Anesøgning på Kirstine Nilsson Isberg

Startet af Bjarne Bech, 25 Jun 2012 - 12:16

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Bech

   Er netop blevet medlem af DIS-Danmark, idet jeg håber på hjælp til at komme videre i min søgning på svenske aner.
   Har gennem en længere periode været loget ind i Det svenske Rigsarkiv, hvor jeg i krikebøger og folketællinger har søgt efter min tipoldemor Kirstine Nilsson Isberg.
   Min svenske tipoldemor er indvandret til Danmark omkring 1870-erne til Århus/Randers egnen. Har været ansat på Skåruplund Herregård mellem Århus og Randers i 1873/74 som tyende.
   Finder hende i Århus Domsogns kirkebog i 1874, da hun får min oldemor Madsine Madsen født den 25. juni 1874 i Århus Domsogn.
   Kort om min tipoldemor. Hun er kusine til den berømte svenske operasangerinde Kristina Jonasdatter født i Wedersløw sogn i Kronoberg Län i Sverige. Operasangerinden Kristine tager senere efternavnet Nilsson efter sin fars efternavn, da det er mere mundtret og et bedre kunstnernavn. Kusinen er født den 23, aug. 1843. Hendes slægt har jeg kunne følge noget tilbage uden at kunne finde bekræftigelse for min gren og slægtsskabet.
   Min tipoldemor er født den 20. oktober 1843, men hvor?? og døbt Kirstine ?? , men i Danmark registreret med efternavnet Nilsson Isberg (fremgår af flere kirkebøger bl.a. Århus Domsogn, Åby Kirke og Odder Kirke). Om det er hendes fødenavn ved jeg ikke. Hun er formentlig døbt ???dotter.
   Jeg har set alle kirkebøger igennem for Kronoberg Län uden held. Det har heller ikke været muligt for mig at finde ude af, om kusineforholdet er til den fædrende eller mødrende side.

   Nogen år efter hun er flyttet til Danmark og fået flere børn med min tipoldefar bliver hun gift med ham. Min tipoldefar hedder Mogens Madsen, og er født den 12. jan 1844. Hun tager selvfølgelig hans efternavn.
   Min tipoldefars gren af familien stammer fra Tirstrup sogn, Djurs Søndre herred, Randers amt.
   Jeg har rimelig styr på hendes danske periode og min tipoldefars slægt, men kan ikke finde tilbage til slægten i Sverige.
   Kan andre hjælpe mig til at komme videre?  ???
Med venlig hilsen

Bjarne Bech

Thestrup-Bjørn

#1
Hej Bjarne!

Velkommen i DIS.

Det er desværre ret så svært at hjælpe, for du angiver ingen præcis fødselsdato på Kirstine Isberg.

At vise os bl.a. nogle folketællinger ville være super.



For at begynde et sted, er det så denne familie i Aaby sogn?

Aarhus, Hasle, Aaby, Aaby, 9, et Hus, 22, FT-1880, C8151
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mogens Madsen 36  Gift Husfader, Arbeismand  Tirstrup, Randers Amt
Kjerstine Nielsen 35  Gift hans Hustru  Sverig [født ca. 1845]
Kjerstine Petrine Madsen 13  Ugift Deres Børn  Maarslet, Aarhus Amt
Madsine Madsen 5  Ugift Deres Børn  Aarhus
Mads Peter Madsen 4  Ugift Deres Børn  Holme, Aarhus Amt
Berta Marie Kjerstine Madsen 2  Ugift Deres Børn  Aarhus
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hvor finder du hendes vielse - og hvornår?

Nå, nu synes jeg, du pludselig har anført nogle fødselsdatoer - fint nok.

----------

Hendes kusine (operasangerinden) er datter af Jonas Nilsson - måske en farbror til din Kjerstine Isberg ?

Her er lidt om operasangerinden - http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristina_Nilsson
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Eva Morfiadakis


Hej!

Betr. hennes efternamn Nilsson så kan hennes far ha hetat Nils Nilsson. Hans bror, antar att det är en farbror,  heter Jonas Nilsson. Hennes farfar bör ha hetat Nils i förnamn. Egentligen bör hon ha hetat Nilsdotter eftersom det är på 1800-talet.

Så är det namnet Isberg som jag tror är ett soldatnamn.

Du har inte kunnat bekräfta släktskapet med sångerskan Kristina Nilsson. Du måste försöka finna Jonas Nilsson tillsammans med sina föräldrar för att se hans syskon. Om min teori stämmer bör Jonas äldste bror ha hetat Nils. Om inga kyrkböcker brunnit upp, bör det inte vara omöjligt att komma fram till föräldrarna.

Möjligheten finns också att släktskapet är en skröna. Att hon t ex är ett "oägta" barn till en kvinna som hette Nilsdotter och som senare gift sig med en Isberg.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis


Hej!

