Hvor og hvornår er Otte Lauridsen, matros, Himmelstrup født?

Startet af Poul Petersen, 01 Dec 2010 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Poul Petersen

Min anefader er udlagt som barnefader iflg. kirkebogen, Viborg Amt, Nørrelyng Herred, Rødding Sogn opslag, døbt 118.11.1861 - opslag 121. Er der nogen som kan hjælpe mig vil jeg være taknemmelig.

Jens Thomassen

#1
Hej

Er det en dreng eller en pige, der bliver født og hvad er navnet.?

Hvad er datoen.?

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Poul Petersen

Det er en pige ved navn Johanne Kirstine Nielsdatter. Født den 18.11.1802

Jens Thomassen

#3
Hej

Otto Lauritsen matros og udlagt barnefader:

Den er svær at tyde. Men er du sikker på at han er fra Himmelstrup.

For mig at se står der, at han er tjeneste karl på Himmestrup.

Link tilføjet:

http://da.wikipedia.org/wiki/Himmestrup
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Poul Petersen

moderen Mette Lauersdatter var stuepige på godset viskumgårtd ft 18o1, og himmelstrup skulle ligge lige i nærheden                           med venlig hilsen poul petersen

Jens Thomassen

Hej

Johanne Kirstine er konfirmeret i Rødding.

Ref. kirkebogen for Rødding sogn 1813 - 1843 opslag 98 nr. 3.

Her er efternavnet Olesdatter. Så den udlagte barnefader hedder ret sikkert Olle Lauridsen.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Ellen Marie Kaae

#6
Jeg tror, barnefaderen er her i 1801:

Viborg, Sønderlyng, Vejrum, , , 8, FT-1801, B7043
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Nielsen 49  Gift Husbond bonde og gårdbeboer  
Karen Christensdatter 46  Gift hans kone  
Christen Andersen 14  Ugift Deres barn Tjener faderen  
Eskild Andersen 12  Ugift Deres barn Tjener faderen  
Grethe Andersdatter 18  Ugift Deres barn Tjener faderen  
Berthe Andersdatter 9  Ugift Deres barn Tjener faderen  
Inger Andersdatter 6  Ugift Deres barn Tjener faderen  
Ole Laustsen 24  Ugift Tjenestefolk Søelemit  
Johanne Eskildsdatter 76  Enke konens moder Får ophold af gården  
Dorthe Christensdatter 39  Ugift konens søster binder og spinder

Hvor har du fra, at barnet skulle hedde Nielsdatter - det står ikke i kirkebogen?

Det er rigtigt, at der i 1801 var en tjenestepige på Viskumgaard, som kunne passe med din Mette Lauritsdatter - men pas på - på den tid var der 13 på dusinet i Viborg amt, som hed det samme.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Poul Petersen

tusind tak til jens thomassen og else marie sørensen.  jeg kan godt se at hun hed johanne kirstine olesdatter ved sin konfirmation,jeg har undersøgt alt, tror jeg,og kan ikke finde hende hverken blive gift eller død.                                                                                                                                        men jeg kan se johanne kirstine nielsdatter og laurs jensen bliver gift d.31.lo 1828 opslag 144. kan det være hende. som forlover står niels madsen ,han er gift med mette lauersdatter. og altså papfar ft 1834 men jeg føler jeg er kørt fast.                                                                                                             med venlig hilsen poul petersen

Ellen Marie Kaae

Hej Poul

Jeg er helt rundforvirret:

Kan du ikke vise den FT 1834, hvor du har familien, og så fortælle, i hvilket sogn brylluppet mellem Johanne Kirstine Nielsdatter og Laurs Jensen står.

Johanne kan have fået efternavn efter sin "papfar" - men det kan også være en helt anden familie, du har fat i. Men start nu lige med at vise os den.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Jens Thomassen

Hej

Dette er den aktuelle FT 1834 visende Niels Madsen.:

viborg, Nørlyng, Rødding, Batum Bye, en Gaard, 49, FT-1834, C5904
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Madsen 59  Gift  Gaardmand  
Mette Laursdatter 54  Gift  hans Kone  
Søren Laursen 5  Ugift  deres Pleiebarn i Søns Sted  
Baltzer Christensen 26  Ugift  Tjenestefolk  
Mariane Jensdatter 17  Ugift  Tjenestefolk  
Christian Christensen 12  Ugift  Tjenestefolk


Johanne Kirstine "Nielsdatter" er gift med Laurs Jensen i Rødding sogn.

Den 31.10.1828 opslag 144. Så Johanne Kirstine skifter formentligt "efternavn" ved giftemålet.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Ellen Marie Kaae

Hej

Bare for at gøre navneforvirringen større:

Plejebarnet Søren Laursen er formentlig ham, vi finder i Rødding KB 1813-43, opsl 47, f. aug 1829 som søn af Laurits Jensen Brøndum og hustru Marie Kirstine Nielsdatter.
Navnet Brøndum har Laurs Jensen også i kirkebogstilførslen ved vielsen. Ved Sørens fødsel er det oplyst, at Laur(it)s er tjenestekarl hos Niels Madsen i Batum.

Jeg ville ikke udelukke, at forbindelsen til Niels Madsen og hans familie kan gå gennem Laurs Jensen. Niels Madsen er nævnt først som forlover ved brylluppet, hvilket kan pege i retning af, at han er brudgommens forlover.

Der skal vist graves en del mere for at udrede denne familie!
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Poul Petersen

hej ellen marie og jers og tusind tak.  Ft.1840 c2947 viser familien laurs jensen. rødding sogn opslag l44 laurs jensen brøndum ,rødding og johanne kirstine nielsdatter batum bliver gift den 31 okt 1828 i rødding kirke,forlovere er niels madsen i batum og jens brøndum,rødding.  lauri jensen har jeg styr på,hans far er jens nielsen(brøndum) og mor birgithe katrine lauersdatter ft 18o1 i rødding by.   men det er johanne  kirstine nielsdatter af batum, jeg ikke kan finde ud af ,hed  hun olesdatter,eller er det en hel anden                    mange hilsner poul petersen