Erfaring med slægtsforsning i Sverige

Startet af Jesper Sørensen, 25 Jun 2012 - 23:17

Forrige emne - Næste emne

Jesper Sørensen

Hej

Er der nogle herinde der har erfaring med slægtsforskning i Sverige og her tænke jeg ikke via nettet, men ved at møde op på arkiverne. F.eks Landsarkivet i Lund.

Her er et eksempel:
Min oldemor hed Bothilda Andersson, født 31/12-1877 i Skabersjø.
Jeg fandt hendes dåbsattest på Demografisk Databas Södra Sverige.
Der står hendes forældres navne, hvor lang tid de har været gift osv. Deraf er jeg så kommet lidt længere tilbage i slægten.
Så mit hovedspørgsmål er, kan det betale sig at møde op på arkivet eller finder jeg ikke mere der, end jeg gør på Demografisk Databas Södra Sverige.
Og kan det overhoved lade sig gøre som dansk statsborger, bare at vade ind fra gaden og gå igang.

Jesper

   

   

Jacob Hejmdal Gren

Hej Jesper,

Man kan sagtens møde op - også som dansker. :-) Du skal være opmærksom på, at der er to læsesale i Lund, som i ligger forholdsvis langt fra hinanden. Sådan var det i hvert fald for nogle år siden.

Som første skridt kan du dog købe et abonnement hos f.eks. Arkivdigital, som har masser af online-arkivalier, så det er kun for bestemte arkivalier, at man behøver at tage på selve arkivet.

VH Jacob

Jesper Sørensen

Hej. Jacob

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt kender arkivdigital,  men vil da kigge nærmere på den side da det lyder som om det kan være en stor hjælp.
Jeg var bare også lidt nysgerrig omkring arkiverne i Sverige, da jeg skal derover i denne uge og ville da lige kigge forbi, hvis det kunne lade sig gøre. Og det lyder det som om det kan.
Tak for svaret.

Jesper

Eva Morfiadakis


Det finns också en site www.svar.ra.se

Det är Riksarkivets site, tyvärr fortfarande betalsite.

Här kan du läsa om Landsarkivet i Lund.

http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=4126

Eva M
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej Jesper!

Jeg synes absolut at du skal besøge arkivet i Lund.
Det er ganske nybygget og personalet er meget hjælpsomme så enten du skaffer et abonement eller ikke så er det altid en oplevelse at gå på arkivet.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag håller med Svend-Aage att det är en upplevelse att någon gång sitta på arkivet och se arkivalierna i verkligheten. Jag blev själv djupt rörd när jag såg min morfars mors namnteckning i en bok och att hon råkat sätta fingret i bläcket och gjort ett fingeravtryck.

I min egen släktforskning hade jag aldrig kunnat komma så långt tillbaka i tiden som till slutet av 1700 i Danmark, om inte den moderna tekniken hade funnits: AO och DDA. Jag hade säkert inte ens kunnat börja, och detta på grund av att jag som barn hade hört att mormors far H. Hansen var född på Jylland när han i själva verket född på Själland.

Jag talade precis med Landsarkivet i Lund. Till hösten flyttar de helt från det gamla arkivet till det nya som ligger ett par kilometer därifrån. Det besked jag fick är att en hel del arkivalier är iväg till scanning. Du gör nog bäst i att ringa först till arkivet så att du inte kommer dit och arkivalierna är iväg.

Du kan se skiften=bouppteckningar för Bara härad som Skabersjö tillhörde. Arkivdigital har också skiften men kanske inte nyare. Jag såg att hennes far var statdräng på Skabersjö gård vid hennes födelse. Kanske finns det inte så många dokument för en statdräng.

Eva M

Eva M