Fra Skåne til Djursland

Startet af Åse Elmstrøm Lauritzen, 22 Jun 2012 - 22:38

Forrige emne - Næste emne

Åse Elmstrøm Lauritzen

-D. 5. oktober 1855 blev der i
Nr.Åsums Förs.
Christianstads län Bn:r 2,
Inflytningslängd 1850-1856
1855 5/10
skrevet, at Magnus Elmstrøm (min tipoldefar) Flyttar til: Danmark
Det første spor jeg har af ham i DK er tilgangslisten i Gjesing, Sønderhald, Randers 1847-1859  opslag 103:
Nr 6 Magnus Elmstrøm 27 år Håndtering: Tjeneste hos Dyrbach Ankommen fra Nimtofte 25. april 1857

-I Huaröds utflytningslängd i Christianstads län blev der d. 29. sep. 1855 skrevet:
Enligt Huaröds utflyttningslängd flyttade Emelia Charlotta Sandberg ( min tipoldemor) till Danmark 1855-09-27. Det anges inte vart i Danmark hon flyttade.

D. 6. februar 1859 føder Emilie en søn i Vivild, Sønderhald, Randers. Dette er det første spor af hende på Djursland?

Mit spørgsmål lyder: er det muligt at finde oplysninger om hvorledes de gjorde rejsen fra Skåne til Djursland
Vh Åse Elmstrøm

Eva Morfiadakis


Jag gissar att de på något sätt tog sig från Norra Åsum och Huaröd till Helsingborg. Om de har åkt tillsammans är svårt att säga men deras utflyttningar ligger varandra nära i tiden. De bör ha åkt diligens dit eftersom järnvägen Kristianstad-Helsingborg inte var klar förrän på 1860-talet. Södra stambanan (Malmö-Lund) invigdes 1856, sen byggdes den norrut.
Helt säkert är att de har varit och arbetat på andra ställen innan du finner dem. Vad står det i tilgangs/afganslisten för Nimtofte?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Såg i födelseboken att det är en helt annan man som är far till barnet. Hon lämnar Vivild 1859 29/4 där hon bott hos AneMarie Sleth i ett halvår. Hon ska sen till Fausing sogn. Där finns hon i tilgangslisten 1859 (opslag 157)
Jag hittar inte henne i tilgangslisten för Vivild men kan hon ha kommit tillsammans med Axel Karlsen (är han också svensk Karlsson)? Han har flyttat vidare senare. Men honom kan jag inte heller finna i Vivild varken som tillflyttad eller avflyttad.

Mina landsmän i Danmark är inte alltid så lätta att finna.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Letade efter Emelie i FT 1860 i Fausing. Hittade henne inte men fann Magnus Elmström på opslag 19.
Hon borde också finnas där för hon lämnar inte Fausing förrän 14 maj 1860 och han lämnar 14 juni. Båda ska till Holbekgaard.

Eva M
Eva M

Gitte Johansen

Samtlige personer i husstanden

Randers, Sønderhald, Auning, Auning udflyttere, Et huus, 40.3, FT-1860, C9267


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Emilie Christine Charlotte Sandberg   26   Ugift   Indsidderske,forsørges af sin ??.... Gl Estrup tjenende ??...      Sverrig
Fritz Sandberg Carlsen   1   Ugift   Hendes barn      Vivild Sogn Randers Amt


Samtlige personer i husstanden

Randers, Djurs Nørre, Glesborg, Glæsborg, Gaard, 17, FT-1880, d2396


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Pedersen   40   Gift   Husfader (Gaardejer)      Randers A. ??
Kristiane Kristensen   37   Gift   Husmoder      *do [Randers A ?? Sogn]
Alfred Marinus Pedersen   9   Ugift   Börn      Randers A. Vejlby Sogn
Kristen Pedersen   7   Ugift   Börn      Randers A. ??
Petra Marie Pedersen   5   Ugift   Börn      *do [Randers A. ?? Sogn]
Marie Dorthea Pedersen   3   Ugift   Börn      *her i Sognet [Glesborg]
Kristen Jensen   19   Ugift   Tjenestekarl      Randers A. Kastbjerg Sogn
Emilie Kristine Charlotte Sandberg   47   Gift   Tjenestetyende      Stokholm


Er det denne du tænker på Eva?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis


Hej!

Den sista FT har jag inte sett. Födelseorten är Stokholm. Är det den danska orten Stokholm eller Sveriges huvudstad Stockholm?

Jag fann att Emilie Christine Charl. Sandberg fick en son Frederik Magnus Elmström 1860 i Auning sogn (opslag 22). Föräldrarna är inte gifta.

Några barn som heter Elmström är "plejebörn" 1880 hos en Daniel Elmström i Örum sogn i Randers amt.
Daniel Elmström är född i Sverige. Han bör vara farbror till barnen, alltså broder med Magnus. Magnus E. har kanske varit tillsammans med sin bror till att börja med.

Eva M
Eva M

Åse Elmstrøm Lauritzen

Tak for jeres svar og interesse.
Jeg ved nu at jeg skal interessere mig for Helsingborg i min videre søgen efter hvordan de kom til Danmark.
Vh Åse Elmstrøm

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag vet inte om du finner något i Helsingborg. De har begärt attest från sina församlingar till Danmark. Tror att det åkt direkt till Danmark. Jag skulle tippa att de åkte till Helsingborg på 1-2 dagar. Det är 100-150 km max till Helsingborg från deras hemorter. Resande från Sverige till Danmark registrerades inte. De kan från Helsingborg ha tagit båt till t ex Grenå för att sen fortsätta ner på Jylland.
Eva M
Eva M