Overskriftens store betydning - ikke mindst for spørgeren

Startet af Hans Poulsen, 06 Jun 2012 - 08:26

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen


*Metode og Teknik* er valgt, da ikke alle har adgang til *Foreningshold*

=====

I *AneEfterlysning* er der en vejledning - se det blå felt, der begynder med VIGTIGT.

Blandt de mange gode råd dér er dette:

Vælg en overskrift, der siger noget om, hvad du søger. Opgiv (så vidt muligt) navn, tid og sted for den person, du efterlyser.

Vi har sikkert alle forsyndet os mod den anvisning, men dens betydning kan ikke overvurderes.  

Over for de værste syndere er det godt at kunne henvise til denne autoritative vejledning.

Et af elementerne i rådet er betydningen af at nævne STED i overskriften.

Vil det mon være en forbedring, hvis der blev *ommøbleret* en lille smule i vejledningen, således at alle indlæg bør begynde med navnet på det amt, som er relevant i det konkrete tilfælde - bare navnet på amtet og uden det pladsslugende lille ord *amt*?

Tag AneEfterlysning - hvor jeg forestiller mig en side, hvor overskrifterne begynder med

Sorø
Maribo
Aalborg
Ringkøbing
Bornholm
Tønder
- og så videre.

Når en trådstarter - herligt ord - skal formulere sin overskrift, må det næsten gøre et indtryk på vedkommende, at amtets navn bør komme allerførst.

Jeg fornemmer, at den, der agter at hjælpe, straks kan se, at her er tale om et område, som hjælperen har særligt kendskab til, og det er netop så'n én, trådstarteren  har allermest brug for.

Er idéen god, eller skal den skrottes inden solnedgang?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gustav Jørgensen

Hej Hans
Jeg er enig i dit oplæg, jeg foreslog for nogle år tilbage, at vi indførte et skematisk skema  i overskriften, som skulle udfyldes, men nej det blev afvist. Jeg mener at mange misforståelser og irretatione kunne undgåes med et sådan skema og bare alle ville tage sig tid til at skrive ned på en lap papir, gå efter kaffe før de går til tasterne altså et stop og tænke før de skriver. Og dog, skal der jo være plads til alle som det så smukt hedder.
Mvh. Gustav

Hans Poulsen


Hej Gustav

I grunden ville jeg først kommentere eventuelle indlæg efter solnedgang, men vil blot gerne allerede nu fremhæve, at så vidt jeg erindrer, er grunden til, at en stiliseret overskrift, *skemaløsningen*, ikke er blevet gennemføt blandt andet, at det vil fordre programmæssige ændringer.

Den slags koster normalt mange penge og megen frivillig arbejdskraft.

Min idé er forhåbentlig uden udgift for nogensomhelst.

Tak for dit indlæg!

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

- og så burde emnefeltet faktisk være lidt større. Jeg er selv blevet hindret i at skrive med alle de oplysninger, som faktisk burde stå i emnefeltet - for at være så indledende oplysende som muligt. Men det er jo det med programmeringen !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen



Hej Christian

Hvad med denne fiktive efterlysning - der er god plads til det væsentlige:

Aalborg, Hvorup sogn, 1855, en fødsel, Peter Jensen

Venlig hilsen og tak for dit indlæg
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Overskriften burde være kort f.eks.

Aalborg, Hvorup Dåb 1855.

Resten af oplysningerne skal fremgå af teksten.

Overskriften er kun til at "lokke" og man skal derefter kun koncentrere sig om at læse teksten.
For megen oplysning i emneline/overskrift virker forvirrende.
------------------------

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen

#6
Tak for dit indlæg, Anne

Moderator nævner i sin vejledning som det første NAVN, og derfor tog jeg det med.

Lokkemaden i overskriften går faktisk to veje: Det kan friste, og det kan frastøde.

Forestil dig, at jeg i månedvis kører med et familienavn - her opdigtet - Surmulsen, og trådene om denne slægt altid er alenlange.

Da kan det være, at selv meget beredvillige hjælpere tænker, at her skal jeg ikke have noget klinket - og undlader at åbne tråden.

Mange venlige hilsner og tak for dine mange dejlige indlæg i DIS-grupperne

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Nu er det jo sådan, at overskriften kan fylde op til 2 linier i dag - men hvorfor er det så ikke muligt at skrive i fuld længde i begge linier ?

Det var faktisk det, som primært lå i mit ovennævnte indlæg.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen


Hej Christian

Tak for dit nye indlæg.

Med diverse mere eller mindre godkente forkortelser i emnelisten kan denne tekst lige være der på én linje - dog ikke med fed skrift:

Aalb., Hvorup sg., f. 1855, Peter Jensen, udvandr.1880 USA, tabt ham af syne

Den hjælpsomme medslægtsforsker véd herefter godt, at det er Peters tilværelse i Amerika, jeg ønsker hjælp til.

Hvor ofte har du behov for at skrive længere tekst i emnerubrikken?

Venlig hilsen

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans

Forkortelser - og også i overskriften - er efter min bedste overbevisning en dødssynd, blot for at vi skal have det på det rene (dog lige undtaget "f.eks.").

Ellers synes jeg nok, at 2 fulde linier burde være tilstede.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen


Hej Christian - varmen er steget mig til hovedet, og så kommer jeg altid i det godmodige drillehumør.

Jeg forstår godt, at du sommetider løber ind i pladsmangel i emnerubrikken, når jeg ser, hvordan du griser med pladsen.

Du bruger 6 positioner, hedder det vist, til at skrive

f.eks.

Det er helt i overenstemmelse med Retskrivningsordbogen at skrive

fx

Med varme, venlige hilsner
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Trine Nielsen

Hvis ikke det er noget der kan sættes ind i emnelinien, som f.eks det der skema i snakker om, så kan vi snakke om dette emne fra nu af og til vi alle er døde. Det er simpelthen sådan det vil være. Vi kunne vel godt sætte 20 moderatorer ind i hver forum der kunne jagte disse "syndere", men ser heller ikke at dette sker.

Der vil ALTID være nye medlemmer/brugere der ikke lige får taget sig tid til at læse vejledninger inden de laver deres tråd. Nye kommer til hver dag. Misforstå mig ikke, det er ikke fordi jeg som sådan synes det er iorden, men medmindre vi ændre emnefeltet med et skema, så er det sådan det vil være og derfor skal man vel vælge om man vil lade sig gå på af det, eller bare selv ignorer de emner der ikke opfylder disse krav og bare kigge i dem der gør. Så har man da i det mindste ikke spildt sin egen tid.

Dette er ikke kun noget der sker på DIS, det sker på ALLE forummer, og sådan vil det blive ved med at være. Hvis det er så stort et problem, måske skulle vi fremsætte et forslag om at få det skema (igen) og se om der ikke nu er tilslutning til at bruge penge på det?

Hans Poulsen

#12

Hej Trine

Tak for dit indlæg.

Hvis jeg tolker det rigtigt, går du udelukkende efter ændringer, der medfører en - lad os kalde det - skemaløsning, og er den mulighed for tiden udelukket, ser du hellere, at vi accepterer tingene, som de er nu.

Måske strækker jeg dine ord lidt længere, end du føler er hæderligt, men et eller andet i retning af:

*Lad være at plage navnlig nye slægtsforskere med diverse forskrifter om, hvad der er korrekt - og ellers forbigå deres indlæg i stilhed".

Det står naturligvis alle frit for at starte en ny tråd med en skemaløsning som det ønskværdige - helst ser jeg, at nærværende tråd ikke blandes sammen med andre forslag, der bevirker, at min *miniløsning* drukner i indlæg, der intet har med miniløsnmingen at gøre.

En tråd, der advokerer for en skemaløsning, vil jeg nok afholde mig fra at deltage i, da jeg synes at have forstået de forhold, der for tiden gør en sådan løsning lidet sandsynlig.

I morges indledte jeg denne tråd med et forslag om at bytte lidt om på de elementer, som moderators vejledning byder på, nemlig navn tid og sted.

Kort sagt ønskede jeg det sidste element, navnet, trukket helt frem som første ord i emnelisten. Jeg brugte ordet *ommøblering*.

Højede indstillede jeg ikke kanonen.

