Hjælp med slægtninge i Sverige!

Startet af Barbara Reinholdt Larsson, 17 Jun 2012 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

Barbara Reinholdt Larsson

Hej :)

Jeg søger om oplysninger på mine slægtninge i Sverige. Jeg har fundet mine forfædre viede i Lomma kyrka ved Lund/ Malmöhus 1853 26/2 og der er tale om Lars Larsson og Bengta Persdotter.

Jeg søger oplysinger om hvor Bengta's forældre Per Persson og Bengta Andersdotter er fra og hvem deres forældre er osv osv.

Men også gerne noget om Lars Larsson's forældre , Lars Nilsson og Sissa Månsdotter er fra osv. De er viet i Lomma ved jeg.

Er der nogen som kan hjælpe mig??

Jeg fandt to Bengta Andersdotter i Lomma kyrka fra året 1803 men jeg ved ikke om nogen af dem er den rette da det er ren gætteri at hun skulle være fra samme sogn.

Håber at nogen har midlerne til at hjælpe mig i min søgen.

1000 tak :)
MVH
Barbara Zatler

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag vet inte om du har tillgång till de svenska kyrkböckerna just nu. Själv har jag det inte.

Efter att ha sett i vigselboken måste man titta i husförhörslängden. I vigselboken står det hänvisning till husförhörslängden antingen med ett paginanr. eller hänvisning till en plats i församlingen. I husförhörslängden står det när och var bruden/brudgommen är född. Är det i Lomma tittar man i födelseboken där eller i födelseboken i orten som anges. I husförhörslängden anges när personen flyttade in och varifrån.

Genom husförhörslängderna kan man ofta följa en person från vaggan till graven. Där står (ofta) all information. Flyttar man till en annan församling får man titta i inflyttningslängden i den nya församlingen för att få hänvisning till husförhörslängden där.

Eva M
Eva M

Barbara Reinholdt Larsson

Hej Eva.

1000 tak for din hjælp!

Jeg har kigget i kyrkabögerna på Arkivdigital Sverige.
Jeg vil prøve om jeg kan hitta noget om dem via de råd du har givet mig! 

:)

Igen mange tak for din hjælp!

Barbara
MVH
Barbara Zatler

Barbara Reinholdt Larsson

Jeg har lidt svært ved at komme videre da jeg ikke kan finde mere om mine slægtninge selv. Er der nogen som kan hjælpe mig?

Jeg har ramt en blindgyde.

Hvis der er brug for en mulighed for at se i kirkebøger så har jeg mulighed for at tilbyde brug af min profil.

MVH
Barbara Zatler

Barbara Reinholdt Larsson

Eva ved du hvor jeg kan hyre en slægtsforsker i Sverige til at hjælpe mig med at finde mine aner=?
MVH
Barbara Zatler

Eva Morfiadakis

Hej!

Har du Arkivdigital just nu? Om ja, står det något sidnr eller plats (gård t ex)? Leta sen i AI:8 antingen på sidan eller på gårdens namn. Ibland får man leta på ett par sidor.

Jag känner ganska väl till Lomma. Det är en församling mellan Malmö och Lund som jag inte tror var så stor på 1800-talet. Det var till stor del ett fiskeläge.

Det finns säkert någon på DIS som kan hjälpa dig.

Eva M
Eva M

Lis Petersen

Hej Barbara!

Når du så indtrængende beder om hjælp til at tyde svenske kirkebøger, som du ikke selv forstår, forstår jeg ikke at du ikke følger de gode råd du har fået  (i din anden tråd), om at du kan melde dig ind i DIS-Danmark for kun 200,- kr. om året - og få al den hjælp du behøver.

Dér er en gruppe som hedder: "Opslag Internationalt"  Denne forumgruppe er kun for medlemmer af DIS-Danmark. Her kan du få hjælp til opslag i DIS-Danmark-betalte databaser.
Som bl.a. er denne: HJÆLP MED OPSLAG I SVENSKE KILDER.

Som medlem får du desuden adgang til en mængde andre nyttige ting, såsom det fantastiske gode medlemsblad (4 gange om året)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Barbara Reinholdt Larsson

Hej Lis

Mange tak for dit råd og hjælp. Jeg vil selfølgelig prøve at oprette mig men jeg må nok erkende at jeg ikke selv kan komme så meget videre selv uden at jeg får en hjælpende hånd mere på projektet.

:)

MVH
Barbara Zatler

Svend Aage Hansen

Hej Barbara!

Jeg forstår det som om du vil slægtforske selv, ikke bare samle navne som andre har fundet til dig.
Du kan få mange navne og årstal af os som er vant til at bladre i de svenske bøger men det er jo det at finde oplysningerne selv som er den store udfordringen i denne herlige hobby.

De svenske kirkebøger er meget mere komplette end de danske. Husförhöret som var præstens kontrolregister af folkets kundskaber i at læse og forstå Luthers lille Katekismus og de hellige vers var desuden den tids svenske folkeregister.
Jeg vil prøve at tolke dig frem igennem mulighederne fra den information som du har fundet i vielsebogen.

Malmöhus, Lomma EI:1, Vigsel 1831-1862. Bild 52
Wigde År 1853
Først en masse rubrikker:
Kontrahenternas namn och stånd, Lysningsdagar, Wigselsdag, Antal tidligere ægteskap, Betingelser for at ægteskabet er bevilliget, Hvor skal de bo, Anmærkninger.
I denne bog er teksten ganske fyldig.
Dräng [Karlen] Lars Larsson fra Hafbo Gård og Piga [Pigen] Benkta Pers Dotter fra samme sted.
Lysningsdage: 6/2, 13/2, 20/2.
Vigselsdag: 26/2.
Det er begges første ægteskap.
Han er 23 år og hun er 17 år.
Lars Larsson er født i Lomma d. 22. december 1829 af Åbon [husmanden] Lars
Nilsson, nu bonde i Önnerup og dennes afl. [afdøde] Hustru Sissa Månsdotter.
Benkta Pers Dotter född i Lomma den 4. October 1835 af afl. [afdøde]
Arrendatoren [forpagter] af Hafbo Per Persson og dennes efterlevende Enka Benkta An
ders Dotter i Djurslöf.
Modrens bifald til ægteskabet  fremførdes samt blev afleveret med mandlig godkendelse af den ældste broder, som var nærværende.
(jeg har forenklet teksten lidt)
Deres blivende bopæl er Mölleberga.
Anmærkning om lysningstiden.
Nu skal du se efter dem i Husförhörsbogen fra Mölleberga. Den finder du under Bara sogn, Bara AI:14.(1848-1854) På side 10 ser du dem i Store Mölleberga No. 5 med sin første søn Per. (AID: v108365.b14.s10)
Derefter går du til Husförhör Bara AI:6 (1854-1862)  på side 9 får du flere børn med. (v108367.b13.s9)
Her i Store Mølleberga No. 5  kan du følge med mellem børnefødsler og flytninger til familien flytter til Lunds Stadsförsamling 6/4 1869. Mölleberga AI:2 side 11. (v111286.b16.s11)

Når du før eller senere kommer til Vanskiva i Kristianstads Län.
(Vanskiva AI:17 side 36. AID: v101710.b39.s36)
Lars rejser til Amerika d. 24/2 1880 medens Bengta bor i Malmö med børnene Kerstin og Ludvig.
Samme dag er datteren Cecilia rejst til København. Hun var også i Danmark 1875-1876.
Bengta og børnene rejser fra Malmö til Amerika 5/5 1886.
Malmö Caroli AI:95 (1880-1886) side 208. (AID: v103130.b59.s208)

Se nu på dette så skal du se at du kan finde meget mere om din familie.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Barbara Reinholdt Larsson

Hej Svend Aage

Du har været til megen stor hjælp med din gode måde at vejlede på!

Jeg havde set at Lars var rejst til Amerika men vidste ikke at Bengta og børnene rejste med. Det har klargjort hvorfor der ikke var noget om hendes død.

Ved du hvordan man finder du af hvor i Amerika de rejste hen??
MVH
Barbara Zatler

Eva Morfiadakis

#10
Navn:  Larsson, Lars Stilling:  Landmand
Alder:  50 Bestemmelsessted:  Chicago
Kontrakt nr.:  29800 Forevisningsdato:  2/27/1880
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  - Sverige
Sidste oph.sted:  Sverige Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Chicago Bestemmelses stat:  Illinois
Skibsnavn:  Indirekte
IDkode:  I7980L0301

Detta skulle kunna vara Lars Larsson. De tidiga svenska utvandrarna åkte ofta till Minnesota eller Illinois, just Chicago.

Eva M
Eva M

Svend Aage Hansen

Hej Barbara!

Ja, det er sikkert den Lars som Eva har fundet.
Her er et billede fra databasen Emigranten.



[vedhæfting slettet af admin]
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige