Hvad sker der med Knud Jørgen Nørgaard – i USA? Fra 1912 og frem….

Startet af Karina Nørgaard Jensen, 26 Jun 2012 - 21:56

Forrige emne - Næste emne

Karina Nørgaard Jensen

Kære hjælpere!

Efter lang tids eftersøgning har fundet en ud af tre (de var i alt fem) savnede søskende til min oldefar.

Knud Jørgen Nørgaard er født i 1889 (Seest, Anst, Ribe 1888-1891, opslag 6, nr. 6)
Forældrene er Niels Jørgen Nørgaard (dør i 1897) og Kirstine Knudsen Schmidt (dør på Fattiggården i Gamst i 1906). Jeg kan desværre ikke finde ham konfirmeret.

FT 1911: Opholder han sig hos sin bonus-mormor Marie Johansen Schmidt i Gjesten, opslag 21, nr. 13. Der står han indtil har opholdt sig i Tyskland (muligvis faderens familie, da den stammer fra Åbenrå).

Rejser til USA 3 april 1912, hvor der i passagerlisten står, at han skal besøge sin 'uncle' – Niels Schmidt (halvbroder til moderen), Niels skal jeg på jagt efter senere....

Fundet på FamilySearch og passagerlisten på ellisisland.org - se vedhæftede

Given Name: Knud
Surname: Norgaard
Last Place of Residence: Gjesten, Den.
Date of Arrival: 03 Apr 1912
Age at Arrival: 22y
Ethnicity: Den., Scand.
Port of Departure: Copenhagen
Port of Arrival: New York
Gender: Male
Marital Status: S
US Citizen:
Ship of Travel: United States

Desværre kan jeg ikke finde retur rejsen..

Rejser igen til USA 3. sep. 1913

Given Name: Knud
Surname: Nargaard
Last Place of Residence: Lunderskov, Denmark
Date of Arrival: 03 Sep 1913
Age at Arrival: 24y
Ethnicity: Denmark, Scand.
Port of Departure: Copenhagen
Port of Arrival: New York Gender:
Male Marital Status: S
US Citizen:
Ship of Travel: Oscar II

Bliver gift 1919 med Mary A. Bentz - fundet på familysearch. Her efter kan jeg ikke finde flere oplysninger om ham. Er der nogen der kan fortælle, hvad der videre hænder med Knud? Får han børn? Forbliver de i Ohio?

Alle oplysninger har interesse.

På forhånd mange tak for hjælpen  :)

Hilsen Karina



[vedhæfting slettet af admin]
Bruger primært tiden på at forske i Demuth slægt på Als og Nørgaard/Nørregaard i Haderslev, Hammelev, Styding og Øster Lindet

Knud Avo Pehrson

Hej Karina

Han er her i ww1 indkaldelse.
World War I Draft Registration Cards, 1917-1918
Name: Knud Jorgen Norgaard
County: Ottawa
State: Ohio
Birthplace: Denmark
Birth Date: 16 May 1889
Race: Caucasian (White)
FHL Roll Number: 1832627

Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverig

[vedhæfting slettet af admin]
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Knud Avo Pehrson

Hej Igen

Mary A Bentz dør 1954

Ohio Obituary Index, 1830s-2009, Rutherford B. Hayes Presidential Center
Name: Mary A Norgard
[Mary A Bentz] 
Birth Date: abt 1889
Death Date: 19 Nov 1954
Age at Death: 65
Death Place: Port Clinton, Ohio
Spouse: Georg
Newspaper: News-messenger (Fremont), Fremont, Ohio
Newspaper Date: 20 Nov 1954
Newspaper Page: p. 9, col. 5
Years Indexed: 1938-current
Newspaper Repository: Hayes Presidential Library - Fremont, Oh; Hayes Presidential Library - Fremont, Oh

hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverig
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Karina Nørgaard Jensen

Hej Knud!

Tusind tak for dine gode indspark.

Uhyre spændende med en WW1 indkaldelse, den er svær at læse, kan du se, hvor han skal hen i WW1?

Det gav mig blod på tanden og nu har jeg fundet følgende:

Robert George Norgard
Ohio, Death Index, 1908-1932, 1938-1944, and 1958-2007
birth: 04 Apr 1921 Ohio
death: 09 Nov 2004 ,​ ,​ ,​ United States
residence: 09 Nov 2004 Ottawa,​ Ottawa,​ Ohio,​ United States
parents: Norgard,​ Bentz  

Det må være en søn af Knud, jeg søger videre og finder denne:

Name:   Infant Norgard

Titles & Terms:   
Event:                Death
Event Date:   08 Jan 1923
Event Place:   Toledo, Lucas Co., Ohio
Residence:   Port Clinton, Ohio
Street Address:   
Gender:   Female
Death Age:   1d
Marital Status:   Single
Race:                white
Occupation:   
Birth Date:   08 Jan 1923
Birthplace:   Toledo, Ohio
Estimated Birth Year:   1923
Burial Date:   09 Jan 1923
Burial Place:   Port Clinton,Ohio
Cemetery:   
Father:                George Norgard  
Father's Titles & Terms:   
Father's Birthplace:   Denmark
Mother:                 Mary Bentz  
Mother's Titles & Terms:   
Mother's Birthplace:   Kerby, Ohio
Spouse:   
Spouse's Titles & Terms:   
Reference Number:   fn 4466
Film Number:   1992182
Digital Folder Number:   4000558
Image Number:   1734

Det må være en datter af Knud og hedder han 'pludselig' George. Så bliver der igen kød på ham og jeg finder:

FT 1920:
SELF    George Nargard    M   30y   Denmark
WIFE    Marie Nargard      F   30y   Ohio
   Rose Bentz         F   34y   Ohio (søster til Mary/Marie)

FT: 1930
Head    George Norgard    M   40   Denmark
Wife    Mary Norgard       F   40   Ohio
Son    Robert Norgard    M   8   Ohio

Jeg kan ikke finde andre børn.