Føler du behov for en ny tråd, vil det sikkert være hensigtsmæssigt, hvis du lader min tråd løbe alene i kort tid for ikke at forvirre vore medslægtsforskere. Jeg har lagt op til, at min tråd kun skal løbe kort tid, så det er vel ikke et stort offer, jeg beder dig om.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans

Forkortelser - jeg giver dig da ret, hvis det drejer sig om at skrive så kort som absolut muligt, så er forkortelser da noget af det rigtige.

Men - og det er så her jeg vil opponere mod at bruge forkortelser, for hvem kender så en given forkortelse. Sagen er jo, at modtageren skal kunne læse og forstå, hvad der rent faktisk står. Hvis en given læser ikke forstår forkortelsen - af hvilken grund det så kan være - så har indlægget ingen mening for en sådan læser.

Nu er jeg så i tidernes morgen postuddannet, og postvæsenet har, eller havde i hvert fald, mange forkortelser dengang; f.eks. findes en forkortelse for samtlige byer med postomdeling i Danmark, og også for mange byer i udlandet. Hvem kender dem - undtaget postuddannede som jeg. Din "Aalborg/Ålborg" havde en anden forkortelsen end den du benytter  ;)

Så derfor - ingen forkortelser, tak  :)

PS: Dansk retskrivningsordbog har eksempelvis ikke forkortelsen "o.lign." med, men i stedet "o.l." Gad vide, om jeg så bruger en forkortelse, som ingen forstår, selv om jeg troede at dette var den rigtige forkortelse for "og lignende".

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hans Poulsen


Hej Christian

Vi er vistnok ikke vildt uenige med hensyn til forkortelser - på den anden side taler vi om *danske* forkortelser i modsætning til de mange, mange forkortelser, som enhver slægtsforsker kommer ud for, så snart man går ombord i fx kirkebøgerne. Tænk alene på de mange *latinske* forkortelser.


"PS: Dansk retskrivningsordbog har eksempelvis ikke forkortelsen "o.lign." med, men i stedet "o.l."

Her har du, hvad Retskrivningsordbogen nævner: [de fede bogstaver er mine]

"ligne vb., -ede (have lighed med; sætte i skat); eller lignende (fork.: e.l. eller el.lign.); og lignende (fork.: o.l. eller og lign.)."


Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kenneth Knudsen

Om ikke andet, så illustrerer debatten i denne tråd jo tydeligt, hvor svært det er, at lave en overskrift, som stiller alle tilpas.

Citat fra: Hans Poulsen Dato 06 Jun 2012 - 08:26
Vil det mon være en forbedring, hvis der blev *ommøbleret* en lille smule i vejledningen, således at alle indlæg bør begynde med navnet på det amt, som er relevant i det konkrete tilfælde - bare navnet på amtet og uden det pladsslugende lille ord *amt*?

Jeg kan ikke se fidusen.

Et forslag om at ommøblere vejledningen vil naturligt aftvinge et opfølgende spørgsmål: vil det gøre nogen forskel? Og her siger min erfaring fra andre fora mig, at det gør det ikke. Om de er korte eller lange eller sjove eller markeret med "VIGTIGT!", så lider alle vejledninger under, at de ikke bliver læst. I hvert fald ikke før bagefter.

Som Trine er inde på, så er probl... nej ... udfordringen med dårlige overskrifter det samme i alle diskussionsfora over hele verden. Det kan man så reagere på forskellig vis; acceptere, at forskellige folk er forskellige, eller forsøge at tvinge dem til at passe ind i skemaer eller opsatte regelsæt.

Når jeg logger ind i et hvilket som helst diskussionsforum, så er det altid med følgende citat af uvis østerlandsk oprindelse i baghovedet: Giv mig sindsro til at acceptere det, jeg ikke kan ændre. Giv mig styrke til at ændre det jeg kan. Og giv mig visdom til at kende forskel.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Hans Poulsen

#16
Hej Kenneth

Tak for dit indlæg.

Du indleder med:

"..tydeligt, hvor svært det er, at lave en overskrift, som stiller alle tilpas..".

Det er ikke *alle*, som jeg har haft i tankerne, og derfor har jeg mere end én gang nævnt, hvad det er, jeg ikke går efter, fx en såkaldt skemaløsning.

Må jeg minde dig om min emneoversikrift, hvor jeg pointerer, hvem det er, jeg sigter mod at hjælpe, nemlig spørgeren.

