Født på Rigshospitalet 1934: Fadererklæring 1935?

Startet af Rune Stjernholm, 12 Jun 2012 - 23:36

Forrige emne - Næste emne

Rune Stjernholm

Jeg har endnu ikke så stor erfaring med arkivalierne fra Københavns Overpræsidium.

Vedkommende, der her er tale om, har iflg. hans datter været død de sidste nær 15 år. Alligevel vil jeg undlade her på siden at nævne andet end hans efternavn.

Christiansen, senere adopt. Jørgensen, er født på Rigshospitalet som dreng no. 1368:
AO; København Rigshospitalet 1934-1935, opslag 31.

I bemærkningsfeltet står noteret, at hans far har afgivet 'fadererklæring' d. 23. september 1935.

Denne far har -formentlig- boet i hovedstadsområdet. Bør jeg da kunne finde et notat om den omtalte fadererklæring hos Københavns Overpræsidium?

Tak for enhver hjælp!

Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Rune.

Da barnet er født i 1934 og faderskabserklæringen er fra 1935, skal du lede i Københavns Overpræsidium.

Du kender åbenbart faderens navn, og skal gå ind i registret for AJ-protokollerne for 1934 og 1935.
Der søger du under faderens navn (eller moderens), og hvis sagen er behandlet i Københavns Overpræsidium vil du finde et nummer i registret, svarende til det sagsnummer du kan finde sagen under.

Hvis du stadig er i tvivl, kan du oplyse navnet/navnene, så vil jeg gerne hjælpe dig.
Og hvis du af diskretionshensyn ikke vil oplyse navnene her i forum, kan du skrive til min mail, så vil jeg søge at hjælpe dig.
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Rune Stjernholm

Hej Jens.

Tak for din vejledning -desværre synes jeg hverken jeg i 1934 eller 1935 finder spor af faderskabssagen.

Jeg sender dig en mail med personoplysningerne og vil være dig taknemmelig, hvis du vil søge at se efter, om jeg overser noget.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Anne Marie Holck

Vil der overhovedet være en faderskabssag, når den biologiske far har underskrevet faderskabserklæring, og barnet i øvrigt er bortadopteret?

Rune Stjernholm

Det er muligt, du har ret, Anne Marie. Det er første gang, jeg render ind i en problemstilling som denne.

Tak for dit indspark.
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Rune.

Sagen er ikke at finde i Københavns Overpræsidium. Det forudsætter også, at faderen var bosiddende i København.
Ved du, hvor faderen boede på det pågældende tidspunkt, så skal du lede i det pågældende amt.

Statens Arkivers skriver i vejledningen:

Faderskabssager - her skal du søge

Faderskabet blev afgjort på følgende måder:
•Barnefaderen erkendte faderskabet
Hvis barnefaderen erkendte faderskabet, skulle bidragets størrelse fastsættes. Faderskabssagen blev som regel ført i det amt, hvor faderen boede. Du skal derfor finde faderskabssager i amtsarkiverne. Arkivalier fra amter øst for Storbælt findes på Rigsarkivet, mens amterne vest for Storebælt har afleveret arkivalierne til landsarkiverne.

•Faderskabet afsagt ved dom
Hvis den udlagte barnefader nægtede at vedkende sig faderskabet, blev der rejst en faderskabssag i den retskreds, hvor barnefaderen boede.

Før 1919 blev sagen ført af retsbetjenten.

Efter 1919 blev sagen ført ved den civile ret. I nogle retssager blev både faderskabet og bidragets størrelse fastsat, mens fastsættelse af bidragets størrelse i andre sager blev sendt videre til amtets afgørelse. Du kan finde faderskabssager i amtsarkiverne og i retsbetjentarkiverne samt dommerarkiverne. Faderskabssager ført af myndigheder øst for Storebælt findes på Rigsarkivet. Vest for Storebælt findes sagerne på landsarkiverne.

mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anne Marie Holck

Hvis barnet var bortadopteret, var der ikke noget bidrag at fastsætte. Så om der er en sag, vil afhænge af tidspunktet for barnets bortadoption.

Rune Stjernholm

Til Jens: Tak for din uddybende forklaring, både her og på mail. Jeg var af den opfattelse, ja, at den formodede far var bosiddende i København, men noget tyder på, jeg måske tager fejl.

Til Anne Marie: Kirkebogen angiver barnet født den 19. september 1934, fadererklæringen afgivet den 23. september 1935, barnet navngivet af forældrene den 30. september 1935, adoptionen bevilget først to år senere, den 30. november 1937 og barnet endelig døbt den 26. juni 1938. At adoptionsbevillingen tilsyneladende er givet i Frederiksborg amt kan måske (måske ikke) være et fingerpeg om, hvor en eventuel faderskabssag skal søges.

Jeg tror, sagen foreløbigt bliver 'henlagt' til senere opfølgning...
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Jørgen Green

Hej Rune

Fædreerklæringer er ikke en sag om faderskab eller fastsættelse af bidrag, men et brev eller dokument stilet til Rigshospitalet, hvor barnets far enten giver tilladelse til, at barnet får hans efternavn og/eller bekræfter, at han er barnets far samt evt. også giver sin tilladelse til, at barnet bortadopteres.

Normalt skulle en sådan erklæring - som også bliver kaldt en paternitetserklæring - ligge i Rigshospitalets præstembedes arkiv, men så vidt jeg kan se på Daisy, så er disse paternitetserklæringer kun afleveret for perioden 1872 -1921.

Måske er præsteembedet blev lagt sammen med en anden kirke, siden arkiverne (bortset fra kirkebøgerne) slutter omkring 1921.

Erklæringen ligger måske i selve adoptionssagen, så du skal have fat i adoptionssagen i Justitsministeriets arkiv.

For at bestille adoptionssagen er du nødt til kontakte familiestyrelsen for at få adoptionssagens journalnr., som du skal bruge for at bestille journalsagen med alle adoptivsagens dokumenter på Rigsarkivet. Rigsarkivet kan ikke finde sagen uden dette nr.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Jane Stiller

Hej Rune

I forlængelse af det Jørgen Green skriver, kan jeg oplyse dig om, at da jeg på et tidspunkt kontaktede Rigshospitalet for at få opklaret noget fra en af deres KB fik svar fra Sankt Johannes Sogn som oplyste, at de havde overtaget Rigshospitalets kirkebøger.

Mvh
Jane

Rune Stjernholm

Tak til dig, Jørgen, for at definere 'fadererklæring' og for at forklare, hvordan udredningen skal fortsættes...
...og til dig, Jane, for din opfølgning!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro