Hvem var Hans Lollik ?

Startet af Jens Viliam Froulund Villumsen, 03 Jun 2012 - 13:39

Forrige emne - Næste emne

Jens Viliam Froulund Villumsen

Nord for St. Thomas ved de tidligere Dansk Vestindiske Øer, ligger en halvstor ø, som stadig officielt hedder Hans Lolliks Island. Ved siden af ligger en mindre ø, der hedder Little Hans Lolliks Island.

Men hvem var denne Hans Lollik, der har sat sig så varige spor, der lever videre mange, mange år efter sin død.
Jeg har ikke kunnet finde svar i historiebøgerne, hvor der endda direkte står, at man ikke ved hvem han var.

Derfor er jeg nysgerrig efter, om nogen er bekendt med en Hans fra Lolland, som er draget til de Dansk Vestindiske Øer. Er der nogen, der kan komme med kandidater til titlen "Hans Lollik" ?

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Ole Holst Petersen

Hej Jens.

Tak for alle de gange, du har hjulpet mig i jagten på min familie.

Desværre kan jeg ikke give dig løsningen på Hans Lollik Islands, men jeg prøvede at google Virgin Islands, og her er der en side med øernes historie. Ved nærmere eftersyn fandt jeg, at der opbevares en gevaldig mængde arkivalier på Rigsarkivet, så en forespørgsel der kunne måske give et svar.

Desuden fandt jeg, at der er lokalhistoriske arkiver på Virgin Islands, så måske kunne man finde en mail-adresse, og ad den vej komme nærmere en løsning.

Endelig er der jo den amerikanske ambassade, der en enkelt gang har hjulpet mig videre i min jagt.

Med venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø.

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Ole.

Tak for dit svar.
Jeg er ved at forberede mig på en tur til De dansk vestindiske øer, og skal helt sikker også besøge de lokalhistoriske arkiver på turen.
Men det kunne jo være sjovt, at komme "lidt bedre klædt på" til besøget.

Det danske konsulat på Virgin Islands har også mange gode sites i forbindelse med slægts- og lokalhistorie, bl.a. billeder af de gamle danske gravsten med lidt oplysninger om de enkelte personer. Det er på http://www.dkconsulateusvi.com/

Men Hans Lollik er mig (og andre) stadig en gåde.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Mia Gerdrup

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Peter Berényi

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Jens Viliam Froulund Villumsen

Mon ikke vi nu, efter 5 år, skulle være kommet mysteriet lidt nærmere en løsning?

I en regnskabsbog fra de første år i Vestindien (på det tidspunkt, da det kun var St. Thomas) står, at
Hans Christensen Laalick 21. maj 1675 købte et par sko for 36 pund sukker.

Det kan vist kun være ham, der er tale om.

Det næste spørgsmål er så om nogen kan finde Hans Christensen fra Lolland, som er rejst til St. Thomas med de allerførste skibe. Fregatten Færø ankom 25. maj 1672 som den første.

mvh. Jens
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk