Hvor og hvornår er Nielsine Frederikke Andersen født i Vendsyssel?

Startet af Birthe Hartmann, 13 Mar 2013 - 15:32

Forrige emne - Næste emne

Birthe Hartmann

Jeg efterlyser oplysninger om Nielsine Frederikke Andersen født omkring 1856 og udlagt barnefaderen Jens Laurits Gert Jensen.

Nielsine Frederikke Andersen er mor til Laura Marie Jensen. Laura Marie Jensen er født den 5. marts 1880 Hollensted, Hallund Sogn, Dronninglund, Hjørring. Faderen er Jens Laurits Gert Jensen. Begge forældre af Hollensted.
Kirkebog Hallung Sogn opslag 119.

Nielsine Frederikke Andersen er 24 år ved fødslen. Forældrene er ikke gift.

Moderen opholdt sig på Hvilshøjgård på 10. månedersdagen for nedkomsten.

Nielsine får nogle år senere endnu et barn med en anden mand.

Jeg har ledt efter begge forældre i alle kirkebøger fra årene omkring 1850'erne i Dronninglund Herred og flere andre sogne samt folketællinger i sognene omkring hallund sogn og Hvilshøjgård. Intet har givet resultat. Måske har jeg overset noget, men jeg er kørt fast og håber på hjælp til at komme videre.

Laura Marie er min mormor. Hun var gift med Søren Christian Knudsen født 9. marts 1877 i Uggerby, Aasted, Hjørring Amt. Marie og Søren boede på gården Store Stabæk ved Elling indtil de flyttede til Strandby, hvor de boede indtil deres død.

Veblig hilsen
Birthe Hartmann

Henrik Brandt

Hej Birthe,

Ved hjælp af Google kan jeg se, at Nielsine Frederikke Andersen fik det yngre barn, Lars Kristian Larsen, med en Niels Julius Larsen.

Prøv at se denne vielse:

Name:    Niels Julius Larsen
Birth Date:    1852
Birthplace:   
Age:    39
Spouse's Name:   Nielsine Frederikke Frederiksen
Spouse's Birth Date:    1858
Spouse's Birthplace:   
Spouse's Age:    33
Event Date:    20 Dec 1891
Event Place:    Dronninglund, Hjørring, Denmark

Bruden er vel hende her:

Nielsine Frederikke Frederiksen   Family Tree
Gender:    Female
Christening Date:    15 Aug 1858
Christening Place:    BINDSLEV,HJORRING,DENMARK
Birth Date:    26 Jul 1858
Father's Name:   Anders Frederiksen
Mother's Name:   Ane Marie Nielsdr

Faderen hedder Anders, så hun kan jo godt kalde sig Andersen senere hen.

mvh Henrik

Henrik Brandt

Du skriver, at Nielsine Frederikke Andersen "opholdt sig på Hvilshøjgård på 10. månedersdagen for nedkomsten". Nielsine Frederikke Frederiksen opholder sig på Hvilshøjgård, kort før Laura Marie Jensen bliver født - et tegn på, at det er samme Nielsine Frederikke:

Hjørring, Børglum, Øster Brønderslev, Øster Brønderslev, Hvilshøj, "Hvilshøigaard", 2, FT-1880, C5710

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anna Jensine Møller, født Baders   50   Gift   Husmoder      Gjerding Sogn, Aalborg Amt
Kirstine Møller   19   Ugift   Hendes Barn      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Inger Augusta Møller   13   Ugift   Hendes Barn      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Inger Baders, født Gerrup   76   Enke   Husmoderens Moder      Hørby Sogn, Hjørring Amt
Thora Elisa Sifia Keller   18   Ugift   Gouvernante      Saltum, Hjørring Amt
Johanne Pedersen   28   Ugift   Meierske      Gjøl, Aalborg Amt
Sara Karoline Thomsen   50   Ugift   Tjenestestab      Kjøbenhavn
Ane Jacobsen   33   Ugift   Tjenestestab      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Johanne Marie Larsen   23   Ugift   Tjenestestab      Hellevad Sogn, Hjørring Amt
Therkeline Christensen   26   Ugift   Tjenestestab      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Else Marie Ottesen   23   Ugift   Tjenestestab      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Nielsine Frederikke Frederiksen   21   Ugift   Tjenestestab      Bindslev, Hjørring Amt
Christen Peter Hansen   26   Ugift   Tjenestestab      Øster Hassing, Aalborg Amt
Jens Olesen   20   Ugift   Tjenestestab      Ørum Sogn, Hjørring Amt
Peter Christensen   20   Ugift   Tjenestestab      Kjøbenhavn
Anders Martin Jensen   17   Ugift   Tjenestestab      Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Jens Nielsen   15   Ugift   Tjenestestab      Hallund, Hjørring Amt

Henrik Brandt

Her er Nielsine Frederikke i 1890:

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Neder Dorf, , 35, FT-1890, C1619

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Julius Larsen   37   Ugift   Husfader   Indsidder   Taars Sogn, Hjørring Amt
Nielsine Frederikke Frederiksen   30   Ugift   Husholder      Sindal Sogn, Hjørring Amt
Marinus Peter Julius Frederiksen   8   Ugift   Barn      Ø. Brønderslev, Hjørring Amt
Lars Christian Larsen   4   Ugift   Barn      Hallund Sogn
Astard Frederikke Larsen   2   Ugift   Barn      Jerslev Sogn

Dette er vel manden som enkemand:

Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Nederdorf, Løgtholtsled, 507, FT-1921, C5461

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Julius Larsen   25/12 1851   Enke   Husfader   Husejer og Landarbejder   Allæstrup
Martinus Peter Larsen   19/9 1899   Ugift   Søn   Skovarbejder   Dronninglund Sogn
Hans Aage Larsen   12/6 1912   Ugift   Plejesøn      Dronninglund Sogn

Birthe Hartmann

Mange tak. Der er en reel mulighed for, at det er 'min' Nielsine Frederikke, som optræder på hvilshøjgård i folketællingen. Når den oplysning knyttes sammen med ægteskab med faderen til hendes andet barn, så tror jeg på, at der er en sammenhæng.

