Jeg søger hjælp med at finde oplysninger om en arrestant i Kbh.

Startet af Per B. Sørensen, 17 Jun 2012 - 11:25

Forrige emne - Næste emne

Per B. Sørensen


Jeg søger hjælp til at finde oplysninger om Ingeborg Johanne Månsson´s far, Johan Anthon Johanson. Han er arrestant ved 3 Kriminalkammer i Kbh. omkring 19.04.1898. Denne oplysning har jeg fået via :  kbhOver 00196_Aj0049_00216 , Aj 364 Alimentation til Karin Månsson.

Ovenstående er desværre de eneste oplysninger jeg har fundet om ham.

Jeg håber at nogen her kan hjælpe mig med at finde personlige data om ham.

Mvh
Per B. Sørensen



Lis Holm

Hej Per,

du skal have fat i strafferegistret for København, som er på Rigsarkivet:

Hvis han er født i København:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=Strafferegister&c=&d=1&e=2012&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2370505&henid=2370505&epid=2370505&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hvis han ikke er født i København: gå til www.daisy.sa.dk og skriv strafferegister i rubrikken Arkivskaber eller Arkivserie. Scroll ned til København (side 2), ikke født i København.

Her vil stå sagsnummer - domprotokol - pag - navn - alder - født - forbrydelsen - Domsdato - Straf og evt. henvisninger.

Ud fra denne vil du så kunne  finde selve sagen ( dog er ikke alle bevarede)

Jeg har fundet en del af mine "egne forbrydere/lovovertrædere" på denne måde med gode oplysnnger til følge!

God jagt!

vh
Lis Holm 2730  :)




Eva Morfiadakis

PEnummer: 1899/104 Dato:  9/5/1899
Efternavn:  Johansson Fornavne:  Johan Anton
Fødselsår:  1875
Fødeland:  Sverige
Jursidiktion:  Københavns Politikammer Destination:  Malmö
Lovhenvisning:  FR hj

Kan det vara han här som blir utvisad?

Eva M
Eva M

Per B. Sørensen


Hej Lis,

Tak for dit svar.

Jeg har ikke tidligere anvendt www.daisy.sa.dk så jeg er lidt uvidende om hvordan man anvender dette. Såvidt jeg forstår skal man bestille den arkivserie man ønsker at se og så skal man studere dem i Rigsarkivets læsesal i Kbh. ?
Jeg er bosat i Sverige, så det kræver altså en lille rejse.
Håber på svar.

Mvh
Per B. Sørensen




Per B. Sørensen


Hej Eva,

Tak for dit indlæg.

Det kan måske være ham.

Men Karin Månsson forlanger den 16.02.1905 via Kbh. Overpræsidium, at få for 1 års (1904) udeblevet Alimentation, hvilket hun får. ( kbhOver_00308_Bj0043_00891)
Så enten er det ikke ham eller også er han kommet tilbage til danmark !

Ved du hvad PE nummeret betyder ? og hvor tror du man kan få oplysninger om hvornår han er født og hvor i Sverige ?

Mvh
Per B. Sørensen

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag tror att PE är Politiets Efterretninger nr 104 år 1899.
Jag vet inte om det är möjligt att finna honom i den svenska folkräkningen 1900. Men jag är rädd att det kan bli många träffar. Hans namn är nog inte ovanligt.

Jag såg Ingeborgs födelsedatum i AJ journalen. Det står väl inte var Johan Anton kommer från i födelseboken?

Eva M
Eva M


Lis B. Jensen

Polotiets efterretninger finder du på Københavns Stadsarkiv - men du er nødt til at tage derind.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Per B. Sørensen


Hej Eva,

Tak for dit indlæg.

Jeg har kontrolleret denne Johan Anton Johansson. Han kommer fra Ås (Jönköpings län, Småland) jeg har fulgt ham fra fødsel og via husförhörlängderne frem til 1915. Han har godt nok været i Danmark i en periode men hvornår, det kan jeg ikke se, idet det ikke fremgår af In/Uttflytt. siderne. Jeg kan se at han 5.4.1899 har fået Arbetsbetyg til Danmark. Han gør sin værnepligt i 1897. Han gifter sig i Forshede i 1906. Han dør i 1934.
Ingeborg Johanne Månsson er født den 29.7.1896 på den Kongelige Fødelsestiftelse i Kbh. Ingen fader er nævnt.
Som jeg skrev tidligere, forlangte Karin Månsson den 16.2.1905, via Kbh Overpræsidium, børnepenge for 1904, som hun får. Af ham eller Myndighederne ? det fremgår ikke.

For at styrke at det kan være ham, behøver jeg nok mere info. om hvornår han har været i Danmark.

mvh
Per B. Sørensen

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag förmodar du talar om Johan Anton enl. politiets registerblade.

Johan Anton måste ha varit i Danmark redan 1895 med tanke på när Ingeborg är född. 1897 gör han sin värnplikt i Sverige. I april 1898 är han arrestant i Danmark. I april 1899 får han arbetsbetyg till Danmark. I maj 1899 blir han eventuellt utvisad, om det nu är han.

Jag tycker ändå att det är lite konstigt om han flyttat in och ut från sin församling att det inte finns någon anteckning om detta. Till husförhörslängderna (ofta längst bak i boken) brukar det finnas en del som kalla "obefintlighetsboken". Har du kontrollerat den delen av hfl?

Personen som blev utvisad till Malmö bör först ha blivit omhändertagen av kriminalpolisen i Malmö för att sen skickas till sin hemförsamling av Kungl. Befallningshavare (idag Länsstyrelsen).
Jag har för mig att ordningen var sådan. Har själv en anemoder som blev utvisad från Danmark.

Kriminalpolisens register finns på Malmö stadsarkiv medan Kungl. Befallningshavares handlingar finns på landsarkivet i Lund.

Skicka ett mejl till Stadsarkivet i Malmö. stadsarkiv@malmo.se

Jag tror säkert de kan titta i namnregistret och se på hans födelsedatum utan kostnad. Det kan ta ett par veckor innan de svarar.

Eva M
Eva M

Lis Holm

Hej Per,

undskyld mit lidt forsinkede svar !

Ja, du skal bestille over nettet i god tid, for mange arkivalier (bl.a.dette strafferegister) ligger på fjernlager - jeg vil anbefale dig at gøre det en uges tid før, så skulle den være sikker og ligge parat til dig, når du kommer.

Når du så - formodentlig -  er heldig og finder ham, kan du bestille dombogen eller sagen.

I øvrigt er der vejledning på Rigsarkivet, så hvis du er i tvivl, kan du trygt spørge.

Hvis du på forhånd vil have lidt vejledning, kan du gå ind på denne:

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren.

Jeg selv lavede en tabel med kolonner fra registret - et eksempel:

Sagsnr.    Domprotokol nr. Pag/side  Navn  Alder Født  Forbrydelsen - Domsdato - Straf
1869,
AS 155     27                     347          X      41    Kbh   Tyveri             6.7.1869     2 års tugthus

Det gav mig et overblik, når jeg skulle bestille sagen/dombøgerne ( der var 9 forskellige)


Held og lykke!

vh
Lis Holm 2730  :)

Per B. Sørensen


Hej Eva og Lis,

Tusinde tak for jeres hjælp.

Jeg vil benytte mig af jeres forslag og ser virkelig frem imod hvad det vil bringe af oplysninger.

mvh
Per B. Sørensen