Det lader til at han bliver indkaldt til WW2, men jeg kan ikke få lov at se indkaldelsen, mon du kan lokkes til at søge på 'George Norgaard' istedet?

Jeg har desuden fundet 'mindehjemmeside' over sønnen - han har fået mange børn, børnebørn og oldebørn. Så der er meget at tage fat på...

Jeg mangler at finde Georges død, så det håber jeg stadig der er nogen der kan hjælpe med.

Knud, du fik mig i rigtig retning, tusind tak for hjælpen!

God aften,
Hilsen Karina
Bruger primært tiden på at forske i Demuth slægt på Als og Nørgaard/Nørregaard i Haderslev, Hammelev, Styding og Øster Lindet

Knud Avo Pehrson

Hej Karina

Her har du lige Robert G "Bob# Norgards nekrolog.

Birth:  Apr. 4, 1921
Death:  Nov. 9, 2004

Robert "Bob" G. Norgard, 83, of Port Clinton, OH, died Tuesday, November 9, 2004, at H.B. Magruder Hospital, Port Clinton, OH. Bob was born in Port Clinton, OH on April 4, 1921, to George and Mary (Bentz) Norgard. On February 12, 1949, he married Virginia Wojcinski in Toledo, OH and she survives. He worked as a radio announcer and writer for WFRO in Fremont, OH for 24 years and WLCO in Clyde, OH for 12 years. Bob served in the U.S. Army in the Philippines during WWII. He was a member of Immaculate Conception Catholic Church, Port Clinton, OH. Bob was in the Polka Hall of Fame in Cleveland, OH and wrote for the Polka News in Michigan and Texas. He also wrote articles for the former Sporting News Magazine. Bob was recognized by the Polka News Network & Polka News, receiving the European American Music Award in 1993, for his contributions as a polka fan, writer and promoter. He was a member of the American Legion Post #113, Port Clinton, OH and the V.F.W. Stanley Jadwisiak Post #7572 in Marblehead, OH. Bob loved the N.Y. Yankees and the Cleveland Indians.
Survivors include his wife of 55 years, Virginia L. Norgard of Port Clinton; sons, Robert (Sandy) Norgard II of Anchorage, AK, Richard (Peggy) Norgard of Wasilla, AK, David (Theresa) Norgard of Manitou, MI and Charles (Ada) Norgard of Port Clinton; daughters, Nancy (Morris) White, Mary Norgard and Connie Guisti, all of Port Clinton; 13 grandchildren and 6 great-grandchildren. He was preceded in death by his parents.
A Mass of Christian Burial will be celebrated at 10:30 a.m. Saturday, November 13, 2004, at Immaculate Conception Catholic Church, Port Clinton, OH, where the body will lie in state for 1 hour prior to the service. Interment will be in Catawba Island Cemetery, where a military graveside service will be conducted by the American Legion Post #113, Port Clinton, OH. Memorials can be given to Immaculate Conception Catholic Church, Port Clinton, OH or the American Cancer Society. Online condolences may be shared with the family at www.walkerfuneralhomes.com Gerner-Wolf-Brossia & Walker Funeral Home handled arrangements
Toledo Blade 11-13-04

 
Burial:
Catawba Island Cemetery
Catawba Island
Ottawa County
Ohio, USA

Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverig

[vedhæfting slettet af admin]
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Knud Avo Pehrson

Hej igen

Her er George Norgards død:

Ohio Obituary Index, 1830s-2009, Rutherford B. Hayes Presidential Center
Name: George Norgard
Birth Date: abt 1889
Death Date: 6 Nov 1957
Age at Death: 68
Death Place: Sandusky, Ohio
Newspaper: Advertiser Tribune (Tiffin); News-messenger (Fremont), Fremont; Tiffin, Ohio
Newspaper Date: Nov 1957
Newspaper Page: p. 2;4, col. 1;3;6
Years Indexed: 1938- current;1938-current
Newspaper Repository: Hayes Presidential Library - Fremont, Oh; Tiffin Seneca Public Library - Tiffin, Oh; Hayes Presidential Library - Fremont, Oh; Tiffin Seneca Public Library - Tiffin, Oh

Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverig
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Seidi Albertsen

Hej Karina

Hvis du er interesseret i at faa kontakt med nulevende efterkommere, saa kan du søge i White Pages. Der er Robert G Norgard i Anchorage, Alaska, hans tlf. nummer og adresse. Det ser ogsaa ud til at Richard Norgard bor i Anchorage nu.

Med venlig hilsen
Seidi Albertsen

Karina Nørgaard Jensen

Hej Knud og Seidi!

Tak for nekrologen, der er jo virkelig noget at arbejde videre med! Sikke meget familie, jeg pludselig fik 'overthere'. Virginia kunne reelt stadig være i live!

Seidi, jeg har søgt lidt på nettet og fundet en del af familien, nu tager jeg mig mod til at kontakte dem :D

Knuds lillesøster, Mette Christine Nørgaard, skulle i følge min farmor også 'være rejst ud', hende vil jeg se om jeg kan finde også. Jeg ved ikke, hvor hun kan være rejst hen... måske med Knud?

Tusind tak for hjælpen, den er uvurdelig!

Hilsen Karina

Bruger primært tiden på at forske i Demuth slægt på Als og Nørgaard/Nørregaard i Haderslev, Hammelev, Styding og Øster Lindet