En Topp ud af det blå?

Startet af Anders M. Petersen, 03 Jun 2012 - 22:20

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har siddet og tumlet med en ane, hvis dåb jeg bare ikke kan finde - trods et meget genkendeligt navn...

Det drejer sig om skrædder Jørgen Topp, født 1788 eller 1789, sandsynligvis i Viborg eller omegn.

Han bliver gift 28. maj 1812 i Viborg (Viborg Sortebrødre Sogn kirkebog 1775-1812, opslag 259):

May 28de
Unge Karl Jørgen Top Skrædermester og Pigen Anna Danielsdatter copulerede i Kirken under tændte lys


Jeg har ham også i FT 1834 (uddrag):

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Westergade, No 396, 396 F1, FT-1834, B1956
Jørgen Topp 45  Gift  Skræddermester 
Ane Topp fød Bøjesen 44  Gift  hans Kone 


Han får også døbt flere børn i Viborg Sortebrødre 1813-1836. Her vil jeg nøjes med at henvise til hans 3. barn, Andreas Lassen, som findes i Viborg Sortebrødre Sogn kirkebog 1813-1826, opslag 94, hvor det fremgår at der blandt fadderne er flere fremmødte Topp'er (jeg har ikke kunnet tyde hele teksten om fadderne, så et indspark er også velkomment). Dette bare for at sige at Topp sandsynligvis er et familienavn, og ikke et (landsby)navn som Jørgen har fået som tilnavn senere i livet.

Og alligevel kan jeg ikke finde Jørgen Topp døbt i Viborg eller i FT 1801 noget steds i Danmark. FamilySearch har også alle hans børn, men ikke hans fødsel.

Vielsen er det eneste sted, hvor han fremgår som "Top" - alle andre steder står han skrevet som "Topp".

Han dør i øvrigt i Viborg 4. april 1838.

Er der nogen der kan gøre det bedre end mig?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Else Skovbo Jensen

Har du undersøgt, om han har taget borgerskab i Viborg og om der da skulle stå, hvor han er født ?
Jeg mener at der for mange år siden blev udgivet en bog med borgerskaber fra Viborg, men om det kun er et uddrag kan jeg ikke huske.


med venlig hilsen
Else

Inge Hedal

Hej
Et forslag:
Tønder, Hviding, Arrild, Arrilt, , 13te Familie, FT-1803, C1360
Peder Top 49  Gift Hausvater Hufener 
Mette Hanstochter 49  Gift dessen Frau   
Hans Pedersen Top 23  Ugift -- National Soldat 
Jacob Top 12  Ugift --   
Jørgen Top 10  Ugift --   
Peder Hansen Top 8  Ugift --   
Else Pederstochter 21  Ugift Dienstmadg.

Mvh. Inge

Anders M. Petersen

Hej Inge og Else!

Mange tak for input!

Jeg vil starte med FT1803 og se om ikke der er gengangere i navnene ved børnenes dåb i Viborg, det må være den bedste måde at validere om vi har fat i den rette Top/Topp! Alderen er jo ikke helt i skuret, men vi har helt klart fat i den eneste registrede Jørgen Top/Topp på dette tidspunkt!

Og så lige en reminder til mig selv: Når man laver en "national" søgning på Top% i starten af 1800-tallet, så skal man ikke kun tage 1801 med, men også huske 1803!

Borgerskabet i Viborg er også meget interessant og skal undersøges, men min indsats er indtil videre begrænset til hvad der kan klares fra computeren, så jeg opretter en "to do" på denne opgave.

Men mange tak for input! Jeg opretter en "Hjælp til tydning" på børnenes dåb og skriver det endelige resultat i denne tråd, så det dukker op i fremtidige søgninger, hvis andre kommer forbi af samme vej...

Med venlig hilsen og tak!
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Med de nye informationer var han meget nemmere at finde - og alderen passer!

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/S51N-X4M

Jørgen Top Pedersen, døbt 29. august 1790 i Arrild Kirke, Hviding, Tønder
Og her er også info om forældrene.

Igen tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thestrup-Bjørn

Else nævner uddrag med borgerskaber i Viborg.

Prøv denne bog via biblioteket:
Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 (Otto Von Spreckelsen)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Berényi

Jeg söger efter en Mattias Toppel, han var i Södringgård, Estruplund i 1694 hvor han var gift med en Johanna Villadsdotter. Ligesom i 1698, hvor der hedder nu Södringholm! Forpagter på Södringholm i 1705 og  i 1711 var han forvaltere på Lövenholm. Deres sön; Peter von Sprechelsen Toppel, död som små.

Har I noget om disse personer?

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Regelsen

Hej Anders

Jørgen Top får borgerskab som skræder 26.05.1812, søn af apoteker Top i Kragerø i Norge,
~ A.D. Bøjesen, db. 04.07.1790 (S), død 17.02.1873 (D)...... iflg. den omtalte borgerbog.
Urmagersønnen Daniel Andreas Topp er også anført!
Venlig hilsen
regelsen

Henrik Brandt

#8
Citat fra: Regelsen Dato 04 Jun 2012 - 17:10
Jørgen Top får borgerskab som skræder 26.05.1812, søn af apoteker Top i Kragerø i Norge,
~ A.D. Bøjesen, db. 04.07.1790 (S), død 17.02.1873 (D)...... iflg. den omtalte borgerbog.
Urmagersønnen Daniel Andreas Topp er også anført!

Apoteker Henrik Paulin Topp, født 19 dec 1760 i Svendborg, død 4 feb 1819 i Kragerø (Telemark, Norge), nævnes i denne tråd (se Thestrup-Bjørns indlæg):

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,29762.0.html

mvh Henrik

Anders M. Petersen

#9
Hej Thestrup-Bjørn, Regelsen og Henrik!

Checkede lige Forum inden jeg forlod arbejde, for at se om der var nyt i tråden - det var der ikke. Cyklede så forbi biblioteket på vej hjem for at bestille "Viborg Bys Borgerbog 1713-1860" - og det med lidt dårlig samvittighed, da bogen sandsynligvis skulle fremskaffes langvejs fra, blot for at jeg kunne lave ét enkelt opslag.
Bibliotekaren spørger til bogens forfatter, så jeg slår lige op på Forum på min mobil og kan så konstatere at sagen er løst  :)

Mange tak for input!!!

Og så viser det jo hvor stor risikoen er for at "adoptere" forkerte aner ved bare at gå ud fra et navne/år sammenfald! Jeg ville ikke have skrevet "sikker" ud for ovenstående Jørgen Top fra Arrild, men ville nok have slået mig til tåls med at det var det bedste jeg kunne finde...

Nu peger pilen så med større sikkerhed mod Norge / Svendborg - og med en lidt bedre mavefornemmelse!

Jeg vil nu grundigt gennemlæse den tråd som Henrik henviser til - det ser ud til at være en guldmine af information!

Tak for indsatsen!!!
Anders


PS: Ser nu at vi har at gøre med farvere i Møllergade i Svendborg i 1801.

Jeg har i min stamtavle på min mors side (det er min far som er Topp-efterkommer) nedenstående ane, hvis stamtavle faktisk fik mig startet på det her:

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Svendborg, Møllergade, 437, FT-1845, B7930
Johan Hinrich Schreiner 48  Gift  farver Flensborg


Verden er lille - eller også er det bare Danmark i starten af 1800-tallet!
Teoretisk kan Johan Heinrich Schreiner have købt sin butik af en Topp!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Jeg har prøvet kræfter med den norske udgave af Arkivalier Online og den er meget flot lavet!

Her har jeg fundet Henrik Paulin Topp's vielse 21. juni 1800 i kirkebogen for Kragerø (nederst til højre):
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204020411.jpg

Og ligeledes hans død 4. feb. 1819 i Kragerø (nederst):
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204040188.jpg

Ved vielsen (med enken Dorothea Lund) står han som ungkarl, så der er noget der ikke helt stemmer, når Jørgen Topp bliver født i 1788-1789...

Jeg har kigget kirkebogen for Randers igennem for at se om der skulle være født et uægte barn af Henrik Paulin Topp i 1788-1789 (han var der jo i 1787!), men der var ikke bid.

Jeg graver videre...
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Berit Hansen

Hej Anders.

Prøv dette link:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UzcWUxsVXVAJ:www.nose.dk/Norge/sommer.html+%22andreas+fedder%22&cd=30&hl=da&ct=clnk&gl=dk

og rul ned til 26.15.

Her vil du bl.a. se at Henrik Poulin Topp døde barnløs.

Jeg kender lidt til denne familie, da hans kone Dorothea Lund i sit ægteskab med Andreas Fedder fik en datter Anne Cathrina Fedder som er en vigtig ane til mig.

Venlig hilsen
Berit - 3050

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg kan simpelthen ikke få brikkerne til at passe!

