Efterlysning: Gratis site til at lægge mit stamtræ

Startet af Leif Sommerdal, 28 Nov 2010 - 09:36

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg erindrer at have set et indlæg, hvor der blev tilbudt at brugerne af Slægt & Data kunne få stillet serverplads af til offentliggørelse af deres stamtræ uden beregning.

Jeg har her til morgen ledt forgæves efter det. Er der nogen, der kan huske hvor det ligger?

Jeg har ikke lyst til at skulle registrere en domæne og betale for at kunne dele stamtræet med min familie, når jeg kan få ydelsen gratis.

På forhånd tak for oplysninger der kan føre mig mod målet
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

Hej

Den tråd er slettet pga. reglerne om annoncering.
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Leif Sommerdal

Øhhh - hvilke regler????

Jeg erindrer ikke at have set formelle regler, kun et godt råd om ikke at ville fungere som reklamesøjle.
Så vidt jeg husker gjaldt tilbuddet gratis serverplads - så hvori ligger reklamen - hvad er det jeg har overset?

Med venlig hilsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

Reklamen ligger i, at man laver en hjemmeside for et forum uden for DIS, går herind og opretter tråd, om et givent program. Når man så anbefaler folk, at flytte fra DIS og ud i det andet forum for at få svar på deres spørgsmål, så er det absolut ikke i orden.

Når man så yderligere tilbyder gratis hjemmeside som "lokkemad", så er der flere, som bliver meget utilfredse. Det kaldes vist skjult reklame, uden at jeg skal gøre mig klog på det ret juridiske. Vi kan bare ikke acceptere dette.

Historien er ikke meget længere, og sådanne indlæg vil blive fjernet.
med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Leif Sommerdal

#4
Blot en tanke.

Var det måske en ide at oprette et forumsafsnit i DIS regi med klare regler om hvad man må til brug for diskussion af de forskellige supportprogrammer til slægtsforskning.
Jeg kunne se flere fordele i dette:


DIS slap for at skulle rydde op i indlæg, der henviser til andre fora
DIS fik kredit for at støtte supporten af de mange produkter
DIS kunne kræve et (evt. forhøjet) medlemsgebyr fra forhandlere/supportere

Jeg vil faktisk også hellere "nøjes" med at skulle følge et forum i stedet for at skulle besøge flere.

Som jeg ser det - alt i alt en win-win situation, hvis vi bare slipper for den rene produktforerligelse, men det kunne jo være et af kriterierne i regelsættet.

Den eksistende side om "Programmer til slægtsforskning" er desværre meget overfladisk - og jeg tvivler på, hvor meget den bliver vedligeholdt/aktualiseret. Jeg fandt den desværre ikke så anvendelig. For mig ville det være bedre at kunne se andres erfaringer - og spørgsmål/kritik. Så ville jeg føle, at jeg havde et bedre grundlag at vælge fra.

Endelig - et sidste hjertesuk. Jeg synes faktisk ikke så godt om, at indlæg bare fjernes som om de aldrig havde været der. Som et minimum - og for at overbevise os andre om DIS Danmarks overblik og ufejlbarlighed, burde der ligge en stub tilbage, der forklarede baggrunden for at indlægget blev fjernet. Hvis indlæg bare forsvinder leder det mine tanker en på forgangne regimer og deres opfattelse af censur. Et motiv, som jeg under ingen omstændigheder vil tillægge DIS bevidst at styre efter.

Med venlig hilsen og i håbet om at kunne bidrage til den videre udvikling.

Leif Nielsen

P.S. Hvis brugere/medlemmer ikke vil have mail om nye indlæg i produktrelatede fora kan de jo blot vælge ikke at blive orienteret. Jeg udarbejder gerne en lille vejledning i hvordan det kan undgås. Det er muligt med de fleste forum-systemer.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

Hej Leif

Det må vi jo lade hjemmeudvalget vurdere.

Så vidt jeg har forstået har man debatteret muligheden for flere grupper i forum. Der kan både være for og imod dette. Det vil jeg lade dem om at vurdere.

Jeg er her bare som almindeligt medlem, og har tilbudt at holde øje med de ting som foregår, og skride ind når brugere eller medlemmer ikke kan finde ud af det.

Men synes da du skal skrive til webmasteren, hvis det ikke allerede er gjort.


med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Leif Sommerdal

#6
Hej Hans,

Tak for info. Og nej, jeg har ikke skrevet til webmaster, da jeg ikke var klar over, at det var ham/hende, der var omdrejningspunktet om forumreglerne.

I de fora, hvor jeg tidligere selv har modereret har vi som moderatorer haft vide beføjelser til selv at diskutere forbedringstiltag og medlemsforslag, som herefter kunne vedtages i fordragelighed eller forelægges for en bestyrelse/et udvalg, som gav den endelige afgørelse.

Men jeg skriver da gerne til webmaster, når jeg finder adressen.

Med venlig hilsen
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Peter Hansen

med venlig hilsen

Hans P. Hansen
www.bondeslaegt.dk

forsker for tiden i familien Neupart fra Sønderjylland

medlemskab af DIS-Danmark koster kun 200,- kr.
medlem af DIS-Faxe og DIS-Slagelse

Finn Holbek

Der er en hel del steder som tilbyder "gratis" plads, men i reglen render man hurtigt ind i begrænsninger, som hurtigt leder over i køb af mere plads og forskellige services.

Det vel nok mindst fuskede er vel Genanet, hvis man ellers kan leve med menu på engelsk, norsk eller svensk jfr.: http://www.geneanet.org/

Siden har et meget stærkt relationsværktøj, forskellig mulighed for synlighed, oprettelse af brugere osv., absolut anbefalelsesværdigt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Sommerdal

Hej Hans og Finn,

Tak for linkene.
Jeg vil kigge på, hvad Geneanet kan tilbyde.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Damén

Hej Finn

Sjovt, at du lige skulle fremhæve Geneanet.  De har ganske vist en basisfunktion for ikke-betalende medlemmer, men funktionerne er bevidst amputeret for almindelige brugere.  Hvis man vil have den fulde glæde af Geneanet, koster et års medlemskab 40 euro, altså 300 kr.

Las os nu bare være ærlige.  Det koster som regel noget at drive et website, og det skal altså enten betales via medlemskab eller reklamer.

hilsen
Karsten Damén
Forhenværende bruger af FTB - nu skiftet til PhpGedView.

Leif Sommerdal

Hej Karsten,

Kan du gøre rede for, hvorfor du har skiftet fra FTB til phpGEDView

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Damén

#12
Jeg ramte loftet med for mange individer.  D.v.s. at så var det ikke længere gratis at publicere via MyHeritage FTB.

Mine erfaringer med PGV startede med en dedikeret PGV-hosting på to forskellige sites i USA, som begge tog sig betalt.  Da de viste sig at være mer eller mindre useriøse (og begge lukkede !) valgte jeg at køre mit eget løb.  Da jeg i forvejen havde et webhotel, var det enkelt at købe mit eget domænenavn og køre PGV fra webhotellet.
Til gengæld kræver det jo, at man sætter sig lidt mere ind driften, men det synes jeg kun er interessant.  Dog er det langtfra en løsning, der egner sig til alle.
Jeg har også prøvet TNG, men foretrækker PGV p.g.a. evnen til at håndtere store stamtræer i grafisk visning (hvad FTB jo også kan meget elegant - jeg kan vel roligt sige uovertruffent ?).

hilsen
Karsten

Bengt B

Har DIS-Forum gratisutrymme för medlemmarnas hemsidor så att jag kan lägga upp mina data där?

Mvh,
Bengt Boysen

Leif Sommerdal

Hej Karsten,

Det lyder interessant.
Jeg ser lige, at det også der ud til atdet er muligt at vedligeholde stamtræet online - fra flere steder - og af forskellige folk. Det er jo en af de ting, der lokker meget ved FTB (MyHeritage).

Har du en godt link til en demo site, hvor jeg kan se mulighederne?

Jeg har også en fornemmelse af, at PGV har en god funktionalitet mht at gemme kilder (sources).
Er det oversat til dansk? og kan det håndtere flere sprog? Jeg har nemlig både famillie her i DK og i Tjekkiet.

Tak for at du gider tage dig tid til at svare.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Hej Karsten...

Hvad koster det dig at have eget domain og webhotel om året, for det er jo meget sjovt at du skriver at du skiftede fordi FTB ikke var gratis efter du kom over 250 personer.

Løsningen med phpGEDview, TNG eller et andet produkt er jo heller ikke ligefrem gratis og nu vil jeg slå mig løs og sige at din løsning garanteret er dyrere end hvis du havde tegnet abonnement på MyHeritage. Her til kommer at 95% af de slægtsforskere jeg kender ville ikke kunne og ikke gide bruge tiden på at sætte sådanne løsninger op, men jeg forstår godt din interesse og lyst til selv at rode med det, det har jeg også selv og har også en phpGEDview side kørende men kun meget få i familien vælger den frem for den jeg har på MyHeritage.

Jeg synes det er godt at udbudet er så stort så der er en valgmulighed for alle. Men med al respekt for phpGEDview er der ingen sammenligning til MyHeritage :-)

Karsten Damén

Leif

PhpGedView (PGV) kan håndtere mange sprog, herunder også dansk - dog ikke tjekkisk.  Den enkelt bruger kan selv vælge sprog.  Ja, og der er gode muligheder for, at flere kan samarbejde om slægtshistorien.  Programmet kan sættes op, så flere brugere kan lave forslag til tilføjelser/ændringer, men deres indlæg skal godkendes af en udpeget "ansvarhavende redaktør".  Der er også et internt postsystem.
Det, der lokkede mig over, var dog også mulighederne for at tilpasse privatlivsfunktionerne helt ned til den enkelte ane og endda enkeltoplysninger om enkelte personer. 
Hvad angår et demo site, så kunne jeg selvfølgelig give dig et link her til mit eget site, men da jeg ikke er medlem vil jeg undlade det.  Jeg vender tilbage med et "neutralt" eksempel eller sender en mail med et link.


Til Henrik

Hvad angår prisen for at drive PGV:
- programmet er jo gratis
- jeg havde et webhotel i forvejen på Gigahost
- mit særlige domæne med slægtsnavnet koster 119 kr. årligt hos gratis.dns
- min arbejdstid er gratis

Og jeg er ikke enig i din uhæmmede skamrosning af FTB.  Det har også sine svagheder.  Jeg skal blot nævne de væsentlige for mig:
- privatlivsfunktioner ikke så avancerede som PGV.
- det følger ikke GEDCOM standarden 100%, så eksport til andre programmer giver problemer.
Og så var jeg træt af at blive overdænget med mail fra MyHeritage - grænsende til spam.

Egentlig ville jeg ikke have nævnt disse ulemper her, da jeg nødigt vil rakke ned på nogen programmer.  Hver er salig i sin tro.  Men du inviterede selv til det.

hilsen
Karsten


Henrik Poulsen

#17
Hej Karsten...

Jeg skal blankt erkende at FTB har sine mangler. Privatisering er i version 5, som udkommer i næste uge, forbedret så man helt ned på specifikt fakta eller andet kan vælge at gøre det privat. I øvrigt er udgivelse til MyHeritage en dårlig ide hvis man slet ikke ønsker at dele sine data.

Men der er rigtig meget phpGEDview ikke kan, selv om jeg synes det også er et fantastisk produkt.

Her ud over vil jeg ikke gøre mig til ekspert i GEDcom koder, men hvornår er det lige at sidste standard blev fastlagt. Jeg tror det var 1. november 2000 og jo FTB overholder GEDcom 5.5 som er sidste officielle standard. Der er altså gået 10 år og ja, FTB tilbyder mange flere muligheder end der var tiltænkt i v5.5. På samme måde kan det jo også være udfordringer i at importere GEDcom filer fra andre programmer til FTB.

Med hensyn til mails så har hvert enkelt medlem mulighed for at så mailfunktionen fra, så det kan man da blive helt fri for. Jeg synes nu det er meget rart at blive mindet om når nogen i familien har fødselsdag og når der er fundet person sammenfald med andre slægtstræer, som jeg måske kan bruge i min videre research.

Du er velkommen til at rakke produktet ned... og jeg skal gøre alt for at rellevante punkter bliver forbedret. Og ja jeg er meget glad for FTB og livet ville være meget lettere hvis alle brugte FTB :-)

Henrik Poulsen

Hej Karsten...

Tak for oplysning om gratis.dns. Jeg har ikke brugt dem før men det er da noget billigere end hvad jeg ellers giver. Det er jo ikke de store penge, men trods alt halv pris i forhold til nuværende udbyder, så det skal da prøves af.

Finn Holbek

Citat fra: Karsten Damén Dato 28 Nov 2010 - 20:31
Hej Finn

Sjovt, at du lige skulle fremhæve Geneanet.  De har ganske vist en basisfunktion for ikke-betalende medlemmer, men funktionerne er bevidst amputeret for almindelige brugere.  Hvis man vil have den fulde glæde af Geneanet, koster et års medlemskab 40 euro, altså 300 kr.

Las os nu bare være ærlige.  Det koster som regel noget at drive et website, og det skal altså enten betales via medlemskab eller reklamer.

hilsen
Karsten Damén
Forhenværende bruger af FTB - nu skiftet til PhpGedView.

Hej Karsten

Jeg har skam selv haft købeudgaven, men brugte aldrig de udvidede funktioner, - basis udgaven er glimrende "prisen taget i betragtning! 8)

I længden ville jeg dog helst være herre i eget hus, - kiggede også på phpGEDview, men TNG var mere min smag.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Sommerdal

Hej Karsten

Tak for informationerne. Det er lidt ærgerligt med det tjekkiske, men måske kan mine brødre hjælpe til med en oversættelse, hvis sprogdelen er bygget fornuftigt op.

