Information om Jakob Magnus Svendsen, Farsø Sogn

Startet af Mai-Britt Nielsen, 22 Jun 2012 - 20:09

Forrige emne - Næste emne

Mai-Britt Nielsen

De fleste har vel mindst en person i deres slægt, som de har en særlig interesse i. I min slægt er det min tipoldefar Jakob Magnus Svendsen. Her er først, hvad jeg ved om ham og bagefter mit spørgsmål:

Født den 20. august 1878 i Binderup Sogn, Aars Herred, Aalborg Amt. Forældrene var ugift pige Hanne Eriksen og ungkarl Jakob Svendsen. Inden Jakob fylder et år flytter han ind hos sin morfar og mormor på fattiggården i Binderup, mens hans mor starter en ny familie et andet sted.
Den 7. november 1902 bliver han gift med Ane Sofie Jensen i Sønderholm kirke og de flytter til Farsø-området. På vielsestidspunket har Ane Sofie et uægte barn på knap et år, som ifølge folketællingerne bor hos parret til at starte med. Grundet privatdataloven har jeg endnu ikke fået bekræftet begravelsesdagen, men jeg vil være meget interesseret i alle oplysninger, som har noget med ham at gøre. Billeder, informationer, noget omkring hverdagen i og omkring Farsø osv. Er der nogen derude, som kan hjælpe?

Med venlig hilsen Mai-Britt

Vivi Winther

#1
Hej Mai-Britt, velkommen til Dis  :), her lidt om Jacob

Jakob Magnus Svendsen f 20 august 1878
1876-1886 Binderup, Gislum, Ålborg opslag 11
Mor: Ugift Hanne Eriksen, 20 år
Far: Udlagt barnefader Jakob Svendsen  - under bemærkninger står at faderen skriftlig har vedgået faderskabet -


Ålborg, Gislum, Binderup, Store Binderup By, Store Binderup Sogn, Et Hus, Nr. 3, FT-1880

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Christian Christensen   47   Gift   Husfader Inderst,Dagleier i Agerbruget nyder Fattigunderstøttelse      Simested Sogn, Viborg Amt
Karen Maarie JensDatter   50   Gift   hans Kone, nyder Fattigforsørgelse      Louns Sogn, Aalborg Amt
Jacob Magnus Svendsen   1   Ugift   deres Datters Barn som de har i Pleie      Her i Sognet
    
Samtlige personer i husstanden

Ålborg, Slet, Løgstør Købstad, , 180a, 340, FT-1901

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adolf William Qvistorff    20/9/1854   G   Husfader   Købmand   Aalborg
Anne Kirstine Qvistorff    19/1/1860   G   Husmoder   (-)   Dronninglund Sogn Asaa
Thyra Wilhelmine Qvistorff    31/10/1880   U   Barn   (-)   Vejby Sogn Hjørring Amt
Kamille Jensine Qvistorff    19/4/1886   U   Barn   (-)   Børglum Sogn Hjørring Amt
Johan Hejnrich Qvistorff    23/12/1888   U   Barn   (-)   Børglum Sogn Hjørring Amt
Niels Holger Qvistorff    15/11/1891   U   Barn   (-)   Børglum Sogn Hjørring Amt
Jacob Magnus Svendsen    2?/8/1878   U   Tjenestekarl   (-)   St. Binderup Aalborg Amt
Annine Petersen    8/5/1877   U   Tjenestepige   (-)   Haubro Sogn Aalborg Amt

Jacob er i pleje hos morforældrene ikke på Fattiggård men i hus, Hanne bliver senere viet ifølge Jacob og Ane´s vielse har denne mand Niels Christian Christensen adopteret Jacob siden det ikke står den udlagte barnefaders navn??.

Ane og Jacob´s vielse har du her
1902-1911 Sønderholm, Hornum, Ålborg opslag 115

Du henviser til nogle FT hvor finder jeg dem  ???

Hvem er det du ikke kan få oplyst dødsdato på pga persondataloven, dette virker mærkeligt da man må forvente at de alle er døde!!!

Ane og Jacob får de ikke børn og evt hvad tid og hvor??

Ja jeg starter lige med en masse spørgsmål dette vil gør det letter at hjælpe dig  :) :)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Mai-Britt Nielsen

Hej Vivi

Undskyld den lange svartid, men jeg er lige kommet hjem fra ferie. Siden jeg skrev indlægget er jeg kommet i kontakt med en efterkommer af Jakob, som har hjulpet mig med nogle gode oplysninger. Dog er jeg stadig meget interesseret i at finde ud af, hvem Jakobs far var.
Du har ret i, at Jakob ved sin vielse pludselig har en anden far end den udlagte, men jeg har ikke selv skænket en tanke, at han kunne være blevet adopteret. Jeg har skubbet det til side, som værende en præst, som ikke var sat ind i familieforholdene. Dog er det et forsøg værd at undersøge.

Jeg kan indtil videre ikke finde dødsdagen på internettet, da de ikke er kommet til Farsø Sogn endnu med deres opdateringer. Dog har jeg fundet ud af, Ane Sofie døde den 22. juli 1964 og Jakob døde den 1. juni 1965 i Vester Hornum Sogn, Hornum Herred, Aalborg Amt.

Parret får, ifølge mine undersøgelser, 5 fælles børn, som alle kan findes i Farsøs kirkebøger. Her er navnene og fødselsdatoerne:
Johanne Kirstine Marie Svendsen 22. november 1903 (min oldemor)
Jens Peter Svendsen 16. marts 1906
Niels Kristian Svendsen 8. maj 1908
Henry Alf Peter Svendsen 20. april 1911
Olga Elisabeth Svendsen 10. juli 1913