Overskriftens store betydning - ikke mindst for spørgeren.

"Jeg kan ikke se fidusen".

Det er muligt, at det er en kold fidus, og så skal den selvfølgelig ikke nyde fremme, men lad mig gentage, hvad idéen med min tråd er, jævnfør mit eksempel i mit første indlæg:

Åbner du for DIS-grupperne efter nogle dages pause og vælger fx gruppen AneEfterlysning, vil visse indlæg givetvis påkalde større interesse end andre. For mit eget vedkommende vil jeg i første omgang kaste mig over de tre amter, som  jeg er mest fortrolig med:

- Aalborg amt
- Hjørring amt
- Thisted amt

- og kan jeg hjælpe spørgeren, der søger svar i et af disse tre amter, er kontakten så at sige sluttet.

Andre har større kendskab og interesse i fx

- Ringkøbing amt
- Viborg amt
- Ribe amt

og de vil sikkert i første omgang se, om de kan hjælpe spørgeren.

Behøver jeg at gå alle amterne igennem?

Min respekt for bornholmerne og for øen Bornholm er overordentlig stor, og det er grunden til, at jeg så ofte som muligt ferierer på Bornholm, MEN nærmest undtagelsesfrit springer jeg over tråde, der handler om bornholmske forhold - simpelthen fordi jeg er helt uden aner og anden genealogisk tilknytning til øen. Hvis en bormholmsk slægtsforsker fortæller mig, at hun eller han altid springer over Hjørring amt, har jeg naturligvis forståelse for den holdning.

Du fortsætter dit indlæg:

*..et opfølgende spørgsmål: vil det gøre nogen forskel?..".

Jeg véd det ikke, men viser det sig, at min idé ikke er velegnet, ja, så dør den vel ved en stille død.

Udsigten hertil afholder dog ikke mig fra nu at da at forsøge at komme med idéer og tanker, som jeg tror gavner - spørgerne!

Forkaster andre mine idéer og forslag, synker mit liv ikke i grus.

Du henviser til Trines indlæg. Det har jeg svaret på og vil ikke misbruge din tid med at gentage mit svar.

Med venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mike Lyng

Som alternativ til forslaget om overskriftens betydning og skemaløsninger så kunne man, for at hjælpe dem med mangelfulde overskrifter, i Aneefterlysning, og måske også andre steder, lave undergrupper:

Øst for Storebælt
Vest for Storebælt
+ en gruppe for udenrigs

Og ikke et ord om Sprogø  ;D



vh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Kenneth Knudsen

Hej Hans

Citat fra: Hans Poulsen Dato 07 Jun 2012 - 18:07
men lad mig gentage, hvad idéen med min tråd er, jævnfør mit eksempel i mit første indlæg [...]

Jeg forstår godt idéen, men jeg kan stadig ikke se fidusen, fordi amtsnavnet er en meget upræcis stedangivelse. Jeg kender en del til Nørre Snede i Skanderborg Amt, hvor jeg selv er født, men resten af Skanderborg Amt aner jeg ikke en bønne om, for mine forældre var tilflyttere fra Himmerland. Så hvis der bare står "Skanderborg" i overskriften, vil jeg springe indlægget over, for statistisk set er der kun lille chance for, at det skulle dreje sig om Nørre Snede. Hvis der står "Nørre Snede" vil jeg til gengæld klikke på den med det samme. Tilsvarende har jeg det med Ringkøbing og Thisted.

Bl.a. derfor har jeg svært ved at se, at det skulle give en højere succes-rate for spørgeren, at starte med amtet.

Men det indledende problem er jo, at vejledningen er spildte Guds ord på Ballelars. Alle spørgere ville være godt hjulpet, hvis de fulgte vejledningen som den er. Personligt har jeg det sådan, at folk, der ikke gider anstrenge sig for at præsentere deres sag ordentligt, dem gider jeg heller ikke anstrenge mig for at hjælpe. Så kan de lære det.
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Hans Poulsen



Hej Mike

Et forslag, som tåler at blive overvejet.

Jeg må dog minde om, at de primære kilder, kirkebøgerne og folketællinger, følger opbygningen

- amt
- herred
- sogn

Slægtsforskere er fortrolige med stednavnedatabaser.

