Vedrørende antallet af kirkebøger som er indtastet eller under indtastning.

Startet af Bent Jakobsen, 28 Nov 2010 - 08:16

Forrige emne - Næste emne

Bent Jakobsen

Hej,

Jeg ved ikke om jeg burde starte en ny tråd, men nu gør jeg det, så undskyld hvis dette er forkert.

Dette er et svar på en anden tråd, hvor spørgsmålet fremkom, om hvor mange kirkebøger som er indtastet (enten helt eller delvist) eller aktuelt er under indtastning.

Svaret som jeg kommer frem til er: 499 kirkebøger.

Hvordan er jeg så fremkommet til dette?

1.Slå op på: http://ddd.dda.dk/kipfolderform.html
2.Vælg: Kirkebøger
3.Tryk: Søg.

Her vises der nu: 1060 poster

Disse poster dækker i visse tilfælde over flere kirkelige handlinger (eksempelvis 1813 - 1835; Amt: Aalborg; Herred: Hellum; Komdrup, hvor der er en linje for Konfirmation, en for tilgangsliste, en for afgangsliste, en for dåb og så videre)

Så hvis vi nu sortere disse, så der kun fremkommer en linje i ovenstående tilfælde, så kommer jeg frem til at der er 499 kirkebøger som er indtastet (enten helt eller delvist) eller er under indtastning (med forbehold for at jeg har talt en linje eller to forkert).
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Poul Wachmann

Hej Bent,

De 499 helt eller delvist indtastede kirkebøger er faktisk flere end jeg troede. Det betyder, at indtastningen af kirkebøger endelig er kommet godt i gang. Med John Nielsens gæt på, at der er ca. 50.000 kirkebøger, ville det umiddelbart give en færdiggørelse på 1 procent. Den simple beregning giver dog kun et fingerpeg. At nogle kirkebøger kun er delvist indtastede vil resultere i en lavere færdiggørelse, mens ikke-tilgængelige kirkebøger er medregnet i det totale antal, og derfor ville give en højere færdiggørelse, end hvis vi som udgangspunkt kun medregnede kirkebøger, der var udskrevet før 1950.

Med et ca. 20-årigt projekt for indtastning af kirkebøger kunne det være interessant at opdele statistikken i perioder, det kunne f.eks. være kirkebøger udskrevet:

før 1813-1814

i perioden 1814-1891
i perioden 1891-1950
og endelig fra 1950 og frem til den elektroniske kirkebog (ikke tilgængelig)

Er der muligt med de eksisterende data at lave et estimat med en sådan opdeling?

Med venlig hilsen
Poul

Bent Jakobsen

Hej Poul,

Ja, det er skam muligt. Jeg vil lige lave et et automatiserings job (så vi let kan gentage det senere), nu er det jo anden gang jeg løber det igennem.

Så hvis du lige kan give mig lidt tid, så skal du nok få din statistik ;)

Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Bent Jakobsen

Hej Poul,

Nu har jeg din statistik klar, der er dog forbehold at der er en række kirkebøger som jeg ikke helt har været klar over om, de skulle i den ene eller den anden gruppe idet at disse jo spændte over flere år. eksempelvis:

1922 - 1952; Amt: Vejle; Herred: Nørre Tyrstrup; Sønder Stenderup;

sådan en post har jeg eksempelvis regnet med som før 1950. Dette er lidt "forkert" i følge din opdeling, men..  jeg håber at det er ok.

Når dette er sagt så er opdelingen som følgende:

Før: 1814                              = 230 kirkebøger
Fra og med: 1814-til 1891    = 199 kirkebøger
Fra og med: 1891-til 1950    =   67 kirkebøger
Fra og med 1950                  =    3  kirkebøger
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Poul Wachmann

Hej Bent,

Det var nogle meget interessante tal.

Den første periode fra ca. 1645 til 1814 dækker ganske vist næsten 170 år. Der var kun krav om at registrere døbte, viede og døde. Kirkebogen blev kun ført i 1 eksemplar og mange kirkebøger er gået til. For de fleste af os er de ældste kirkebøger svære eller umulige at tyde, så det er glædeligt at så mange er indtastet.

Efter 1814 blev der indført dobbelt bogføring og regler for opbevaring, så langt de fleste kirkebøger er bevaret. Frem til 1891 er dertil mormonfilmene dækker, og frem til 1950 er dertil AO kirkebøger er/bliver tilgængelige.

At 4 kirkebøger udskrevet efter 1950 er indtastet, var uventet. Mig bekendt er de nyeste kirkebøger ikke filmet.

Med venlig hilsen
Poul

Bent Jakobsen

Hej Poul,

Nu har jeg lige kigget data igennem en gang til, og der er strengt taget en lille "feature".

KB; Døbte; 1949 - 1955; Amt: Bornholm; Herred: Vester; Vestermarie; Indtaster: Tonni Leif Jørgensen; Under indtastning; ; K0089;

KB; Konfirmerede; 1949 - 1955; Amt: Bornholm; Herred: Vester; Vestermarie; Indtaster: Tonni Leif Jørgensen; Under indtastning; ; K0090;

KB; Viede; 1949 - 1955; Amt: Bornholm; Herred: Vester; Vestermarie; Indtaster: Tonni Leif Jørgensen; Under indtastning; ; K0091;

KB; Begravede; 1949 - 1959; Amt: Bornholm; Herred: Vester; Vestermarie; Indtaster: Tonni Leif Jørgensen; Under indtastning; ; K0092;

Dette er jeg kommet til at regne som to bøger  (da de tre første er fra 1949 til 1955, mens den sidste er til 1959) - spørgsmålet er så om det reelt er tilfældet. Eller det er en og samme bog (altså en tastefejl)

Så måske er det reelt kun tale om to "bøger", og ikke tre som tidligere opgivet.

Jeg har ikke lige originalen så jeg kan ikke aktuelt afgøre om der er tale om to eller tre bøger.
Dernæst så er disse indtastninger ikke afleveret endnu.


Den sidste er:

KB; Begravede; 1953 - 1988; Amt: Vejle; Herred: Nørre Tyrstrup; Sønder Stenderup; Indtaster: H. Due-Hansen; 456 poster; Afleveret;

Dette med om det er to eller tre bøger er måske også irrelevant, idet at du spørger om tallet i store træk.

Men ret skal være ret. Jeg beklager at jeg ikke opdagede det før.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Poul Wachmann

Hej Bent,

Tak for oplysningerne.

Du har tilsyneladende ret i, at kirkebogen fra Vester Marie er 1 fysisk enhed. Daisy oplyser, at kirkebogen nr. 3/100-19 er en fysisk enhed og dækker fødte, konfirmerede, viede og døde fra 1949 til 1959.

Med venlig hilsen
Poul

John Nielsen

Hej

Når i nu så godt kan lide statistik, så er her lidt.
Jeg har valgt 1960 som slut da AO har sagt at de vil udlægge dertil.
Der er ikke her taget højde for adgang til døde i perioden 1960-2000.

Danmarks Kirkebøger.
Startet før 1814:                                   6.596
Startet 1814-1891:                              14.786
Startet efter 1891, udskrevet før 1960: 12.317
udskrevet efter 1960:                            13.451
Ialt                                                      47.150

I DDA regneenheder (begivenheder)
Startet før 1814:                                  23.243
Startet 1814-1891:                              58.283
Startet efter 1891, udskrevet før 1960: 32.649
udskrevet efter 1960:                           31.461
Ialt                                                    145.636

Til sammenligning så er der idag 760 afleverede til DDA.

Man Skal huske på at ikke alle kirkebøger er registrerede endnu,
det er dog fortrinsvis i den sene ende.

Hilsen John Nielsen