysninger kan du på Rigsarkivet få lov til at se indfødsretstildelingen. I min oldemors tilfælde var der gamle pas, livsbeskrivelser, billeder og lignende, der skulle indleveres for at få indfødsret. Helt sikkert et besøg værd.

2) Det er meget sandsynligt at de danskfødte børn er indskrevet i de katolske kirkebøger - fx. i Nakskov eller Maribo. De er vist endnu ikke online, så du må en tur til Rigsarkivet for at se dem. Især hvis familien er flyttet rundt er det en hjælp, da de så kan have beholdt den samme katolske kirke.

3) fra 1795-1918 eksisterede "Polen" som land ikke, som mange af de andre har skrevet om. Jeg er enig i at Witkow nowy må være i Østgalicien, som i dag er ukrainsk, men i 1914 nok var østrigsk.
Dziegielewko er mit gæt i nærheden af Warszawa og dermed Russisk. Der er nogle aktive polske sider, men jeg har ikke udforsket dem så meget:
http://www.rootsweb.ancestry.com/~polwgw/polandgen.html
http://www.polishroots.org/


4) Datoer i dokumenter kan være lettere forkerte, da russisk og dansk tid var ca en måned forskudt :)

Mvh Peter Paluszewski

Rita Tvangsø

Hej Peter
Tusind tak for din hjælp- som jeg skriver er det ret nyt at jeg er begyndt at forske i slægtens historie , men jeg er blevet "bidt" af at stykke  mine historiske rødder sammen -
jeg er ved at tage kontakt til polsk slægtsforsknings forening i Lubelski regionen .

Har som du skriver også Paszkiewicz med fra arkivet. ddd. samt fundet diverse arbjdstilladelser på Winnicki,erne
 
Ja- så vil jeg en tur på Rigsarkivet det SKAL jeg  meget snart tror jeg ;O))

Endnu en gan tak for hjælpen
Hilsner Rita Tvangsø


Erling Ciesielski

#15
Hej Rita

Jeg fik hurtig hjælp, da jeg søgte mine aner på denne side. Du skal være medlem for at få hjælp.

Forum :General Discussion (English)

http://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewforum-f-32.phtml

Rita Tvangsø

Tak Erling
Det ser ud som et sted jeg skal kontakte ;O) Hvad koster medlemsskabet og kan det ordnes digitalt. jeg kan ikke umiddelbart se det-
Jeg bliver helt grebet af det her ;O)

Hilsen Rita

Erling Ciesielski

Hej Rita

Medlemsskabet er gratis.
Det er digitalt :)

Lene Astrup

Hej Rita

Jeg har ingen polske aner, og dermed ikke selv nogen erfaringer. På Lolland er der en Polakkaserne (et museum), men du kender dem måske, når du har haft kontakt til de lokale museer.
http://www.federacja-polonia.dk/dk/museum.html

De har lidt på museet, men jeg tror nok, at et besøg vil give mest. Der er begrænsede åbningstider, da det drives på frivillig basis, men man er utrolig flinke, så man kan da nok træffe en aftale med dem.
Også i Nykøbing Falster er de en katosk kirke. Jeg har været med  min mand på LAS og der fundet dåbsindførelser i såvel sognekirkens kirkebog som den katolske. (Min mands mormor var fra Polen et ukendt sted).

Familiemyter siger meget, men min erfaring er, at der skal kontrolleres ganske grundigt og findes mange fakta, for det sker, de er blevet "bearbejdet" i tidens løb, selv om der er kerne af sandhed.

Venlig hilsen
Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Rita Tvangsø

Hej Lene
Ja jeg kender museet og jeg skal sammen med min søster derned igen her i juli. jeg har fået nogle gode tips her  dette forum, så jeg skal
A, på Rigsarkivet og tjekke om der er nogle oplysninger i forbindelse med deres indfødselsret, . er der nogen der ved hvad man gør når der ikke er gået 75 år- min farfar fik først tilladelsen efter 1951.
B. Jeg skal kontakte Polen, og se om jeg får resultat.

Jeg er helt med på at familiemyter måske er og bliver en myte uden virkelighed  ;)
Vi skriver det ned som absolut ikke dokumenteret.
Tak for din interesse
hilsen Rita

Erling Ciesielski

Hej Rita

Min morfar fik først indfødsret 1953.
Jeg fik en del sider med oplysninger, jeg kunne bruge i min søgning på mine polske aner.
Indtil videre har jeg fået kontakt til efterkommere i lige linie til min tipoldefar fra Polen. De kommer fra Frankrig, Polen, USA, Tyskland og Danmark.
Mit slægtstræ med polske aner, kan jeg nu føre tilbage til 1794.


Held og lykke fremover med din søgning :)


Rita Tvangsø

Hej Erling-
det lyder rigtig godt, nu kan jeg næsten ikke komme hurtig nok derind ;O)
Mange hilsner Rita