Når AOs scannede KB er for ringe

Startet af Henrik Hestbech, 01 Jul 2012 - 23:30

Forrige emne - Næste emne

Henrik Hestbech

Hej,

jeg er stadig en novice inden for den her hobby, så jeg har et newbie spørgsmål:

Hvad gør jeg, hvis det indscannede på AO er for ringe? Kan man gå ud fra, at der er en filmet version på landsarkivet, og at den er lettere at læse?

Kan man bestille de filmede versioner hjem til fx et bibliotek i Århus, hvis man synes der er for langt til Viborg?

MVH Henrik

(Det drejer sig specifikt om de tidlige datoer i KB Holstebro, hvor jeg vil lede efter mulige forfædre, dåben af Anders Arntsen ca 1729 og måske endda hans forældres hvis jeg kunne finde dem døde med alder.

Men jeg er simpelthen ikke i stand til at tyde den scannede version på AO. En del af årsagen er selvfølgelig, at jeg ikke er god nok til at tyde teksten, men jeg forestiller mig alligevel, at det kunne gå lettere, hvis jeg kunne se noget der nærmer sig en original version af KB.
Henrik M Hestbech
Blåvandneser i Århus
hhestbech@yahoo.dk

John Nielsen

Hej Henrik

Mange af de tidlige scanninger er meget ringe og i 1 bit sort/hvid fra ikke overvældende mikrofilm.
Hvis det er grafikken der er problemet så prøv med en anden grafikviser.
LAVieweren er ret ringe med de gamle, f. eks Microsofts faxviewer er meget bedre.
AO er ved at omskanne de gamle kirkebøger i gråtoner og JPG, og de påstår at de skulle være online i år.

Hilsen John Nielsen

Henrik Hestbech

Mange tak, jeg tror godt jeg kan vente til der kommer et bedre kvalitets scan.

MVH Henrik
Henrik M Hestbech
Blåvandneser i Århus
hhestbech@yahoo.dk

Lis B. Jensen

Ja - Kirkebøgerne findes i nogle tilfælde på Mikrokort på Landsarkiverne i den tilhørende Landsdel.
Du kan også være heldig de har en kopi på det loakle arkiv for området.
Kirkebøgerne findes i original på Landsarkiverne.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helge Bay

Hej Henrik

Lokalarkivet i Holstebro (Har til huse i Holstebro Museum, Museumsvej 1) har mikrokort fra hele Ringkøbing amt.
Ellers er det Landsarkivet i Viborg, som har alle mikrokort fra Nørrejylland.

Mvh.

Helge

Henrik Hestbech

Henrik M Hestbech
Blåvandneser i Århus
hhestbech@yahoo.dk