Jeg bruger også selv gratisdns, så det kan jeg også stå helt inde for. Desuden havde jeg tænt, at PGV kunne køre på en af mine NAS - så slap jeg for at blive hosted - alt afhængigt af PGV's krav til ressourcer. Det ville gøre brugen endnu billigere.

Men mit primære fokus er nu brugbarheden af produktet, så derfor vil jeg naturligvis også gerne høre om funktionelle ulemper ved PGV. Jeg har forstået at installationsproceduren er lidt kringlet, men der er vist løsninger på vej.

Måske vil det gavne andre, hvis vi satte an funktionsmatrix op meller de enkelte systemer, som kunne være til glæde for mange andre slægstforskere.

Med venlig hilsen
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 29 Nov 2010 - 06:37
Jeg bruger også selv gratisdns, så det kan jeg også stå helt inde for. Desuden havde jeg tænt, at PGV kunne køre på en af mine NAS - så slap jeg for at blive hosted - alt afhængigt af PGV's krav til ressourcer.
Det kan den sagtens (forudsat naturligvis at din NAS har Php og MySql). Men det er jo normalvis ret begrænset hvormange 'kræfter' såden NAS-server har, og PGV er i forvejen absolut ikke nogen hurtigløber.

En egentlig server, eller hostning på et web-hotel, vil nok være at foretrække, hvis du forventer en vis mængde trafik.

TNG og evt. også Webtrees er måske nok lidt mere effektive og bliver vel også bedre vedligeholdt.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Tak for kommentaren.
Det var nok også mest i en testfase, jeg ville anvende min NAS.

Jeg skal have kigget på Webtrees, den lyser ret interessant.

Mvh
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Citat fra: Leif Carsten Nielsen Dato 29 Nov 2010 - 12:46
Det var nok også mest i en testfase, jeg ville anvende min NAS.
Her vil det sikkert være velegnet. Men du kunne jo også bare installere Apache / Php / MySql på din normale arbejdscomputer. Det vil måske være nemmere  at arbejde med. Disse NAS-servere er nogen gange lidt specielle at arbejde med og har ofte begrænsede muligheder.

Til det brug du her nævner vil det ikke føles at være i vejen for det normale arbejde på almindelig god og tidssvarende computer.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Ingen tvivl om det, men kunne jeg bruge min NAS til andet en filserver ville det jo være fint.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ole Hingebjerg

Hej Henrik

Kan du ikke uddybe din udtagelse:

"I øvrigt er udgivelse til MyHeritage en dårlig ide hvis man slet ikke ønsker at dele sine data."

Jeg ønsker absolut ikke at dele mine slægtningers data offentlig på nettet.
Man kan vel godt bruge FTB som et enkelt stående program?.

Min erfaring med FTB er, at det er et meget overskueligt program som er meget nemt at arbejde med.
FTB lider ikke af DOS syndromet, som mange andre programmer gør.
Konklutionen er at FTB er et godt program for mig.

MVH
Ole Hingebjerg
Med venlig hilsen
Ole Hingebjerg
8700 Horsens

Henrik Poulsen

Hej Ole...
Du kan sagtens bruge FTB som enkeltstående program og derved deler du heller ikke noget som helst. Bemærk at v5 har rigtig mange muligheder for at gøre data private, så selv om du udgiver behøver du ikke dele, du bestmmer selv. Men grundtanken er jo at man kan hjælpe hinanden.

Det med DOS syndromet var faktisk en væsentlig årsag til at jeg selv valgte FTB.

Til Leif
http://www.qnap.com/ NAS er idag meget mere end storage på netværket og der er ingen performence problemer. Man skal bare vælge den størrelse man skal bruge, ligesom en PC. Har selv en del stående fra QNAP.

Leif Sommerdal

Preferencer er forskellige - jeg synes godt om Synology - og deres service.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Synology er også et godt produkt, men jeg tror ikke deres produkt bredde er så stor. Men du har ret det er kun et spørgsmål om smag og behag. Har arbejdet en del sammen med QNAP om deres software og firmware, så jeg er miljøskadet... :-)

Bengt B

Jag är ny på detta forum och har kanske inte den tyngd som en del äldre forum medlemmar har, men jag måste få uttrycka mitt missnöje och säga att diskussionen mellan Henrik Poulsen och Leif Carsten Nielsen inte leder någon vart.

Så vitt jag kan se så är det ursprungliga ämnet för denna tråd : Efterlysning: Gratis site til at lægge mit stamtræ ). Vad hände med detta ämne ? Ämnestiteln borde kanske ändras till: Henriks och Pouls privata diskussion om hur diverse servrar fungerar ??.

Till Henrik och Poul, kan ni inte forsätta er diskussion via MSN Messenger eller liknande ?