Hvor seriøst tog man en folketælling?

Startet af Mai-Britt Nielsen, 29 Jun 2012 - 22:25

Forrige emne - Næste emne

Mai-Britt Nielsen

Når det var tid til folketælling, hvor alvorligt tog almindelige mennesker det? Var det en begivenhed eller en sur pligt?

I min slægt har jeg et par, som får en søn, Hans Peter Carl Frederiksen (senere kaldet Carstensen) den 6. januar 1811 i Føvling Sogn, Malt Herred, Ribe Amt, ao opslag 139 nederst. Da der er voldsom mangel på folketællinger indtil 1830 (set med en slægtforskers øjne), så kan jeg ikke finde Hans Peter før i kirkebogen for Store Brøndum, Hellum Herred, Aalborg Amt, ao opslag 150. Under forældre står der, at hans far "vandrer omkring i Jylland", men jeg har forsøgt utallige gange at søge på dda i alle amter i Danmark og stavet på mange måder med eller uden %.

Mit endelige spørgsmål er så; hvor sandsynligt er det, at hans forældre "vandrer omkring" og ikke bliver talt med i en folketælling? Har I nogen ide om, hvordan jeg kan komme videre? Jeg kender intet til forældrene ud over det der står i kirkebogen under dåben.

Med venlig hilsen Mai-Britt

Inger Buchard

Det er en alvorlig ting i 1800-tallet, når man ikke har fast bopæl, så hvis det bliver skrevet i en folketælling, så må det passe. Ellers ville det være æreskrænkende.
Hvis du er heldig, kan du finde dem i  Rakkerdatabasen
http://www.eba.esbjergkommune.dk/Esbjergs%20historie/Borgere/Rakkerdatabasen.aspx
næsten helt nederst tv.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Mai-Britt Nielsen

Okay det er meget rart at vide, men desværre virker det ikke til, at dette par har gået så meget op i det, da de ikke findes på rakkerdatabasen.

Men mange tak for svaret :) Om ikke andet, så fandt jeg da en ny hjemmeside, som jeg ikke kendte til.

Hilsen Mai-Britt