Selv benytter jeg som oftest KRABSEN, som du finder på dette link,

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

men jeg underkender ikke andre måder at finde amt, herred og sogn - tænk blot på dette link

http://www.kirkehistorie.dk/pages/herred.htm

for slet ikke at tale om det fornemste: Slægt & Data:

http://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort][url]http://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort[/url]

Du og jeg er fortrolige med fx

Øst for Storebælt
Vest for Storebælt

men tænk på vore nordiske slægtsforskningsvenner, som ikke har samme detajlkendskab til Danmark.

Venlig hilsen og tak for dit indlæg
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Kenneth

Mit forslag bygger på, at første ord i emnerubrikken er amtet, jævnfør eksemplet i mit indlæg nummer 3 i denne tråd:

Aalborg, Hvorup sogn, 1855, en fødsel, Peter Jensen

og den linje kan du supplere med, hvad jeg skrev i mit første indlæg:

bare navnet på amtet og uden det pladsslugende lille ord *amt*.

Følger du mit forslag og indleder med Skanderborg, véd alle, at det er Skanderborg amt, og det udbygger du så med sogn, tid og og navn.


"..en højere succes-rate for spørgeren..".

Spørgeren skulle gerne opnå et hurtigt svar fra én, som véd en del om amtet.

Om du vil kalde det succes eller en god håndsrækning, råd etc., vil måske blive en strid om ord.

"..Men det indledende problem er jo, at vejledningen er spildte Guds ord på Ballelars..".

Her er vi tæt på at være særdeles enige, og mit forslag motiverer sikkert ikke mange til at læse moderators vejledning - desværre;

MEN

fidusen skulle gerne være den, at trådstarterne vænner sig til at begynde med navnet på amtet, og så har vi lov at håbe, at det smitter, så idéen slår an.

Med venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Munk

Jeg er meget på linje med Kenneth i dette spørgsmål. Hvis overskriften i aneefterlysning ikke indeholder enten "navnet på et af mine sogne" eller "et af mine specielle slægtsnavne", så gider jeg ikke klikke på overskriften for at se indlægget.

Jeg vil fx aldrig klikke på et emne som: "Kan ikke finde Jens Jensen døbt" eller lignende. Det betyder sikkert, at jeg ikke har set en del indlæg, hvor jeg kunne hjælpe. Men som Kenneth skriver: så kan de lære det!

Jeg mener faktisk det er den eneste fornuftige måde at "opdrage" andre brugere. Men så længe der er for mange flinke brugere af forum, der møjsommeligt klikker sig gennem alle indlæg og hjælper hvor de kan, så får vi aldrig alle til at lave sigende overskrifter. 

mvh Ole

Christian Grøndberg




Goddag meddebattør

Dit indlæg har en mere eller mindre mangelfuld overskrift. Hvis du på et senere tidspunkt får brug at oprette et nyt indlæg, så bør du overveje at give den en mere sigende overskrift.

Her er et udpluk omkring det at skrive et godt indlæg:


Vælg en overskrift, der siger noget om, hvad du søger. Opgiv (så vidt muligt) navn, tid og sted for den person, du efterlyser.
Det sparer mange museklik, når andre straks kan se - uden at åbne indlægget - om de kan hjælpe med spørgsmålet.

Læs mere her: VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!!




Hans Poulsen

#23
Hej Ole

Tak for dit indlæg.

"Jeg er meget på linje med Kenneth i dette spørgsmål. Hvis overskriften i aneefterlysning ikke indeholder enten "navnet på et af mine sogne" eller "et af mine specielle slægtsnavne", så gider jeg ikke klikke på overskriften for at se indlægget".

- Du, Kenneth og jeg er da i hvert fald enige om ét: Sognenavnet skal med i emnerubrikken.

- Spørsmålet er, om du er enig med dig selv, når du skriver, at du kun åbner for et af dine specielle slægtsnavne: Eksempel:

Du åbner garanteret for et indlæg i AneEfterlysning, hvis emnelisten lyder

Aalborg, V. Hassing sogn, vielse 1736, Poulsen

Alle slægtsforskere i Danmark, der søger oplysninger om Kær herred, véd, at du er eksperten, når det drejer sig om de to svære Øster og Vester Hassing sogne - og du åbner, uanset om der står Jensen, Pedersen, Poulsen, Munk eller et helt femte navn.

