Hvor findes Vixer?

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 22 Jun 2012 - 12:13

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej! I Thisted Købstads Tingbog - 1670 står der:
"(6/8). ......

Tomis Jensen Aalborg på Niels Boysens vegne har ladet stævne Laurits Haalender og hans hustru i Vixer, sal. borgmester Peder Justsens hustru og børn med lavværger, borgmester Tomis Madsen, Christen Mortensen Snedker og Isach Lauritsen.

Laurits Hollænder og hans hustru, Anne Steffensdatter, vidnede at Anne Steffensdatter blev forbudt at komme i Jens Vertis hustru stol, da Jens Vert blev rådmand. Laurits Hollænder, som boede i byen, klagede til borgmester Peder Justsen, der sagde, at han, ville lade skillerummet i stolen ovenfor gangen til (udskud?) bryde ned og lukke bagdøren derpå. For det havde Laurits Hollænder givet borgmesteren en kulskovl (koks?).

20. august."

Så er mit store spørgsmål, hvor er Vixer? Er det Vigsø mellem Hanstholm og Thisted?

Egon Sørensen

Hej Simon!


Da ingen andre har budt på navnet, gør jeg et forsøg.

Jeg har skimmet tingbogen det ser ud til at stednavne er skrevet på nudansk, hvorfor skulle Vigsø så ikke

skrives på nudansk.

Mit bud er muligvis en tydningsfejl eller en slåfejl, der skulle måske have stået Hoxer, som også er

et stednavn i Thisted amt.

Dette er kun et vildt gæt, muligvis har jeg uret.


Mvh.

Egon Sørensen

Simon Rix Holländer Jensen

Jeg kender ikke Hoxer, selvom jeg er kendt i området... Men måske der med Hoxer menes Hov? Det udtales nemlig mere som "Huk" og deraf "Hoxer"?

Krebsen finder ikke noget Hoxer.

Egon Sørensen

Hejsa!


Min kone er fra Vigsø,så der er jeg kommet i 45 år, Hoxer findes i Østerild sogn, krabsen har bare

stavet med e det burde være o.


Mvh.

Egon Sørensen

Simon Rix Holländer Jensen

Nå for dælen :) I følge Google Maps er der en Hovsørvej. Mon det er Hoxer? Eller hvor ligger Hoxer henne af? Wikipedia siger også Hovsør?

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98sterild_Sogn

Gitte Johansen

#5
Thomis Jensen Koch i Thisted, strandridder over Hansted Strand, på velb. mand Frederich von Bach (Boch?), general og inspektør over de Jøelandske strande, hans vegne, fremstillede vurderingsmænd: Jørgen Madsen, strand oged i Vixe, Laurits Jacobsen Hollænder, Gregers Christensen og Peder Andersen, alle af Vixe, der den 27/11 1665 var ved Vixe Strand ved et indstrandet skib, hvis skipper hed Jacob Kornelsen von Elffendam. Ladningen var "fure thømmer og diller". Tømmerlast, vrag, anker, tofter, sejl og redskab vurderede de til 400 rdl. Vedermålsting.

www.lklundin.dk/lkl/ThyTB/17-586.txt


Herfra. Og der står også Hoxer 50 gange i denne artikel.

Nej kun 22 gange.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Simon Rix Holländer Jensen

Så kan Hoxer/Vixe osv. jo kun være Vigsø... Man strander ikke ved Hov... Selvom det vel nok skal lykkes for nogen! ;)

Jeg takker mange gange Gitte og Egon :)

Egon Sørensen

Hej Simon!


Du har fuldstændig ret! Hovsøre er det rette navn, men i fordums dage sagde man altid Hoxer,

Det hjalp nok ikke på det du egenltig spurgte om, men måske denne lille snak gav lidt nyt.


Mvh.

Egon Sørensen

Simon Rix Holländer Jensen

Både og... :) Jeg tror næppe at min forfader og den omtalte Laurits Haalander er den samme, selvom at tidsbestemmelsen kunne passe, dog er afstanden dog for lang, men jeg blev da lidt klogere på Thylands historie mht. "Hollændere" ;)

Jørgen Sørensen

Simon
Ikke en løsning men en oplysning, prøv at se nederst th, Hoxer har existeret.
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=4782&mode=2&elav=0691352
Venligst Jørgen - 2300