Så derfor et vigtigt spørgsmål:

Når der i Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 står "Jørgen Top får borgerskab som skræder 26.05.1812, søn af apoteker Top i Kragerø i Norge, ~ A.D. Bøjesen, db. 04.07.1790 (S), død 17.02.1873 (D)" er det så en afskrift af en original tekst fra 1800-tallet eller er det et resultatet af Otto Von Spreckelsens egne undersøgelser?

For i det sidste tilfælde kunne Otto Von Spreckelsen jo have taget fejl!

Grunden til min mistanke er for det første at jeg ikke kan binde Jørgen Topp til Henrik Poulin Topp (med mindre der er tale om et uægte barn, født i Danmark og som så senere genfinder sin far i Norge).

Desuden optræder der ved dåben af et af Jørgen Topps 8 børn en anden Topp, nemlig "Skrædersvend
Hansen f. Topp" (ved dåben af Andreas Lassen, født i Viborg 7. juli 1820). Denne skræddersvend er lidt usædvanlig, da han er mand og alligevel har skiftet navn. Sjovt nok peger han så pænt på Inges FT fra Arrild Sogn (se ovenfor).

Har så lige set Berits indlæg - endnu et tegn på at der er noget galt i Otto Von Spreckelsens optegnelser!

Input modtages med kyshånd!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Inge Hedal

#13
Hej
Hvis du skulle få brug for det, når dine undersøgelser vedr. Norge er slut, er her to Top-sønners dåb.
1793: Dom. 17 (p. Trin.) blev Peder Tops søn døbt Peder Hansen Top, AO Tønder, Arrild, 1659-1814, opslag 106, den sidste på opslaget.
1790: Jørgen Pedersen Tops dåb, AO Tønder, Arrild 1659-1814, opslag 101, højre spalte. Døbt Dom. 13 Trinit. 1790. Pater: Peder Top. Mater: Mette Hansdatter.
Mvh. Inge

Tilføjelse: Det undrer mig, at der er både fødsels- og dødsdag anført for konen i borgerbogen, men ikke for Jørgen Top selv.

Palle Buch Carlsen

Hej Anders

Det er da vist en af de svære nødder at knække den her.
Måske kan du finde lidt hjælp her: http://ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp , hvor der er registreret en del Topp'er. Bare skriv top - klik på søg, og du får en liste.
Måske kan du genkende nogen af dem fra en af dåbsindførslerne.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej Anders.

Jeg har i et par år nu, haft en stårende forespørgsel omkring HJÆLP til løsning af min Østerberg ane Peter Østerberg, en efterlysnin omkring den familie som din ane har været urmagerlærling hos i Viborg, Sorte Brødre.

Jeg har her til formiddag skrevet i dette andet TOPP -efterlysning, hvor BAHNSEN nævnes, og da vi har Bahnsammen slægtssammenfald i Flensburg (også) hvor en af mine aners brødre etablerede en Tapetvarefabrik og fam. selv havde været beboer af Hajstrupgaard i grænseegnen. Der var NATURLIGVIS tæt forbindelse til div. personer på FARVERGÅRDEN der.


Hos urmager i 1934, David Fog, 42 år og (Ane) Marie Fog, født Abildgaard Schrøder/Skrøder - 28 år. De boede i Westergade 393. Nørlyng, Viborg. Jeg går ud fra at Peter Østerberg 5 år plejebarn hos dem, er min ane.


Daniel Andreas TOPP var læredreng (urmagerlærlilng)
Hans Helmuth Jensen (discipel)
Niels de Sehested      do
Rudolph Jermiin         do
Else Marie Holtegaard (tjenestepige)

Jeg ved der er LUND/Bojesen og mange andre slægtssammenfald på i Flensburg egnen, ved ikke om du har været inde på Helmut Martensens webside omkring Das Kleine Kirchspiel Adelby, weiter zu den daten...... og se alfabetisk navneliste.... der har jeg nemlig mange mange aner (også) - blandt andet Pauli-navnet fra Mecklenburg.

www.ADELBY.com

og at min formentlige Østerberg, Peter - 5 år og pjelebarn, er i den familie din ane er urmagerlærling hos.

BRODERSEN skriver også en del om befolkningen fra den egn.

I øvirgt fremgår navnet  Zeuten i linket, hvilket får mig til at udtrykke, at jeg ofte er stødt på Ågaard, Aagaard også i denne anledning - nogen der kan forklare mig sammenhængen yderligere ??

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

#16
Hej Inge og Palle!

Tak for input!

Jeg har været Nygaards sedler igennem, men det er udelukkende Jørgen Topps efterkommere som jeg finder der  :(

Jørgen Top fra Arrild Sogn (inklusive alle søskende) har en anden person allerede fundet:
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/S51N-XQJ - men tak til Inge for at finde opslagene, for dem skal jeg have med i min kildehenvisning!

Det jeg virkeligt mangler er "the smoking gun" - et eller andet som med sikkerhed linker Jørgen Topp i Viborg til Jørgen Top i Arrild (eller en anden Jørgen!). Her er vi desværre i årene lige før tilgangs- og afgangslisterne blev indført og "min" Jørgen Topp dør før FT er med fødesogn, så der er ingen genveje.

Jeg har også set fra en anden ane, at disse mænd som kommer tilrejsende langt fra optræder i KB uden nogen som helst information - præsten kendte dem kun som et navn og skrev ikke yderligere i KB ved vielser eller død...

Eneste link lige nu er at der ved én dåb af hans børn (ud af 8 ) optræder andre Topp'er. Den ene er storesøster Johanne Topp (7 år) og den anden er "Skrædersvend Hansen f. Topp". Lige nu prøver jeg at se om jeg kan finde ud af mere om ham - hvis han f.eks. er født i Arrild eller flytter dertil/derfra, så har jeg min "smoking gun"...

Men alle input er meget velkomne - Forum overrasker ALTID med en ny vinkel!!!
Anders


PS: Også tak til Lise for det input der kom imens jeg skrev! Men lige nu skal jeg lige finde ud af, hvilken Topp som jeg stammer fra, inden jeg går længere tilbage. Det er lidt sjovere, når man er sikker i sin sag - i går nåede jeg et smut omkring Norge, som så viste sig sandsynligvis at være en blindgyde...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr

#17
hej Anders M. Petersen og

Palle Buch Carlsen (har du selv aner via dette link ?)

en tilføjelse..

Der manglede vist også en henvisning i mit link omkring LASSEN.... (som jeg selv - ad anden vinkel - også er interesseret i at følge på / via ADELBY.com

Anders - din e-mail adresse er skjult (hvis man skulle sende dig noget privat) !

Har du checket på

FAMILYsearch - der ALTID har mange gode infos ??

Sjovt nok var der svar på linket her, fra Palle BUCH Carlsen ( min Østerberg ane kom fra en Charlsen slægt/( Hjort)/ gift 2. gang ? da børnene havde Østerberg navn.

PRØV OGSÅ AT CHECKE PÅ

www.MORFAROLE.DK OG OLE FOGs hjemmeside - vist Præstø - måske ligger der en hund begravet der - så HUSK LIGE PÅ MIN EFTERSØGNING OGSÅ - vores aner har haft fælles bopæl
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

#18
Min mailadresse fjernet igen - se post nedenfor
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Berit Hansen

Hej Anders!

Man kan godt se din mail ved at trykke på kuverten.

Venlig hilsen
Berit - 3050

Lise Østerberg Bahr

#20


Jeg har selv  haft kendskab til Fog og Mørup relation - Det passer jo også med min info omkring Ole Fog - dog det er en privat hjemmeside, hvor Ane Abildgaard Schrøder står på anelisten - men vist ikke Peter Østerberg !

(har selv kendskab til nogle af disse - privat) !.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Anders M. Petersen

Hej Lise!

Mange tak for dine mange input, men inden jeg kaster mig ned af diverse stier, er jeg lige nødt til at starte med at vide, hvem "min" Jørgen Topp er.

Derfor håber jeg fortsat at jeg kan få hjælp af Forum til at finde ud af, hvem Jørgen Top/Topp, født 1788-1789 er.

Det eneste hint jeg har er at han må have en bror, svorger eller far (mindre sandsynligt!) der optales som "Skrædersvend Hansen f. Topp".

Er der ikke nogen, som kan give et skub i den rigtige retning?

Regelsen - du har adgang til Viborg Bys Borgerbog 1713-1860 - er jeg så heldig at du kan finde en "Skrædersvend Hansen f. Topp" i denne?

På forhånd tak
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lise Østerberg Bahr

Hej Anders.

Men ok da, du havde vel også selv regnet med, en (givende/indholdsrig) tur "UD I DET BLÅ" - ikke ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr


Hej igen.

glemte, at jeg undrer mig over, at en mand ved navn "Hansen" skulle være født et andet navn i dette tilfælde Topp ??

Var det normalt at skifte navn dengang overhovedet ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

John Hauerberg

Hej Anders

Efter at have set på dåben hvor Skrædersvend Hansen er fadder,
mener jeg, at der står "Skrædersvend Hansen t.(tjenende) Topp".

Vh
John

Regelsen

Hej Anders

Ingen relevante skræddersvende der har fået borgerbrev i perioden.

I Viborg købstads historie optræder der kun urmager Daniel Andreas Topp &
Andreas Larsen Topp, handskefabrikant, garver; ingen skræder Hansen.

Venlig hilsen
regelsen

Anders M. Petersen

Hej John!

Du har naturligvis ret - din tydning giver jo absolut mening!
Dermed har vi kun navnet "Jørgen Topp" og så er vi jo næsten tilbage til start  ???

Jeg har lige nu 3 kandidater til "min" Jørgen Topp:

Inges Jørgen Top fra Arrild - alderen passer, men var det normalt at en gårdmandssøn blev skrædder? Jeg kan ikke selv genskabe Inges søgning i Dansk Data Arkiv og genfinde ham i FT 1803, men jeg finder nogle få "Top" i Tønder FT 1834/1835, men ikke nogen Jørgen. Dette er ikke et bevis på at det er ham som så er flyttet til Viborg, men heller ikke et modbevis.

En uægte søn af Henrik Paulin Topp fra hans ophold i Randers. Jeg har gennemsøgt Randers KB for 1787-1790, uden at finde et sådant (de uægte børn står sidst i bogen), men han kan jo være født i moderens hjemsogn. Otto Von Spreckelsen kunne have fundet orignale optegnelser, hvor Jørgen Topp måske selv angiver at være søn af Henrik Paulin Topp, men jeg hælder nu mest til at Otto Von Spreckelsen selv har linket de to sammen alene ud fra navnet. Ligeledes burde vi i dette tilfælde kunne genfinde Jørgen Topp i FT 1801 / 1803, da han ikke findes i Norge.

En Jürgen Topp fra Tyskland - det danske fornavn og hans børns danske navne taler imod, men der kunne jo være tale om indvandrer sydfra. Imod dette taler dog at ingen præst har følt det nødvendigt at angive en fødeby i Tyskland i f.m. vielse, børns dåb og begravelse...

En ting der undrer mig er at han altid blot omtales som Jørgen Topp uden yderligere navne og uden at nogen præst mener at der skal angives yderligere info - som om navnet var kendt i Viborg?

Er der nogen der har idéer til kilder der kan hjælpe mig? Kunne man håbe på at der i Landsarkivet i Viborg ligger optegnelser, som kunne fortælle hvor denne Jørgen Topp kom fra?

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karin Andersen

Hej Anders :)

Jeg finder din bemærkning: "men jeg hælder nu mest til, at Otto Von Spreckelsen selv har linket de to sammen alene ud fra navnet" rigtig interessant.

Peter Brényi og jeg interesserer os for navnet Toppel, som navnet Top egentlig godt kunne være en eller anden form for afledning af.
Vores Matthias Toppel (-1729), gift med Johanne Villadsdatter (-1729) har en søn der døbes
Peter von Spreckelsen Toppel (-1707).

Din bemærkning fik mig til at tænke på, om Otto Von Spreckelsen selv kunne have familiære forbindelser til Top/Toppel, så han bare har vidst at tingene hang sammen som han fremstiller den?

Det skal der måske tænkes tanker omkring :)

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lise Østerberg Bahr

#28
Hej på tråden.

Der var jo Dis Forum tråden omkring personerne Karin Andersen beskriver.... hvor langt mon disse kom i forskningen ??

Måske kan man finde noget i BEDSTEDSOGN.dk

Måske via slægten GUBI / OLSEN - i nyere tid altså - og altså bare et gæt
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Hanne Louise Knudsen

Hej

Jørgen Top fra Arrild er det ikke, han blev kromand på Agerskov Kro, og døde i Agerskov d. 05. 04. 1861 - skal nok vende tilbage, hvis jeg finder en anden Jørgen Top, der passer med alderen - der var en del af Top familien, der flyttede til Spandet i Sønderjylland...

Topperne i Sønderjylland var også bosiddende på Branderup Mølle..

Når man ikke kan finde hans mor Mette Hansdatter af Roosts fødsel osv, er det måske fordi det foregik i Bovlund Frimenighedskirke, der var hans kone Ester Lautrup fra..

Hils'ner Hanne Louise Top Knudsen