Kildeportalen - hvorfor indtaste noget to gange?

Startet af Mette Fløjborg, 21 Jun 2012 - 23:24

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

Kære Forum!
Kan nogen mon forklare mig, hvorfor f.eks. Odense/Baag/Assens FT 1834 ligger på Kildeportalen og - som jeg forstår det - er klar til indtastning, når denne købstad allerede er indtastet på www.ddd.dda.dk?

Venlig hilsen
Mette
www.flojborg.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Helge Bay

Hej Mette

Jeg kender ellers ikke kildeportalen, men jeg har været inde og se på listen over folketællinger. Det ser for mig ud til at FT-1834 Assens ikke er den eneste tælling på listen, som allerede er indtastet. Der står en hel række forskellige tællinger for årgangene til og med 1850, og alle disse årgange (og 1880) er jo komplet indtastet og tilgængelige på DDA.

Det er nok den slags fejl, som uvægerlig vil optræde, når man vil oprette to uafhængige indtastningssystemer. Men dobbeltarbejde er det i hvert fald, så jeg kan kun anbefale alle, der vil indtaste folketællinger (og kirkebøger) på Kildeportalen, først at kontrollere, om tællingen eller kirkebogen ikke allerede er reserveret eller indtastet i KIP-projektet.

Med venlig hilsen

Helge

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Mette, Helge og resten af Forum

Det er så sandelig ikke meningen at indtaste tællinger 2 gange.

Hvis man f.eks. vælger Assens så ligger tællingerne for 1834 ganske rigtigt på siden, men det er ikke muligt at indtaste i dem (bemærk ikonet i højre side af listen).

http://kilder.dis-danmark.dk/FTshow.php?amt=13&herred=14&sogn=543&pn=1

Alle tællinger der allerede er indtastet og ligger hos DDA har denne markering, ligeledes tællinger der er reserveret hos DDA. Det er klart, at en tælling, der allerede er indtastet ikke skal indtastes på KildePortalen. De reserverede tællinger udgør et lidt andet problem, nogle af de reserveringer som er foretaget hos DDA har været der i endog meget lang tid, så på sigt er det måske et spørgsmål om ikke nogle af disse skal frigives til indtastning på KildePortalen, men lige nu er der ikke nogen planer om dette, der er jo rigeligt af tællinger man kan gå i gang med, som ikke er reserveret.

Omvendt så er det jo også tåbeligt at reservere en tælling hos DDA, hvis den ligger på KildePortalen og er i gang med at blive indtastet her.

På KildePortalen har vi også mulighed for at en allerede indtastet folketælling, kan registreres hos den oprindelige indtaster, hvilket giver mulighed for at indtasteren kan foretage rettelser i sin indtastning, en mulighed som nogle har efterlyst hos DDA.

På sigt kommer alle de indtastede data fra DDA til at ligge på siden, arbejdet med at samkøre disse er dog et lidt større projekt.

For tiden er en lille gruppe frivillige ved at samkøre nogle af DDA's data med billederne fra AO. Dette arbejde har vist, at der i ca. 25% af tællingerne er fejl, enten i dda's data eller hos AO. Det drejer sig om, opslag der mangler, opslag der er dobbelt, tællinger der ligger forkerte steder og tællinger der ikke ligger i rigtig rækkefølge osv. Fra DDA er det tællinger, hvor alle personer er registreret i samme husstand, tillægslister der er indført under den familie, som man har ment at de hørte til i, datoer i meget forskellige formater osv.

For øjeblikket er AO som bekendt ved at erstatte billederne i deres folketællinger med nye billeder, vi følger selvfølgelig dette arbejde, da det har betydning for hvilken rækkefølge tællinger bliver lagt på KildePortalen.


Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Peter Bøjesen Jensen

Hej Morten

Kan du sige noget om en tidshorisont på, hvornår der kommer tællinger fra andre amter på kildeportalen.

Jeg kunne nemlig godt tænke mig, at begynded at indtaste noget, men vil foretrække, at det blev for det område, hvor jeg også selv har koncentreret min forskning (primært Langelands herrreder, Svendborg amt)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Peter

Jeg ønskede jeg kunne, vi har en aftale med SA om at få data (oplysninger om opslag osv.), men jeg har indtrykket af at alle opgaver af den art lander på eet skrivebord (stakkels mand), så det afhænger lidt af, hvor vi ligger i stakken på hans skrivebord.

Vi har besluttet at lægge nogle flere ud manuelt, vel vidende at det også giver lidt ekstra arbejde, når vi får data fra SA. Men det må så være sådan.

Jeg er ved at have overstået dette års eksamener osv (jeg arbejder som underviser). så der skulle blive lidt tid i overskud til at smide mere på.

Vi har til test lagt 3 herreder på, men jeg regner med at lægge de nyeste folketællinger på fordelt over hele landet, så der er noget at gå i gang med at indtaste. Så Langeland skulle snart være der, så du kan komme i gang.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Mia Gerdrup

Hej

Jeg venter stadig på de txt.filer jeg sendte til dig i Januar i Præstø Amt - så kunne de da også blive gjort færdige.

Jeg har jo også mest lyst til at taste i omåder jeg forsker. Men det lader vente på sig kan jeg forstå.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Peter Bøjesen Jensen

Hej Morten

Tak for svar. Ja, alting tager jo tid. Vi må jo bare være lidt tålmodige  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Lis B. Jensen

Citat fra: Mia Gerdrup Dato 23 Jun 2012 - 15:32
Hej

Jeg venter stadig på de txt.filer jeg sendte til dig i Januar i Præstø Amt - så kunne de da også blive gjort færdige.

Jeg har jo også mest lyst til at taste i omåder jeg forsker. Men det lader vente på sig kan jeg forstå.

Jeg glemte at skrive her jeg har lånt login på Mia's konto - undskyld

Hilsen
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mette Fløjborg

Hej Morten!
Mange tak for svaret.

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk
www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk