Politiets registerblade

Startet af Bente Dahl Nielsen, 28 Nov 2010 - 11:57

Forrige emne - Næste emne

Bente Dahl Nielsen

Hej

Jeg blevet opmærksom på en guldgrube - politietsregisterblade.dk -

Men hvad betyder eks 1919-1-11 Udtrukket ? er han død eller bare flyttet ?

Jeg har også der set fejl i eks fødselsår og navne, har prøvet at rette, mon det registreres ?

På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Inger Buchard

Politiets registerblade:
indtasterne skal skrive, hvad der står på sedlerne. Og der kan sagtens være uoverensstemmelser mellem kirkebøger og registerblade, men som ved folketællingsindtastningerne skal der altså skrives det, der står i kilden.

Hvis du opdager, at en indtaster har læst forkert - eller tastet forkert, så send en fejlmelding. Den bliver læst, og der bliver taget stilling til, hvad der skal stå på det indtastede ark.

De variationer, der opstår på den måde, kan man komme omkring ved at bruge joker og udvidet søgning.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bente Dahl Nielsen

Hej Inger

Tak for opklarende svar, men hvad betyder "Udtrukket" ?

På forhånd tak for svar
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Jørgen Sørensen

Venligst Jørgen - 2300

Bente Dahl Nielsen

Hej Jørgen

Så lærte jeg også det, tak skal du have. Dejligt at blive ledt på vej.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Inger Toudal

#5
Hej Berit

Har du læst

Søgevejledning  http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=71&lang=da  og

Introduktion  http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=70&lang=da  

"Udtrukket =  Udflyttet af Københavns Kommune. Står altid mellem adresserne eller som den sidste adresse."

For kvinders vedkommende kan "udtrukket" også betyde, at den pågældende fortsat bor i Københavns Kommune, men er blevet gift og overført til ægtemandens kort,


Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bente Dahl Nielsen

Hej Inger

Det vil jeg lige læse igennem endnu engang og se om jeg kan huske det.

Tak skal du have.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Didde Bryde

Hej.

Nu kan jeg se, at der står, find dine Københavnske forfædre her, på den hjemmeside i har tilføjet her inde, men er det ikke muligt at finde nogle forfædre fra Sønderjylland?

Hilsen
Didde
Venlig hilsen
Didde Bryde

Inger Buchard

#8
Du kan finde alle de sønderjyder, der tog ophold i København mellem 1890 og 1922 [når indtastningen er færdig]; og det er ikke så få endda.
Er de så dine 'københavnske' forfædre? Det kan vel diskuteres, men det er jo indiskutabelt, at de har haft adresse i København i en periode.

Der er den specialitet ved sønderjyderne, at de jo kom fra udlandet. Ofte noteres fødestedet, og så er det relativt let at finde 'Jens Hansen', men der er mange forekomster med fødested 'Slesvig', en sjælden gang såmænd også 'Holsten' eller måske bare 'Preussen', som S-H jo blev en del af efter 1864. Hvad vidste en politimand i det indre København om den slags historiske finesser?

Der skal altså bruges fantasi og jokere, når man bruger Politiets registerblade.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Bente Dahl Nielsen

Fantasi skal man bruge ja - og måske har alle heller ikke selv "husket" så godt, jeg har blandt de bare 5 jeg har fundet frem til, konstateret, at både fødselsdatoer, navne og fødselssted har været forskelligt på forskellige blade - altså flere forskellige årstal.

Men det er nu et rigtigt godt sted at se på, hvis nogen af forfædrene har været i København i den pågældende periode eller hvis een "er blevet væk"- han/hun kan jo været rejst til storbyen.

Tak til gode hjælpere.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.