Lad os for sjov skyld sige, at du har haft et uhyre vanskeligt tilfælde af *bigami* i 1700-tallet i din forskning og derfor har brugt megen krudt på det emne. Jeg tør vædde en øl i Duus' Vinstue på, at du vil åbne for et indlæg, hvor en - mangelfuld - emneoverskrift lyder *Bigami i Ribe*.

Ja, jeg vil også gerne være med til at *opdrage* - og opdragelsen gælder vel nærmest de unge, det vil sige begyndere i slægtsforskning, selv om  de er 70 - 80 år gamle. Det hænder også tit, at jeg går *tæt på* i mine svar til dem, snerrer en lilleebitte smule ad dem, beder dem gøre lidt mere ud af deres egen forskning, inden de spørger i DIS-grupperne etc., men jeg prøver samtidig at huske, at de spørger, fordi de er kørt fast, og derfor har behov for hjælp.

"..brugere af forum, der møjsommeligt klikker sig gennem alle indlæg og hjælper hvor de kan..".

Da jeg gennem årene har været netto-nyder af hjælpen i DIS og DIS-grupperne, føler jeg, at jeg *skylder* at betale tilbage på en eller anden måde, og det kan jeg muligvis ved at forsøge at besvare indlæg. Min fremgangsmåde er ofte den, at jeg i spalten over svar kan se, at der er et NUL, ja, så går jeg tit ind dér. Står der i stedet for 11, føler jeg, at andre er i gang med at udveksle erfaringer, og så går jeg videre.

Indrømmet: Der ER et opdragelsesproblem, nemlig en tilgang af nye slægtsforskere, som møder helt uforberedt - uden at have læst bøger om slægtsforskning, været på arkiverne, gået på kursus, tilegent sig en vis viden om historiske forhold eller bare googlet efter et svar. De mest rædselsfulde af dem er de slægstforskere, der ikke kan læse gotisk håndskrift, fordi de ikke har gidet sætte sig ind i emnet - der er ellers nok af kilder. De skulle have karantæne, skulle de - så kunne de måske lære det!

Venlig hilsen til dig og hele Aalborg amt
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Christian

Mangelfulde overskrifter.

Hjælp mig i det konkrete tilfælde:

"Opgiv (så vidt muligt) navn, tid og sted for den person, du efterlyser".

Mit indlæg dukkede op i *Metode og teknik*, og da kneb det for mig at nævne navn, tid og sted.

Jeg ser frem til dit forslag om, hvad jeg burde have skrevet i emnerubrikken.

Venlig hilsen og tak for dit indlæg

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lene Astrup

Hej Hans (og alle I andre)

Jeg har med stor interesse fulgt tråden, og kan ikke tilføre noget nyt, men jeg vil da ikke undlade at give Hans ret. Amtet først er en stor hjælp i stedet for blot et navn og måske et årstal.

Jeg indrømmer også, at bedre opdragelse ville gøre meget ved sagen.

Med venlig hilsen

Lene
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Thestrup-Bjørn

#26
Vil lige indskyde, at jeg egentlig synes godt om ideen om at anføre amtet først i emnelinien (altså amterne før 1970);

MEN hvordan stiller man sig så med købstæderne?
- de har/havde jo intet at gøre med amterne (ejheller med herrederne)!

Skal man så skrive f.eks.:

Lolland, Nysted købstad .......
Fyn, Svendborg købstad......
Jylland, Ringkøbing købstad.....
osv
– eller blot købstadens navn?


OG hvordan stiller man sig med efterlysninger på f.eks. håndværkere og/eller militærfolk, der er bosat flere steder i Danmark i deres levetid?
– og hvad gør man, hvis de på et tidspunkt også bor i Norge, skal vi så til at skrive Fylke?
– og hvad med det (andet) gamle danske land, Dansk Vestindien?


Desuden efterlyser man i mange tilfælde jo også personer, man ikke kender føde- eller dødssted på
- og i sagens natur heller ikke amtet.


Nej – en ensretning af alle emnelinier kan vist ikke rigtig lade sig gøre.