Jeg havde afvist Nielsine Frederikke i FT-1880 fra Hvilshøjgård, fordi hun er et par år yngre og har en andet efternavn end angivet i kirkebogen med datterens fødsel i 1880.

Nu vil jeg gå videre ad det spor og se nærmere på Nielsine Frederikke Frederiksen fra 1858. Meget tyder på, at det er min oldemor på min mors side.

Jeg er virkelig taknemmelig.
De bedste hilsener
Birthe Hartmann

Sisse Valnert

Hej! Nielsine Frederikke Frederiksen, født 26. juli 1858 i Bindslev Sogn, er min oldemor. Jeg har længe luret på, om Laura Marie er storesøster til min bedstefar, Marinus Peter Julius Frederiksen, født 25. dec. 1881, Øster Brønderslev Sogn. Nielsine var 10 månedersdagen på Hvilshøjgaard....Vi har dog aldrig hørt om en storesøster til Julius, og hun figurerer heller ikke i familien i efterfølgende folketællinger. Så enten er hun vokset op hos sin far, eller hun er bortadopteret. Ved du noget om det?
Laura Maries far: Jens Laurits Gert Jensen.
Julius' far: Jens Laurits Edvard Jensen.
Ingen af de udlagte barnefædre (som måske er en og samme person?)har jeg fundet i de relevante sogne.
Nielsine får efterfølgende disse børn med Niels Julius Larsen:
Lars Christian Larsen, født 20. maj 1885 i Hallund Sogn (her opgiver hun også sit navn som Nielsine Frederikke Andersen).
Asta Frederikke Pouline Lydia Larsen, født 3. april 1887 i Jerslev Sogn.
Pige, død inden dåb, 29. september 1890 i Dorf.
Laurits Søren Vilhelm Larsen, født 16. november 1891 i Dorf.
Først 13. marts 1892 gifter Nielsine sig med Niels...
Jens Martinus Peter Larsen, født 19. september 1898 i Dorf.
Jeg har flere oplysninger om Nielsine, men ved ikke, hvor langt du selv er kommet.
Så giv besked, hvis du tror, jeg kan være behjælpelig med noget.
Håber også at høre fra dig, hvis du har løst gåden med de to udlagte barnefædre: Jens Laurits Gert Jensen / Jens Laurits Edvard Jensen...
Mange hilsner, Sisse

Birthe Hartmann

Hej Sisse

Alt tyder på, at Laura Marie Jensen er datter af Nielsine Frederikke Frederiksen.
I gruppen Genealogisk Forum på facebook har jeg fået hjælp til at finde Marie og mange flere oplysninger om hendes forældre m. fl.

Hvis du gerne vil se alle de oplysninger, som jeg har fået, kan du sende mig din mail-adresse. Du kan også finde mig i My Heritage.

Jeg vil meget gerne vide mere om Nielsine og ville blive glad, hvis du har fotografier, som du vil dele med mig.

Jeg sender min mail-adresse til dig som en besked i My Heritage.

Tak for dit input her.

De bedste hilsener
Birthe

Mette R Francke

#7
Hei

Ett meget forsiktig bud på
Jens Laurits Gert Jensen
birth:     20 December 1858 Ajstrup,Hjorring,Denmark
More information
christening:     9 January 1859 Ajstrup,Hjorring,Denmark

Funnet på fs.

Dåpen er i Ålborg Kær Ajstrup 1851-1864 , oppslag 31

Mette

Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Marinus Peter Julius Frederiksen dåp i Ø.Brønderselv 1881-1891, oppslag 5 står begge foreldrene af Krogshede/Kragshede.

Eneste stede som Krabsen finner ved dette navnet er Ringkøbing-Bøvling
Mette R Francke

Birthe Hartmann

Hej Mette
Tak for oplysningerne. Jeg fik samme forslag  vedr. Jens Laurits Gert Jensen på facebook for et par dage siden. Det er et godt bud og indtil nu det eneste, som peger i den rigtige retning.
Der er så mange usikre oplysninger om Nielsine Frederikke Frederiksen/Andersens to første børn, så det handler om at sandsynliggøre, at det er hendes børn og de rigtige forældre, der er fundet.

Det er mærkeligt, at jeg ikke kan finde J. L. G. Jensen ved søgning i Family Search (det er der du har fundet ham?). Jeg forsøgte igen i går. Heller ikke de Jens Laurits Jensen, som jeg fandt, kunne jeg få til at passe. Hmm.

Hans 3. fornavn staves Geert i kirkebogen. Men det er ikke årsagen til, at han er svær at finde.

Bedste hilsener
Birthe

PS. Kraghede er en lille landsby i Ø. Brønderslev S. Jeg læste om et fund fra jernalderen, da jeg googlede Kraghede.