Det står inte Isberg i födelseboken i Århus utan Esberg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

1866 får hon första barnet i Mårslet,  opslag 139. Hon har alltså kommit tidigare än 1870. Här heter hon Kirstine Nielsen, är 26 år gammal. Född omkring 1840 alltså.

Eva M
Eva M

Thestrup-Bjørn

#5
- og ved vielsen 1876 i Holme sogn står der da vist Jeberg
- ao-opslag 117

Så Bjarne - HVOR ser du navnet Isberg?



Se også http://www.folketimidten.dk/vielse.cgi

Sogn: Holme     Herred: Ning    Amt: Århus
Brudgom: Mogens  Madsen    Opholdssted: Holme
Brud: Kirsten  Nielsen    Opholdssted: Holme
Vielsesdato: 3. Juni 1876

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Ungkarl Mogens Madsen, 32 Aar, af Holme Mark
Brud: Pigen Kirsten Nielsen Jeberg, 39 Aar, af Holme Mark
Forlovere: Husmændene Jens Pedersen og Simon Kirchhoff af Holme Mark
Trolovelsesdag:
Vielsesdag: 3. Juni
Arkiv: C 370 A-6    Folie: 155
Noter:  

----------------------------


Det bliver mere og mere mystisk  ???

Ved sønnen Mads' fødsel dec 1875 i Holme hedder hun Kirsten Nielsen Isberg - 39 år gl. = født ca. 1837 !!


BJARNE - hvor ser du hende som Nilsson ?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Eva Morfiadakis

I Holme sogn kan det står Isberg. Första bokstaven liknar inte ett J.

Eva M

PS Kan du inte finna henne i den svenska utvandrardatabasen? Det är kanske ett för vanligt namn så att det blir många träffar.
Eva M

Thestrup-Bjørn

#7
Hej Eva!

Kirkebogsføreren i Holme skriver et J - uden nedstreg
Se f.eks. tilgangsliste 1864 - ao-opslag 295 (øverst er en del Jensen).

Men han kan jo have læst hendes papirer forkert og troet, at navnet var som stednavnet Jebjerg.


Forøvrigt har jeg IKKE fundet Kirsten i tilgangslisten Holme -
heller ikke i til- og afgangslisten Mårslet
- også mystisk.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bjarne Bech

Tak for dagens reaktioner på min efterlysning.

Oplysningerne om Kirstine Nilsson Isberg stammer fra min egen mor, som er efterkommer efter Kirstine.

Jeg har nulevende onkler, som har bekræftet hendes navn, men det er korrekt, at kirkebøgerne skriver efternavnet i mange variationer,  Men ved gennemsyn af mange tusind sider af både danske og svenske kirkebøger har lært mig, at de ikke nødvendigvis er sandhedsvidner.

Min tipoldemor er iflg. oplysninger fra en folketælling i Odder i 1901  noteret til at være født den 20. oktober 1844. Derfra hendes fødselsdato.
Oplysningerne vedr. slægtsskabet med Sveriges berømte operasangerinde Kristina Nilsson stammer bl.a. fra et efterladt foto af min mormor, hvorpå hun på bagsiden har skrevet "min bedstemors kusine". Mine onkler bekræfter oplysningerne. Om det er en familieskrøne, kan jeg jo af gode grunde ikke vide, men hvorfor??

Oplysninger om at Kristine Nilsson Isberg har fået et barn mere "Kjerstine" født i Mårslev sogn, er nyt for mig. Jeg har i en anden folketælling set, at hun skulle have fået 5 børn, hvor af en er død. Det er måske "the missing link".

I en folketælling vedr. et af hendes andre børn nemlig Mads Madsen kan jeg se, at et af hans børn er opkaldt efter hende. Denne datter hedder Kirstine Nilsson Isberg Madsen. Hun er født i Århus, og der er måske efterkommer efter hende. Det har jeg ikke forsket yderligere i. Men der er mangfe indicier på navnets ægthed.

Indlægget om at efternavnet Isberg kan være et soldaternavn - kan heller ikke udelukkes.

Endnu engang mange tak

Thestrup-Bjørn

Hej Bjarne!

Du skriver: Min tipoldemor er iflg. oplysninger fra en folketælling i Odder i 1901  noteret til at være født den 20. oktober 1844. Derfra hendes fødselsdato

Vær opmærksom på, at fødselsdata i folketællinger kan være meget forkert!


Kunne du mon give et opslagsnummer (eller et folketællingskemanr.) til FT1901?

Har du hende i FT1906 osv.?
Og har du hendes dødsdata? og/eller mandens?


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Bjarne Bech

Til Thestrup-Bjørn

Jeg har følgende oplysninger vedr. Folketællingen i 1901.

Det er Odder 2/3. Mogens Madsen, som er min tipoldefar ses i opslag 9, hvoraf det fremgår, at de bor på matr.nr 35 B. At der er 17 beboer på matriklen.

Herefter er det opslag nr. 189. Her kan deres egne fakta ses, blandt andet deres fødsesdatoer. Du har sikkert ret vedr. validiteten af disse oplysninger, men vedr. min tipsoldefar passer de. Jeg har virkelig mødt mange unøjagtigheder vedr. min tipoldemor. Man har virkelig i perioder kunne tro det værste om hende, men på den anden side, så er de fleste af os jo ganske almindelige mennesker med et helt almindeligt liv. Sådan er det sikkert også for dem.
Når du ser på siden, står der en Mads P. Madsen med familie. Han er et af deres børn. Mads Madsen har sig egen historie med en tid i Horsens tugthus. Nederst på siden står der også en Niels Madsen, jeg mener ligeledes, at han er en af deres sønner.

De findes kun den ene gang i folketællingerne for Odder og i 1901. De er tilflyttet Odder i 1891 og altså flyttet igen inden næste folketælling i 1906. Min fornemmelse siger mig, at de er flyttet tilbage til Århus, men hvor ved jeg ikke. Jeg har nogle breve fra min tipoldemor, hvor hun skriver til min oldemor Madsine Madsen - dateret Århus, den ??.
Madsine Madsen bor med familie på adressen Spanien 57 i Århus. Hun bliver i øvrigt skilt omkring
1900 - 1906, men det er en helt anden historie, som jeg er i gang med at udrede.

Mine tipoldeforældres dødsdatoer har jeg heller ikke, og heller ikke - hvor de er døde og begravet. Men to af mine onkler, begge godt oppe i 80-erne oplyser, at hun blev meget gammel - tæt ved eller over 90 år.

Som mine onkler siger: I deres gren af familien "lever" de ikke længe - vi bliver bare meget "gamle". Min mor døde som 91 årig for 4 år siden.

Har du nogen erfaring med at kontakte slægtsforskere i Sverige??

Tak fordi du hænger på endnu.

Med venlig hilsen

Bjarne Bech

Elsebet Isberg

Citat fra: Bjarne Bech Dato 25 Jun 2012 - 12:16
   Er netop blevet medlem af DIS-Danmark, idet jeg håber på hjælp til at komme videre i min søgning på svenske aner.
   Har gennem en længere periode været loget ind i Det svenske Rigsarkiv, hvor jeg i krikebøger og folketællinger har søgt efter min tipoldemor Kirstine Nilsson Isberg.
   Min svenske tipoldemor er indvandret til Danmark omkring 1870-erne til Århus/Randers egnen. Har været ansat på Skåruplund Herregård mellem Århus og Randers i 1873/74 som tyende.
   Finder hende i Århus Domsogns kirkebog i 1874, da hun får min oldemor Madsine Madsen født den 25. juni 1874 i Århus Domsogn.
   Kort om min tipoldemor. Hun er kusine til den berømte svenske operasangerinde Kristina Jonasdatter født i Wedersløw sogn i Kronoberg Län i Sverige. Operasangerinden Kristine tager senere efternavnet Nilsson efter sin fars efternavn, da det er mere mundtret og et bedre kunstnernavn. Kusinen er født den 23, aug. 1843. Hendes slægt har jeg kunne følge noget tilbage uden at kunne finde bekræftigelse for min gren og slægtsskabet.
   Min tipoldemor er født den 20. oktober 1843, men hvor?? og døbt Kirstine ?? , men i Danmark registreret med efternavnet Nilsson Isberg (fremgår af flere kirkebøger bl.a. Århus Domsogn, Åby Kirke og Odder Kirke). Om det er hendes fødenavn ved jeg ikke. Hun er formentlig døbt ???dotter.
   Jeg har set alle kirkebøger igennem for Kronoberg Län uden held. Det har heller ikke været muligt for mig at finde ude af, om kusineforholdet er til den fædrende eller mødrende side.

   Nogen år efter hun er flyttet til Danmark og fået flere børn med min tipoldefar bliver hun gift med ham. Min tipoldefar hedder Mogens Madsen, og er født den 12. jan 1844. Hun tager selvfølgelig hans efternavn.
   Min tipoldefars gren af familien stammer fra Tirstrup sogn, Djurs Søndre herred, Randers amt.
   Jeg har rimelig styr på hendes danske periode og min tipoldefars slægt, men kan ikke finde tilbage til slægten i Sverige.
   Kan andre hjælpe mig til at komme videre?  ???
Med venlig hilsen

Bjarne Bech

Kære Bjarne Bech

Jeg stødte tilfældigt på din efterlysning på Google. Disse oplysninger kan jeg hjælpe dig med, da Kirstine eller Kjersti Nilsson Isberg, som hun rigtig hed, var min oldemor. Du kan sende en mail til mig på min mailadresse ei.hansen@hotmail.com, så skal jeg prøve at supplere med de oplysninger du mangler. Med venlig hilsen Elsebet Isberg