Abild, Tønder Amt- ekstra oplysninger i kirkebogen, men hvad betyder de?

Startet af Jørgen Staal Frøslund-Jensen, 02 Jul 2012 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

I kirkebøgerne for Abild Sogn i Tønder Amt optræder mange steder som "en slags ekstra oplysning" ordene Tønder, Lygumkloster og Skakkenborg/Schakkenborg.

Hvad betyder disse oplysninger?
Kunne det være retskredse?

se eksemplerner:

Abild, Tønder, Tønder 1826-1900 arkivalieronline opslag 184 i højre side nr. 2 i 1876 født 29 januar Christen P. Andersen - til venstre for fadderne står "Skakkenborg"

Abild, Tønder, Tønder 1842-1900 arkivalieronline opslag 116 1876 nr. 8 død 15 april Christen Peter Andersen. Under navnet står "Skakkenborg" eller "Schakkenborg"

På begge opslag ses også anvendt ordene Tønder og Lygumkloster - ligesom ordene optræder på adskillige andre sider.

Mon nogen kan fortælle mig, hvad der gemmer sig bag disse "oplysninger"?
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Inger Buchard

Ja, det er jurisdiktioner:
Du får dem alle - blot til forvirring:

Sogn   Lokalitet   LAA kode   1769   1801/1803   1834/1835   1840   1845   1855   1860
Abild   Abild   ABCD   Abild Fogderi   Abild Fogderi, Tønder Herred, Solvig Kommune, Møgeltønder birk   Tønder Herred, Solvig Kommune,    Tønder Herred, Solvig Kommune, Møgeltønder birk   Tønder Herred, Solvig Kommune, Møgeltønder birk    Møgeltønder birk   Tønder Herred, Solvig Kommune, Møgeltønder birk
Abild   Abildgård   D      Møgeltønder birk      Møgeltønder birk   Møgeltønder birk   Møgeltønder birk   Møgeltønder birk
Abild   Abildkær   A       Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Abildmark   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Brodersgård   B      Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,      Solvig Kommune,
Abild   Brændkær   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Dørnborg   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Gøl   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Humlehave   B      Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,      Solvig Kommune,
Abild   Høgslund   C   Abild Fogderi   Abild Fogderi   Abild Fogderi   Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Jesperslund   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Klingborg   B      Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,      Solvig Kommune,
Abild   Kongsbjerg   C   Abild Fogderi   Abild Fogderi   Abild Fogderi   Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Lille Humlehave   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Nyhus   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Nørhus   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Nørhusmark   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Nørsted   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,
Abild   Pothat   B      Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,   Solvig Kommune,      Solvig Kommune,
Abild   Sydvennemose   A      Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,    Tønder Herred,       Tønder Herred,

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Staal Frøslund-Jensen

Hej Inger

Tak for tilsendte.

Jeg finder dog ikke "Skakkenborg" på listen. Hvorfor mon ikke. Jeg går ud fra, at der i kirkebogen menes Schackenborg.

Mon koderne skal forstås således, at A er i 1769, B i 1801/1803, C i 1834/1835 og D i 1845 - nej, det gør de sikkert ikke, måske jeg skal gå ind på LAA's hjemmeside, der er måske en forklaring.

Tak for hjælpen under alle omstændigheder.
Venlig hilsen
Jørgen Frøslund-Jensen
8900 Randers

Medlem af DIS

Inger Buchard

Fordi Skakkenborg = Schackenborg, som hører til Møgeltønder birk

Glem bogstaverne; det står i mit Excelark som formel for de enkelt jurisdiktioner. (prøv at flyttet blokken over i et Excel-ark, så bliver det hele mere overskueligt)
Se istedet på Jurisdiktionsnavnene - de har betydning for, hvor retssager er ført og hvem folk betalte skat og afgifter til. Og: ikke mindst vigtigt: i hvilken folketællingsprotokol en person skal søges.

Jeg var som jeg skrev ude på at vise de forvirrende forhold i Vestslesvig - som ligner dem på Sundeved.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Man snakker om 2 områder:

* Det slesvigske og

* Det kongerigske

Og det er fra meget gammel tid.

Det har så specielt betydning, når man søger i folketællinger, hvor specielt området "Det kongerigske" også findes i spredt form (ved siden af "Det slesvigske").

Men man vil også kunne have brug for det, når man skal finde frem til en persons efternavn. I "Det slesvigske" område var navneloven af 1771 gældende, hvor den for "Det kongerigske" først er gældende fra 1828, hvor resten af Danmark også kommer under denne lov. Men her er så det specielle, at i sogne, hvor "Det kongerigske" kun er lidt/meget spredt, så anvendtes forordningen for hertugdømmet Slesvig for hele sognet.

Forvirret - ja det er jeg også stadig selv  ;)

PS: Præsten var så venlig at oplyse, om en given husstand hørte under hertugdømmet Slesvig eller under det kongerigske. Mine aner i Ullerup i Skærbæk sogn hørte under "Haderslev", altså Tørning len i hertugdømmet Slesvig. Der var i Ullerup "kun" 1 ejendom, Ullemølle, som hørte under det kongerigske, men ellers  var der en del ejendomme i bl.a. Gesing, som hørte under det kongerigske.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.