At opdrage brugerne er også komplet umuligt (som erfaringen har vist!).

----------------

Hans!
Din tekst i emnelinien her er helt perfekt - den fortæller præcis, hvad det drejer sig om.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Ole Munk

Hej Hans

Du har da fuldstændig ret i, at jeg åbner alle indlæg omkring Øster- og Vester Hassing. Men bemærk lige at jeg skriver: "enten - eller" om sogn/slægtsnavn, så hvis bare en af dem er opfyldt, så kigger jeg naturligvis.

Ovenstående er min hovedregel, men skulle det lykkes en bruger af forum at lave en så spændende overskrift, at man ikke kan lade være med at kigge - så åbner jeg da også den.

Under alle omstændigheder giver jeg da gerne en øl på Duus, hvis du kommer til Aalborg i sommer. Du skal bare give lyd.

Jeg opfatter iøvrigt ikke Christian Grøndbergs indlæg som en kritik af din overskrift. Men blot som en rigtig god skabelon for, hvordan man kan vejlede en ny bruger uden at virke overbelærende eller skolemesteragtig. Så den synes jeg vil være oplagt at kopiere, hvis man nu ikke synes, at "de bare skal lære det"  ;)

mvh Ole

Hans Poulsen

#28
Hej Thestrup-Bjørn

[En tommelfinger kom i vejen og et ret langt svar til dig forsvandt ud i det blå. Jeg prøver en gang til]

Tak for dine bemærkninger, som naturligvis satte mig på en prøve.

De købstæder, som du nævner, vil jeg håndtere efter samme melodi, som AO benytter:

Maribo amt
Musse herred
Nysted sogn
Tidsinterval
Opslagsnummer

Svendborg amt
Sunds herred
Et af de to sogne i Svendborg købstad
Tidsinterval
Opslagsnummer

- og i emnerubrikken vil jeg af pladshensyn udelade ordet *amt* i de to eksempler.

For mit indre øre hører jeg dig sige, at jeg snyder på vægten, men dertil må jeg blot svare, at nok så god en emnerubrik eller nok så godt et indlæg kan ikke komme ind i alle genealogiens kringelkroge.

Finesserne må komme lidt efter lidt.

"..-hvordan stiller man sig med efterlysninger på f.eks. håndværkere og/eller militærfolk, der er bosat flere steder i Danmark i deres levetid?

– og hvad gør man, hvis de på et tidspunkt også bor i Norge, skal vi så til at skrive Fylke?"

Hvis du har fod på de nævnte personer langt op i deres liv - fx til de er 47 år gamle og forsvinder for dig i Holbæk - vil jeg skrive en emnerubrik, der indledes med ordet Holbæk, nævne årstallet, hvor han forsvinder for dig, antyde, hvad du måske selv forestiller dig (rejst til Norge, faldet i krigen, skiftet erhverv, blevet forflyttet etc.).

Pyt da med, at han blev født i Thisted amt, flyttede i en ung alder med forældrene til Aalborg amt, blev indkaldt til garnisonsbyen XX. Tag tråden op fra og med Holbæk.

"– og hvad med det (andet) gamle danske land, Dansk Vestindien".

Ja, og Tranqebar med. Klare sig med en hjemmestrikket emnerubrik
.
"Desuden efterlyser man i mange tilfælde jo også personer, man ikke kender føde- eller dødssted på
- og i sagens natur heller ikke amtet".

Så må man fabrikere en emnerubrik, så godt man kan, og uddybe tilfældet i selve teksten.

"Nej – en ensretning af alle emnelinier kan vist ikke rigtig lade sig gøre".

Hvis du og jeg kan enes om at lægge trykket på ordet alle, taler vi samme sprog.

Kan vi hjælpe hinanden til at lægge ud med amtet i 60-70-80 % af trådene - og her har jeg mest af alt DIS-gruppen AneEfterlysning i tankerne - er meget nået, og, vover jeg at føje til, til gavn for spørgeren (trådstarteren).

Venlig hilsen og igen tak for dit indlæg
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Tak, Lene, for dit korte indlæg.

En udpræget karakterbrist hos mig er, at jeg altid læser ros og medhold to gange.

Dit indlæg læste jeg fire gange.

Venlig hilsen og god søndag
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag