Vejsenhusets arkiver på rigsarkivet.

Startet af Jørgen Hasse Svendsen, 01 Dec 2010 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Hasse Svendsen

Hej.: jeg hedder Jørgen Hasse Svendsen. Fra Lemvig.
Jeg søger hjælp hos nogen der vil lede efter data i vejsenhusets arkiver, (som er placeret på rigsarkivet) Vedr.:
August Christian Svendsen er født på den KGL. fødselstiftelse i KBH. 18 Nov. 1879( opslag nr. 83 1876/86 barn nr. 407.  Han vokser op i Vejsenhuset og bliver uddannet smed. Jeg leder efter oplysninger om hans tid i Vejsenhuset, og jeg vil meget gerne finde hans biologiske far. ( moderen kender jeg).Data kan evt findes under.: Elevsager Elevkartoteker, som Vejsenhuset har overdraget rigsarkivet.
Jeg håber at der er nogen der ved lejlighed vil kikke lidt i arkiverne for mig.
Med venlig hilsen, og på forhånd tak
Jørgen Hasse Svendsen
Nr. Nissum
7620 Lemvig


Sussi Hansen

Hej
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men vil foreslå dig at flytte dit indlæg. Der findes nemlig under forum et rum som hedder hjælp til opslag på landsarkivet. Og jeg tror du har større chance for at få hjælp der.
Med venlig
hilsen
Sussi

Karsten Jacobsen

Jeg har bestilt fire-fem arkivalier i Rigsarkivet angående Vajsenhuset for at hjælpe dig.

Desværre kan jeg kun komme i Rigsarkivet hver anden lørdag, og "hver anden" rammer førstkommende. Arkivalierne er næppe nået frem til den tid, da Rigsarkivet "reklamerer" med 5-7 dages leveringstid. Nøgternt set bliver det derfor næppe muligt at kigge efter noget før engang efter jul.

Jeg har tidligere "rodet" med Vajsenhusets arkivalier, og jeg husker dem desværre ikke som havende overvældende mange oplysninger.

MVH
Karsten


Jørgen Hasse Svendsen

Hej Karsten
Det vil være dejligt, hvis du vil bruge tid på at lede i arkivalierne for  mig. Jeg har længe været "kørt fast" vedr. min farfar. Han mor hed Pouline Marie Petronelle Svendsen, og var født i Asminderød.
Jeg har mistanke om at min farfars  biologiske far er.: Christian August Glistrup.( samme fornavn som min farfar, samt det faktum, at Pouline M.P Svendsen boede til leje hos Christian August Glistrup i Thorupsgade i KBH.
Jeg glæder mig til at høre fra dig, og håber at du har noget nyt at berette, på et eller andet tidspunkt.
Jeg fandt tilfældigt i politiets registerblade en information om, at min farfar i 1899 flyttede fra Frederikshavn til Ryesgade i københavn. Han er da 20 år gammel, og er så rejst fra Vejsenhuset/KBH. på et eller andet tidspunkt efter han blev udlært smed. Måske gik han på valsen?
Med venlig hilsen, og på forhånd tak, Jørgen Hasse Svendsen, Nr.Nissum, 7620 Lemvig.

Karsten Jacobsen

Jeg tror ikke, vi finder faderens navn i Vajsenhusets arkivalier.

Vajsenhuset optog oprindeligt kun forældreløse børn, siden også børn af enlige forældre.

I de samtidige skolearkivalier, jeg hidtil har set, førte man normalt kun husfaderens navn i "forælderkolonnerne", selv om der var tale om et ægtepar. Jeg tror derfor kun, vi finder moderens navn i dit tilfælde. Men vi finder jo nok standpunkt og lignende for sønnen, og det er jo også en slags gevinst.

MVH
Karsten   

Jørgen Hasse Svendsen

Hej igen Karsten.
Tak for dine foreløbige bemærkninger, men nu må vi se hvad du kan finde.

Med venlig hilsen
Jørgen Hasse Svendsen

Karsten Jacobsen

Jeg har kigget i Vajsenhusets arkivalier, men der er altså ikke mindste spor af nogen August Christian Svendsen. Der er kun fire Svendsen'er, men ingen der så meget som ligner. Hvor har du oplysningen fra, at ACS skulle have gået på Vajsenhuset?

MVH
Karsten 

Jørgen Hasse Svendsen

Hej Karsten.
Først tusind tak for din indsats med at søge i arkiverne,selv om det selvfølgelig er ærgeligt, at der ikke kunne findes noget om min farfar.

Du spørger om hvorfra jeg ved at ACS er vokset op på Vejsenhuset.:
Jeg har det fra ham selv, så jeg er sikker på at det er rigtigt, at han har været elev på Vejsenhuset.
Hvorfor der så ikke er nogen arkivalier på rigsarkivet, ja det er mystisk.

Jeg vil ønske dig en glædelig jul.
Med venlig hilsen
Jørgen Hasse Svendsen.