Selvmordsforsøg i 1869 - blev det registreret ?

Startet af Kristensen, 16 Jun 2012 - 17:42

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Jeg forsøger at finde oplysninger om et mislykket selvmordsforsøg i sommeren 1869 i (Sdr.) Resen sogn, Fjends, Viborg Amt.

Blev den slags mon registreret - og i så fald hvor?

Sognefoged, kredslæge, herredsfoged eller lignende?

Er der nogen af jer som har efterforsket et lignende tilfælde ?
jhk

Hans Poulsen



Hej Jørgen

Véd man intet om et emne, står man så dejlig frit, når der skal svares. Den situation befinder jeg mig i.

Det kan tænkes, at den dagældende straffelov forbød selvmord, og at alene forsøg på selvmord dermed var strafbart. I så fald burde der være skriftligt materiale, men om det er hos politiet eller anden myndighed, tør jeg ikke sige.

At forsøg på selvmord blev nævnt i bemærkningerne i kirkebogen, har jeg svært ved at forestille mig, hvilket får mig til at spørge

"..et mislykket selvmordsforsøg..",

hvor du har den oplysning fra?

Har du prøvet at google lidt med fx følgende søgeord

"forsøg på selvmord, 1800-tallet, en strafbar handling".

Måske ledes du da ind i rette baner.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kristensen

Jeg er ret sikker på, at der i første omgang er tale om et mislykket selvmord ud fra politirapporten fra året efter, hvor det lykkes for hende.

Her fremgår det, at man gemmer alt reb i huset, da hun kommer hjem fra sindssygeanstalten i Riisskov. Desværre springer hun så i åen og drukner sig.

Jeg leder efter beskrivelsen af det første selvmordsforsøg, da det måske kan forklare hvorfor - og det er jo interessant.
jhk

Hans Poulsen


Hej Jørgen

Tak for dit indlæg.

Lige fra begyndelsen burde der have lydt en lille klokke for mit indre øre: "Hvad har Martin Henriksen at sige om dette?"

Martin Henriksen har lagt straffeloven af 1866 ud på sin hjemmeside:

http://www.h58.dk/Strafferet/Alm_Borg_Straffelov.pdf

Sætter du søgeren på "selvmord", vil du finde, at straffeloven nævner *hjælp til anders selvmord*, og det er ikke det, du søger.

Går du videre i teksten, kommer du sikkert til samme resultat som jeg: Der synes ikke at være bestemmelser om, at forsøg på selvmord er strafbart.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kaare Grodal

Hej Jørgen

Har du set i Fogedprotokollen? Det var der jeg fandt oplysningerne omkring min tip-tips selvmord 1858.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Hans Chr. Baagøe

Hej

I dit tilfælde, skal du formodentlig søge i årsagen til indlæggelsen i Risskov.

Jeg er ikke sikker på at alle selvmordsforsøg blev registreret. Kun de forsøg, hvor der har været brug for hjælp udefra, f.eks. en læge for at få vedkommende fysisk i orden igen, og så de tilfælde, hvor der har været gentagne verbale trusler at tage sig selv af dage inden forsøget.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Kenneth Knudsen

Som Hans Chr. Baagøe er inde på, så ville jeg starte med sundhedsmyndighederne. På Daisy kan du søge på "sundhedsstyrelsen" som arkivskaber og finde flere serier med journaler, journalregistre og journalprotokoller.

Desværre er Daisy og Statens Arkiver meget dårlige til at fortælle, hvad man kan forvente at finde i de forskellige arkivalier, men ovennævnte kunne være værd at dykke ned i.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Kristensen

Jeg takker for de gode forslag. Nu må jeg så se, hvornår jeg igen kommer til Viborg.
jhk