Indtastning af stednavne

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 23 Jun 2012 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej!

Jeg er har tænkt lidt over, hvordan man indtaster stednavne på den "rigtige måde".
Det jeg selv gør er at indtaste den by vedkommende er født i efterfulgt af det gamle amt og så land, f.eks.:
Lund, Viborg, Danmark
Derefter, hvor de er blevet døbt, som typisk ikke er samme by, men hvor kirken lå:
Ørslevkloster, Viborg, Danmark

Jeg har dog tænkt på at skrive gård, by, sogn, herred, amt, land f.eks.:
Kudahl, Lund, Fjends, Ørslevkloster, Viborg, Danmark

Eller, hvis det er en kirkelig hændelse, by, sogn, herred, amt, land f.eks.:
Ørslevkloster, Ørslevkloster, Fjends, Viborg, Danmark

Ændringerne er jo nemme at foretage, men hvordan gør i?


Carsten R. Nielsen


Der findes ikke én rigtig måde at gøre det på (med mindre oplysningerne skal bruges i en bestemt kontekst – f.eks. DIS-træf – hvor der er specifikke krav).

Jeg har set ældre slægtsbøger, hvor kun navnet på sognet er angivet. Men, sogn og amt må være mindstekravet til stedsangivelser, og mange bruger formen:

Sted, sogn, herred, amt, land

Selv skriver jeg ikke herredet (med mindre der findes to sogne af samme navn i amtet) og angiver kun land, hvis der ikke er tale om Danmark. Jeg tilføjer desuden ordet "Amt" ved amterne. F.eks.:

Bastrup, Aarby, Holbæk Amt

(sted, sogn, amt)

Dette vil ikke blive accepteret af f.eks. DIS-træf, men alle (også dem, der ikke har forstand på slægtsforskning) kan forstå det, hvor f.eks. "Bastrup, Aarby, Ars, Holbæk, Danmark" ikke giver mening for udenforstående.

Ved købstæder angiver jeg slet ikke amtet, men skriver f.eks. bare "Slagelse".

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kenneth Knudsen

#2
Hej Simon

For nogle år siden droppede jeg en 6-delt stedangivelse med gårdnavnet i første led, som er det, du overvejer. Årsagen var først og fremmest, at jeg fik uoverskueligt mange stednavne i min stednavneliste, som ikke er særligt brugervenligt på hjemmesiden (http://geneablog.kilokilokilo.dk/slaegtstrae/places.php).

Nu bruger jeg den 5-delte stedangivelse, som Carsten nævner med stednavn, sogn, herred, amt, land. I stedet bruger jeg Legacys adressefunktion til gårdnavne, hvor jeg også kan tilføje nutidig postadresse og noter om ejerforhold, hartkorn osv.

Kirker og kirkegårde nævner jeg i første led (fx Støvring Kirke, Buderup Sogn, Hornum Herred, Ålborg Amt, Danmark), selvom de burde registreres med adressefunktionen ligesom gårdene, hvis jeg skulle være konsekvent. Rådhuse (fx ifm. vielser) registrerer jeg slet ikke, men nævner dem kun i begivenheds-noterne. Det er noget rod, og derfor har jeg længe overvejet at indføre en 4-delt stedangivelse og flytte alt fra første led til adresse-funktionen. Men det projekt magter jeg ikke rigtigt at gå i gang med.

En undtagelse fra den 5-delte løsning er stedangivelser i udlandet, hvor jeg kun bruger de sidste 4 led. En undtagelse fra undtagelsen er så de udenlandske kirker og kirkegårde, som jeg stadig anfører i første led. Endnu en grund til at indføre den 4-delte løsning.

Carstens løsning er jeg noget betænkelig ved, fordi lande og herreder kun nævnes i nogle tilfælde, for det giver en grim stednavneliste, hvor de forskellige stednavneniveauer ikke altid står i de rigtige kolonner og så bliver det svært at lave ordentlige sorteringer.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Lis B. Jensen

Hej

Jeg bruger også Kenneths måde at angive steder på.
Jeg bruger til gengæd så beskrivelsesfeltet til Gårdnavnet
Men alternavtivt kan man da som Kenneth gør bruge Adressefeltet
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Simon Rix Holländer Jensen

Det har jo så også noget at gøre med i hvilket program man bruger, Lis :)

Jeg har nemlig tænkt mig at gå samtlige stedangivelser igennem før mit træ bliver for stor til at jeg kan overkomme det og gøre det konsekvent, så der kun bliver én måde at gøre det på. Halvdelen af mit træ er udført uden nogen form for organisering mht. steder og indførelser.
Og som Carsten skriver lidt, det skal nok skrives så udenforstående også ved, hvor det er personen har befundet sig på den dato. Derfor har jeg leget lidt med det Kenneth kalder "5-delte stedsangivelser" dog uden land, medmindre det er udlandet.
Jeg har overvejet at gøre det sådan:
gårde/kirke, by(kun før udflyttelsen), sogn, herred, amt
adresse/matrikel(hvis dette er til at finde), by, sogn, herred, amt

Men som Flemming skriver, så vil det give en grim liste...

Derfor:
Gårde/kirke/adresse/matrikel, by, sogn, herred, amt

Men det vil jo stadig give en grim liste og vil ikke kunne indføres konsekvent.

Så er der bare lige den smarte funktion google maps kan levere, som nok ikke lige forstår sig på gårde, kirke, sogn og herred ;)