Valg af slægtsprogram?

Startet af Carina Brandt, 01 Dec 2010 - 16:42

Forrige emne - Næste emne

Carina Brandt

Hej :)

Jeg er ret ny i det her. Men nu er det på tide, at jeg får skrevet mine ting ind i et "ordenligt" program.
Jeg har læst under "programmer", at mange af jer bruger Brothers Keeper.

Men hvad ville I anbefale mig til at bruge? Hvad har I gode erfaringer med?

Jeg er ikke interesseret i at bruge et program, hvor man skal betale (ex. pr. måned eller år) for at bruge det, hvis man skal have mere end X antal aner.
Jeg vil have et program, hvor man betaler en fast pris til start, og så er der ubegrænset aneantal.

Med venlig hilsen
Carina

Finn Leth

Hej Carina

Legacy er et fantastisk program og så er det gratis, det ville være et godt valg


Prøv det

Venlig hilsen

Finn Leth
5000 Odense

Slægten Leth fra Skibby

Henrik Poulsen

#2
Hej Carina...

Family Tree Builder er helt gratis. Dejlig brugergrænseflade og alle de muligheder du må ønske af et avanceret slægtsforskningprogram.

****** Slettet på grund af annonering *******

Ove Steen Hansen

Du får ikke noget bedre end Legacy!
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Bjarne Møller

Jeg mener også du skal prøve Legacy det koster ca 250 kr engang for alle

Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Hans Peter Hansen

med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Ove Steen Hansen

Det er kun luksus-udgaven af Legacy, der koster, og jeg gav kun en anelse over 100 kr. Standardudgaven er gratis!
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Henrik Poulsen

#7
Hej Hans...

Sidens data passer ikke i forhold til Family Tree Builder. Kan jeg sende info til nogen og evt hvem.

Henrik Poulsen

#8
Hej Carina...

Et godt forslag er nok at vælge et par stykker ud og så prøve dem i action.

Anne Marie Holck

Top ti blandt slægtsprogrammer ses her - og jeg vil absolut også anbefale Legacy http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/

Du skal downloade det herfra http://legacydansk.com/?page=downloadLegacy så får du dansk sprogfil, Hjælpfil og stavekontrol.

Karsten Damén

#10
Carina

Som Henrik skriver: "Et godt forslag er nok at vælge et par stykker ud og så prøve dem i action. "

Der er en del programmer, som man kan få lov at afprøve - enten i en kortere periode eller med begrænsede faciliteter i prøveversionen.

Jeg ville ikke stole fuldt ud på en website som toptenreviews.com
Læg mærke til, at de ikke anbefaler nogen gratisprogrammer.  Og nogle programmer, som kunne være en god mulighed, er helt udeladt af listen.  Derimod har de medtaget en del notorisk dårlige programmer, så de kan have en modvægt til de gode, som de anbefaler.

Jeg prøvede at se på deres anbefalinger indenfor områder, jeg mener at have lidt forstand på: Fotoredigering, fotoalbums og anti-virus software.  På de disse områder er tendensen den samme; nogle gode (gratis) kandidater er bevidst udeladt.

Man kan selv gætte hvorfor, men næsten alt på nettet er jo kommercielt, og et site som toptenreviews.com skal jo have sine penge et sted fra.

Dermed ikke sagt at Legacy og Family Tree Maker er et dårligt valg.  Men du bør prøve nogle alternativer og ikke blindt stole på andres anbefalinger.

Forestil dig, at dette var et forum for motorinteresserede, og du stillede spørgsmålet: Hvilken bil skal jeg købe ?
Jeg overlader resten til din fantasi ;D

Jeg har selv været igennem mindst 8 forskellige slægtsprogrammer inden jeg fandt et, som lige netop passede mig.
Og jeg betalte kun for et af dem (TNG).

hilsen
Karsten Damen

Leif Sommerdal

Carina

I din vurdering bør du nok også lægge vægt på hvordan du vil vedligeholde din slægtsforskning.

Skal det ske på din egen pc - dig alene - og eventuelt udgives på nettet.

Eller skal det primært vedligeholdes på nettet - evt fordi I er flere om at gøre det.

Jeg har valgt den 2. løsning og her kan man så begynde at se på funktionalitet. Jeg er syg med at dokumentere kilder - og her er helt klart forskel på, hvordan de web-baserede systemer understøtter dette. I nogle kan du kun give en reference til kilden - i andre kan du vedhæfte kilden.
Samtidig synes jeg også, at der skal være een, der er ansvarlig for validiteten af de indtastede data, så der bør være en indbygget godkendelsesprocess i systemet.

Det kan være, at du har andre ønsker/krav, men som sagt - forsøg dig frem - de fleste understøtter GEDCOM, så du kan relativt nemt flytte dine data rundt.

Med venlig hilsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carina Brandt

Hej Allesammen

Mange tak for den gode respons! :)

Nu har jeg fået nogle ideer til at gå videre med. Tror jeg vil prøve mig lidt frem med det forskellige, som flere af jer foreslår.

Leif, i hvilke programmer kan man vedhæfte selve kilderne?

Med venlig hilsen
Carina

Henrik Poulsen

#13
****** Slettet på grund af annoncering ******

Leif Sommerdal

#14
****** Slettet på grund af annoncering ******
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

Hej Carina

Jeg er enig med de fleste prøv nogle ting af inden du binder dig til et specielt.

Host host må minde de herrer opmærksom på at man ikke skal diskutere noget der ligger udenfor emnet/overskriften.

Hold jer til emnet eller opret selv en tråd. Du kan se hvordan herunder.  :)

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,159.0.html
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Leif Sommerdal

HP

Beder ydmygt om undskyldning - men det udsprang jo om, hvorvidt et specifk produkt kunne resistrere kilder - det er jo vigtigt for os alle.

Men - hvis Carina bliver klogere af det, er jeg helt tilfreds. Jeg synes selv, at det i begyndelsen var svært at stille alle de formelle krav, der skal til for at et slægtsforskningsprogram er fuldstændigt - det kan måske kræve en ny selvstændig tråd.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)