Præstearkiver.

Startet af Jess Per Hildebrandt-Eriksen, 25 Jun 2012 - 16:30

Forrige emne - Næste emne

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

I forsøget på, at finde min morfar Carl Andersen,s  identitet har jeg tænkt på de såkaldte præstearkiver.  Det drejer sig om Høje-Tåstrup sogn 1897, hvor Carl blev udlagt som barnefader.
Det kunne vel tænkes, at min mormor havde fortalt præsten hvor Carl var fra.
Hvor finder man disse arkiver, og er præstearkiver den korrekte betegnelse ?

Med venlig hilsen

Jess

Egon Hansen

Præstearkiver kaldes også "Liber Daticus", (tror jeg nok det staves) eller embedsbøger.
Hvad der er bevaret af disse findes på de respektive landsarkiver. (Sjælland nu på RA), men mon de kan bruges til noget så nyt?
Enkelte ældre embedsbøger kan være reddet, selv om kirkebogen er brændt, og så er det en sand guldgruppe.
Mvh Egon

Jens Viliam Froulund Villumsen

Jeg har været ude for, i et sogn, hvor kirkebøgerne netop var brændt, at præsten havde optalt for de enkelte år antallet af dåbsbørn. I et år var der døbt 5 piger, 4 drenge og et uægte barn!
Det fortæller noget uhyggeligt om 1700-tallets syn på uægte børn. De blev ikke givet mange chancer i tilværelsen.
Og dette syn eksisterede til langt op i 1900-tallet.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Egon og Jens Viliam.

Mange tak for Jeres kommentarrer.

Egon: Nej det er nok tvivlsomt, og der er noget at hente, men da jeg engnu ikke har fundet ud af, hvor og hvornår min morfader var født, vil jeg gøre forsøget.

Villiam: Enig, disse såkaldte uægte børn, gik ofte en barsk tilværesle imøde.  Min mor var heldig, hun blev adopteret til en famile der var god ved hende og havde en fornuftig økonomi. Så jeg tror, at hun havde en lykkelig barndom, men var vidende om sin svenske slægt.

Med venlig hilsen

Jess

Eva Morfiadakis

Hej Jess!

Jag har Karl Andersson från Ottarp f. 1865 i minnet och har undersökt om han kommit tillbaka till Sverige. Det finns en nästan klar FT från 1910. Såvitt jag kan finna har han inte kommit tillbaka till Sverige.

Eva M
Eva M

Jess Per Hildebrandt-Eriksen

Hej Eva.

Ja, som du kan se, så leder jeg stadig efter min morfader, Karl/Carl Andersen eller Karl/Carl Andersson.  Hvis han, svenskeren, ikke er kommet tilbage til Sverige, så er det et spørgsmål, hvor er han så rejst hen ?

Da min mor var blevet adopteret, til fiskerfamilien Hildebrandt, skrev de til Napoleon Bang fra Hjemløses hjem i København, for at få oplysning om, hvor Karl befandt sig, da han aldrig havde betalt til barnet.  Jeg har undersøgt på Landsarkivet om der var en sag, hvor Karl blev dømt til at betale, men det var der ikke !
Når Hildebrandtfamilien skrev til Hjemløses hjem, var årsagen den, at min mormor Ida Petersson, min mor og hendes lillebroder havde opholdt sig der et stykke tid omkring 1899-1900.  Min mor blev adopteret fra Hjemløses hjem.
Napoleon Bang svarede familien Hildebrandt, at han havde været i kontakt med Karl,s forældre, men de vidste ikke hvor han var.  Altså, Napoleon B. har kendt til Karl,s identitet, svensker eller dansker !!!

Med venlig hilsen

Jess Per.